Inlägg från: Anonym (uppmärksamhet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (uppmärksamhet)

    Hur ser ni på detta? Normalt eller psyksjuk?

    Ja att vara självmordsbenägen är självfallet ett symptom på allvarlig psykisk ohälsa. Ska vi seriöst tro att du inte vet om något så grundläggande?

  • Anonym (uppmärksamhet)
    Anonym (Icke livsduglig) skrev 2020-05-30 14:41:01 följande:
    Men hur ska jag veta vad som räknas som allvarligt och inte, vad som räknas som att verkligen på riktigt vara självmordsbenägen etc? Kanske är självklart för dig, men jag är totalt dum i huvudet och okunnig så jag vet inte, okej? 
    Men förlåt så mycket att jag existerar och att jag frågade, är väl lika bra jag dör så slipper folk störa sig på hur dum och okunnig jag är. Detta är verkligen något jag grubblat och funderat på jättelänge, men förlåt så mycket för att jag äntligen tog kraft, mod och ork att iaf fråga på ett anonymt forum.
    Aha, du är en av dom människorna.. som gillar att sätta sig i offerrollen så fort någon säger minsta lilla emot dom. 

    Jag vet att du inte är korkad och jag vet att du förstår att det inte är normalt att vara självmordsbenägen. Sådana spel kanske funkar på andra inte på mig. Skriv att du vill ha hjälp istället. 
  • Anonym (uppmärksamhet)
    Anonym (Icke livsduglig) skrev 2020-05-30 14:48:13 följande:
    Nej, jag gillar fan inte att bli förkrossat ledsen. Du skulle bara veta hur det känns.

    Och jo, för mig känns det helt normalt (iaf nästan typ) och jag vet helt ärligt inte riktigt om det verkligen är allvarligt att må som jag gör eller om jag överdriver. Och vad då spel? är alldeles för ärlig för att spela några spel
    Fast att det är helt normalt för dig är något helt annat, du vet ju fortfarande från ett allmänt perspektiv att det inte är normalt eller bra att vara självmordsbenägen. 

    Hur hade du tänkt att du överdriver? Man mår som man mår, är man deprimerad och/eller självmordsbenägen så är man ju det, det är inget man väljer eller kan välja bort. Vad kunde vara mer allvarligt än att vilja dö?

    När började du må såhär? Vet du vad som triggade igång det? Har du någon diagnos eller någon diagnos du själv misstänker?
  • Anonym (uppmärksamhet)
    Anonym (Icke livsduglig) skrev 2020-05-30 15:12:41 följande:
    Fast jag vet ju inte om det räknas att vara "självmordsbenägen" ifall man bara går runt och tänker som jag gör.

    Det tycker nog de flesta (känns det som) att man är patetisk och överdriver ifall man vill dö, samt att det är ens eget fel om man är som man är.

    När jag var 8-9 år typ. Sen har det väl blivit värre och värre, typ i högstadiet började det bli värre på riktigt och sen har det blivit värre och värre. Har alltid varit ensam helt enkelt så beror nog på det, känt mig utanför i skolan, blivit mobbad etc. Och helt enkelt väldigt ensam och socialt inkompetent, känt mig konstig och fel osv, så beror nog mkt på det.
    Om du tänker på att dö, vill dö och planerar olika sätt att dö är det självklart att du är självmordsbenägen. 

    Jag menar vissa människor som själva aldrig lidit av psykisk ohälsa till någon allvarligare grav kan ha svårt att förstå eller tro på psykisk ohälsa. Det är inte lika "lätt att ta på" som fysiska besvär för dem. Men de allra flesta människor ser väldigt allvarligt på depression och självmordstankar. 

    Här kan du använda dig av ett av psykiatrins skattningsinstrument för depression som heter MADRS-S för att själv se hur dina symptom graderas av vården: www.viss.nu/Global/Blanketter/MADRS-Sjalvskattning.pdf

    0-12 är ingen till lätt depression
    13-19 är lätt depression
    20-34 är måttlig depression
    35 och över är svår depression
  • Anonym (uppmärksamhet)
    Anonym (Icke livsduglig) skrev 2020-05-30 15:12:41 följande:
    När jag var 8-9 år typ. Sen har det väl blivit värre och värre, typ i högstadiet började det bli värre på riktigt och sen har det blivit värre och värre. Har alltid varit ensam helt enkelt så beror nog på det, känt mig utanför i skolan, blivit mobbad etc. Och helt enkelt väldigt ensam och socialt inkompetent, känt mig konstig och fel osv, så beror nog mkt på det.
    Sökte aldrig dina föräldrar hjälp för dig när de såg att du mådde dåligt som ung? Har du haft kontakt med psykolog förut?
  • Anonym (uppmärksamhet)
    Anonym (w) skrev 2020-05-30 15:37:25 följande:
    Självmordstankar behöver dock inte likställas med att vara självmordsbenägen (just då).
    ---------------------
    Hursomhelst är det inte bra och bör inte lämnas obehandlat.
    Sant men hon har ju tydligen undersökt metoder, verkar känna sig meningslös för världen, tänker på det dagligen och verkar inte långt ifrån det. Söker hon hjälp kan psykologen gå igenom suicidstegen med henne för att avgöra mer exakt var hon står. 
  • Anonym (uppmärksamhet)
    Anonym (Icke livsduglig) skrev 2020-05-30 15:39:47 följande:
    Alltså just det här med självmordstankarna, var ju mest att jag gick omkring och TÄNKTE. Så alltså ingen som visste att jag kände så typ.
    Anonym (uppmärksamhet) skrev 2020-05-30 15:35:21 följande:
     Har du haft kontakt med psykolog förut?
    Ja, har haft kontakt med psykiatriker, psykolog, kuratorer och dylikt ett antal gånger, haft såna kontakter enda sedan jag var rätt liten. Men aldrig pratat om just det här med att vilja dö.
    Nej just det kanske de inte visste men att du var så isolerad och måtte väldigt dåligt kanske de märkte menar jag. 

