• Anonym (Det går för fort med detta vaccin!)

    Vem tänker dom ska ta detta nya vaccin? Jag tänker då f*n inte ta covid-vaccin förrän jag sett biverkningarna. Hur tänker ni?

    Som rubriken.

  • Svar på tråden Vem tänker dom ska ta detta nya vaccin? Jag tänker då f*n inte ta covid-vaccin förrän jag sett biverkningarna. Hur tänker ni?
  • Anonym (Anonym 666)

    Vadå, påstår de att det finns ett vaccin nu...? Jag skulle nog inte vilja ta ett förrän tidigast nästa år.

  • Silverjenny

    Jag är absolut inte vaccinmotståndare men visst är jag lite sunt skeptisk till nya obeprövade vacciner. Jag är en sån person som gärna väntar till version 02 dyker upp på marknaden vare sig det gäller bilar eller mobiltelefoner också iofs.

    Jag fegar väl och hoppas att alla andra vaccinerar sig och tänker att jag ändå inte är riskgrupp eller gammal så jag klarar mig nog utan vaccination. Jag skulle inte låta vaccinera mina barn heller om jag hade omyndiga barn.

  • Anonym (Det går för fort med detta vaccin!)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-31 08:47:51 följande:

    Vadå, påstår de att det finns ett vaccin nu...? Jag skulle nog inte vilja ta ett förrän tidigast nästa år.


    Nej, men svenska vaccinframtagare (haha) tror att Sverige har ett vaccin färdigt till årsskiftet.

    Jag tänkter också vänta. I minst ett år. Men kanske två/tre år. Eller ännu längre.

    Men jag är 99% säker på att jag redan haft det. Visst borde man väl få göra ett antikroppstest INNAN man sprutar i sig en massa nytt vaccin!?
  • Anonym (H)

    Jag skulle inte heller ta en ny obeprövad vaccin.

    Jag är absolut inte vaccinmotståndare heller , men tar inte nya vacciner / mediciner man har för lite information om.

  • Vildbi

    Varför måste alla prompt skriva -jag är ingen vaccinmotståndare, men...-

    (Jag är inte rasist, men...)

    Vi fattar! De allra flesta människor i det här landet är inte vaccinmotståndare. Så ni behöver inte understryka det.

    Jag har haft konstaterad covid-19 så jag kommer inte att vaccinera mig. Jag hade inte gjort det ändå.

  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Det går för fort med detta vaccin!) skrev 2020-05-31 08:58:27 följande:
    Nej, men svenska vaccinframtagare (haha) tror att Sverige har ett vaccin färdigt till årsskiftet.

    Jag tänkter också vänta. I minst ett år. Men kanske två/tre år. Eller ännu längre.

    Men jag är 99% säker på att jag redan haft det. Visst borde man väl få göra ett antikroppstest INNAN man sprutar i sig en massa nytt vaccin!?
    Hah! Ja inte det här årsskiftet i alla fall... Nästa däremot är mer möjligt.

    Klart man ska vara försiktig med nya vaccin, det blev ju så bra med svininfluensan menar jag. Tur att man inte tog den sprutan!

    Såna där antikroppstester är jag också skeptisk till än så länge, de visar bara antikroppar men säger i nuläget inget om immunitet.
  • Anonym (H)
    Vildbi skrev 2020-05-31 09:04:09 följande:

    Varför måste alla prompt skriva -jag är ingen vaccinmotståndare, men...-

    (Jag är inte rasist, men...)

    Vi fattar! De allra flesta människor i det här landet är inte vaccinmotståndare. Så ni behöver inte understryka det.

    Jag har haft konstaterad covid-19 så jag kommer inte att vaccinera mig. Jag hade inte gjort det ändå.


    För att det finns massa fanatiska vaccindyrkare på FL som genast postar påhopp på individer som är minsta kritiska mot någon sorts vaccin.
  • Anonym (Det går för fort med detta vaccin!)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-31 09:09:17 följande:

    Hah! Ja inte det här årsskiftet i alla fall... Nästa däremot är mer möjligt.

    Klart man ska vara försiktig med nya vaccin, det blev ju så bra med svininfluensan menar jag. Tur att man inte tog den sprutan!

    Såna där antikroppstester är jag också skeptisk till än så länge, de visar bara antikroppar men säger i nuläget inget om immunitet.


    Det är ju för att man inte vet om man kan få viruset flera ggr.

    Man vet alltså inte om man blir immun av antikroppar.

    Men har man haft viruset så har man antikroppar. Frågan är bara om det spelar någon roll.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Det går för fort med detta vaccin!) skrev 2020-05-31 09:15:38 följande:
    Det är ju för att man inte vet om man kan få viruset flera ggr.

    Man vet alltså inte om man blir immun av antikroppar.

    Men har man haft viruset så har man antikroppar. Frågan är bara om det spelar någon roll.
    Precis. Jag kan tänka mig att beroende på hur man mådde första gången man hade corona så kan man ha goda chanser om man skulle drabbas igen att överleva.
  • Anonym (Titti)
    Anonym (Det går för fort med detta vaccin!) skrev 2020-05-31 08:58:27 följande:
    Nej, men svenska vaccinframtagare (haha) tror att Sverige har ett vaccin färdigt till årsskiftet.

    Vilken vaccinutvecklare tänker du på? Det tycks vara en amerikansk och en kinesisk utvecklare som ligger i framkant, vad jag kunnat se. De har redan vaccin som är redo att testas, men först när man har kollat upp biverkningar kommer det att vara aktuellt att tillverka och distribuera i stor skala. www.svt.se/nyheter/vetenskap/who-hoppas-pa-vaccin-fore-arsskiftet
Svar på tråden Vem tänker dom ska ta detta nya vaccin? Jag tänker då f*n inte ta covid-vaccin förrän jag sett biverkningarna. Hur tänker ni?