• Anonym (Kvinna 27)

    Min hund bet min kompis barn

    Jag hade en kompis och hennes 5-åring på besök igår. Jag skulle gå på toaletten och lämnade min kompis, hennes barn och min hund ensamma i köket, när jag kommer tillbaka så gråter barnet och min kompis skriker att hunden har bitit barnet. Barnet hade inte en skråma och min hund har aldrig bitit någon. Enligt min kompis så var det för att "barnet försökte leka med hunden när den åt". Min kompis är arg på mig och kallar min hund för hundjävel och att jag borde avliva den. Jag såg inte händelseförloppet så jag vet inte vad som egentligen hände. Har jag rätt att tycka att min vän överreagerar??

  • Svar på tråden Min hund bet min kompis barn
  • Anonym (Dålig timing)

    Känns spontant som väldigt dålig tajming av dig att gå på toa när din hund äter och det är barn i samma rum. Förmodligen har din hund markerat och mamman blivit rädd. Du borde inte ha lämnat dem men mamman borde ha haft koll på sitt barn.

    Har hunden gjort något liknande förut?

  • Anonym (Djurvän)

    Hon överreagerar. Hon misslyckades med att övervaka hennes barn ordentligt och att sätta upp gränser för vad som är acceptabelt beteende mot djur. Hennes misslyckande ledde till att hennes barn blev skadat.

    Jag skulle genast säga upp kontakten med en människa vidrig nog att säga åt mig att mörda min bästa vän.

  • Anonym (Tsss)
    Anonym (Dålig timing) skrev 2020-06-04 18:30:50 följande:

    Känns spontant som väldigt dålig tajming av dig att gå på toa när din hund äter och det är barn i samma rum. Förmodligen har din hund markerat och mamman blivit rädd. Du borde inte ha lämnat dem men mamman borde ha haft koll på sitt barn.

    Har hunden gjort något liknande förut?


    Så bara för att man har en hund måste man planera sina toalettbesök. Vilken dålig kommentar!

    Till TS:

    Om barnet inte har en skråma så skulle jag aldrig avlusa den. Inte konstigt att hunden markerade när den ville äta.

    Mamman blev väl chockad, men barnet är ju ändå 5 år, hade det varit mindre så hade jag haft större förståelse.
  • Anonym (Kvinna 27)
    Anonym (Dålig timing) skrev 2020-06-04 18:30:50 följande:

    Känns spontant som väldigt dålig tajming av dig att gå på toa när din hund äter och det är barn i samma rum. Förmodligen har din hund markerat och mamman blivit rädd. Du borde inte ha lämnat dem men mamman borde ha haft koll på sitt barn.

    Har hunden gjort något liknande förut?


    Hon (hunden) har morrar åt min son när han varit för närgången när hon ätit/vilat men aldrig bitit.
  • Anonym (L)

    Det är inte ditt fel eller hundens och du ska givetvis inte avliva hunden för detta. Din hund åt och barnet störde den, inte alls konstigt att den markerade. Det är din väns fel att hunden bet barnet. Hon borde ha lärt barnet vad som är ok och inte ok att göra med djur, men detta har hon misslyckats med, vilket ledde till att barnet blev bitet.

    Hade aldrig avlivat min hund och hade nog tagit en rejäl funderare på om jag ens hade velat ha kvar den där människan i mitt liv.

  • viseversa

    Din kompis får lära sin ungjävul att aldrig störa en hund som äter. För även om den inte bet med flit så kan små händer i matskålen lätt hamna mellan tuggande tänder på en hund. Sen ska en hund få äta i fred oavsett hur snäll den är. Du ska såklart inte avliva din hund. Hon ska uppfostra sitt barn bättre hur man beter sig kring djur. Och lära att visa djur respekt. 

  • Anonym (v)

    Lämna inte hunden ensam med barn. Speciellt inte andras barn som inte själv har hund eller ens hundvana. 