    Har det hjälp något med någon av kontakterna? Hur kommer det sig att du aldrig tog upp självmordstankarna?
  • Anonym (uppmärksamhet)
    Anonym (Icke livsduglig) skrev 2020-05-30 15:50:10 följande:
    Jaha, jag visste inte det att det verkligen räknades som att vara "självmordsbenägen" att tänka på att dö samt att vilja dö, trodde mer att man verkligen måstede vara mer på gränsen till att verkligen utföra ett självmordsförsök för att räknas som det. Och är ju inte heller riktigt så att jag verkligen planerar att ta livet av mig nu i nuläget, utan jag mer funderar ju lite löst på olika potentiella sätt att göra det på typ.
    Anonym (uppmärksamhet) skrev 2020-05-30 15:32:50 följande:
    Jag menar vissa människor som själva aldrig lidit av psykisk ohälsa till någon allvarligare grav kan ha svårt att förstå eller tro på psykisk ohälsa. Det är inte lika "lätt att ta på" som fysiska besvär för dem. Men de allra flesta människor ser väldigt allvarligt på depression och självmordstankar. 

    Hmmm ja, man kan ju alltid hoppas att det är så, men känns liksom bara helt enkelt som att folk kommer tycka att jag överdriver och är gnällig och egentligen inte mår dåligt på riktigt utan bara är patetisk och får skylla mig själv som är så missanpassad osv osv osv. Men idk, känns liksom så bara. Och de flesta människor är (enligt hur jag upplever det) oförstående, förminskande och känslokalla så har inte speciellt stort hopp angående människor tyvärr.Ok, tack ska kolla på det sen
    Jag menar, det är inte just ordet självmordsbenägen som är det viktiga. Du lider av självmordstankar och mår otroligt dåligt, det är det viktiga. Sedan låter det inte som att du är akut självmordsbenägen men samtidigt kan sådant gå fort. Problemet är inte ens självmordstankarna, för de är ju bara symptom på din underliggande psykiska ohälsa. Självmordstankar visar bara att det gått så långt och du behöver hjälp snabbare för att förebygga eskalering. 

    Jättebra att du inte har planer på att ta ditt liv. Du behöver inte försöka gradera din psykiska ohälsa. Du mår otroligt dåligt och behöver hjälp. En psykolog kommer inte döma dig, hen vet bättre än att tro de där sakerna. 
  • Anonym (uppmärksamhet)
    Anonym (Icke livsduglig) skrev 2020-05-30 16:00:49 följande:
    Alltså jag vet inte varför egentligen, var väl helt enkelt ingen som märkte/förstod exakt hur dåligt jag mådde typ, var väl knappt att jag själv insåg det ens har väl mer förstått det nu i efterhand typ.
    Anonym (uppmärksamhet) skrev 2020-05-30 15:50:57 följande:
    Har det hjälp något med någon av kontakterna?
    Ibland. Ibland inte. Har ju var rätt många olika kontakter pga olika anledningar.Vet inte riktigt, dels har jag väl inte riktigt känt mig bekväm med det samt dels så har det väl liksom aldrig riktigt blivit tillfälle att ta upp det heller, har väl liksom mest varit att man pratat om massa annat typ.

    Om du vågar söka en ny vårdkontakt skulle jag uppmuntra dig att ta upp det redan vid första mötet. Redan vid första meningen om du kan. Det är bra för dig att få ur det direkt, inte behöva känna att du fastnat i massa andra ämnen där det aldrig känns rätt att ta upp eller liknande. Psykologen lär fråga något i stil med varför du är där, varför du sökt hjälp eller fråga vad du vill prata om. Säg redan då "jag har haft tankar om självmord i många år". 
    Anonym (Icke livsduglig) skrev 2020-05-30 16:15:31 följande:
    Nej, akut självmordsbenägen är jag ju helt klart inte för tillfället. Men kan ibland känna mig väldigt rädd för att bli det, typ på nåt sätt. 

    Tack hur som helst för att du delat med dig om hur du tänker angående detta, för var ju typ just det jag ville: ta del av andras tankar och perspektiv angående detta.  
    Anonym (uppmärksamhet) skrev 2020-05-30 16:08:33 följande:
     En psykolog kommer inte döma dig, hen vet bättre än att tro de där sakerna. 
    Skulle ju önska att du hade rätt där, men känner mig dessvärre inte speciellt säker på det. För liksom en psykolog kan ju likagärna vara vad för nedlåtande och känslokall skitstövel som helst. Men hoppas på det bästa kan man ju kanske alltid göra...

    Jag tänker inte säga att det inte finns kompletta arslen rent ut sagt inom psykisk vård. Det finns även många fall där man helt enkelt inte funkar med sin psykolog eller vad det nu är. Man klickar med olika personer eller behöver olika sorters bemötanden. Då behöver du inte se det som ett misslyckande utan då testar man nästa person. Ofta kan personen rekommendera någon annan. Men generellt sätt är personerna pålästa, förstående och det sista de skulle göra är att döma. 

    Du kan alltid försöka, om du redan lider av självmordstankar och mått såhär dåligt såhär länge är det kanske värt chansen?

    Har du människor i ditt liv som du bryr dig om och som bryr sig om dig? Något husdjur du älskar? Någon hobby eller bara vardaglig grej som ger dig lycka?
Svar på tråden Hur ser ni på detta? Normalt eller psyksjuk?