  • Anonym (Hundägare)

    Här går jag emot litegrann. Är annars den som hatar människor för hur de hanterar sina hundar då jag älskar sjur mer än människor, men det här tycker jag faktiskt att det var ev var ditt fel av dig ts!

    Spelar ingen roll om ungen inte hade en skråma just i det här fallet. Du visste att hunden har reagerat kring mat eller vid närgånghet. Upplyste du din kompis om detta innan du gick? Om inte tycker jag att du gjorde riktigt fel!

    Är det dessutom en större hund så kan dom ha svårt för mindre barn. Barnet kommer nu vara rädd för hundar en bra tid framöver o har den föräldrar som inte gillar djur så kanske det blir för evigt.

    Självklart har man inte en hund och ett litet barn i närheten av varandra vid mat! Det är regel jävla nummer 1 när det gäller hundar!!!!!!

    Blev själv huggen som barn i munnen på min 5 års dag.

    Förstår att mamman blev arg om hon nu inte visste eller hade den kunskapen då hon själv kanske inte har hund?

    Men ja, håller med.de andra om att mamman skulle ha tänkt till också, men näran har hund får.man anta att framför allt andra vuxna är idioter som inte fattar nånting. Ni båda har brustit i säkerhetstänk och ni båda är lika stora as i den här frågan egentligen, men det ligger i ditt ansvar som hundägare att se till att hunden inte skadar framför allt barn!

    Sen bryr jag mig inte om någon gåred en varg utan koppel, så länge den har det säkerhetstänk eller kan bryta och få gehör hos hunden och övrig kännedom över djuret som krävs för att sådana här situationer inte ska uppstå eller liknande, t ex hjul, cyklar m.m.

    Du bör definitivt be om ursäkt till barnet och om du får för dennes föräldrar få dom att bli vänner igen. Men då du är oansvarig i en sotuation där du redan faktiskt vet om att det finns en liten liten risk så bör du npg inte göra det utan håll dig till en ursäkt.

    Sen är det en jävla skillnad på om det är en.familjemedlem där hunden vet att den ingår i "gruppen" mot en helt okänd och mindre unge.

    Du riskerar även din son så länge du inte förstår din hund! Självklart ska inte hunden straffas i det här läget på något sätt utan som vanligt är det MÄNNISKAN som har brustit!

    Men mamman gjorde också fel. Ibland fattaran inte hur tröga människor kan va, men vem fan låter sin unge leka med en hund i samband mat. Det är sjukt att inte ALLA människor fattar det efter århundranden utav vana vid hundar.

    Ni är lika stora idioter båda två!

  • Anonym (Överdrivet)
    Anonym (Kvinna 27) skrev 2020-06-04 18:40:45 följande:

    Hon (hunden) har morrar åt min son när han varit för närgången när hon ätit/vilat men aldrig bitit.


    Det är överdrivet att avliva hunden. Den kan absolut ha nafsat som markering. Men inte konstigt med tanke på situationen.

    Med tanke på att hunden markerat mot din son så är det mycket olämpligt att du lämnar hunden när den äter tillsammans med din kompis och hennes barn. Men går ju inte att göra nu.

    Jag skulle säga att du aldrig ska lämna hunden i samma rum som främmande barn, egentligen ej heller dina egna barn, oavsett om hunden äter eller inte.
  • Anonym (Hs)
    Anonym (Kvinna 27) skrev 2020-06-04 18:27:43 följande:

    Jag hade en kompis och hennes 5-åring på besök igår. Jag skulle gå på toaletten och lämnade min kompis, hennes barn och min hund ensamma i köket, när jag kommer tillbaka så gråter barnet och min kompis skriker att hunden har bitit barnet. Barnet hade inte en skråma och min hund har aldrig bitit någon. Enligt min kompis så var det för att "barnet försökte leka med hunden när den åt". Min kompis är arg på mig och kallar min hund för hundjävel och att jag borde avliva den. Jag såg inte händelseförloppet så jag vet inte vad som egentligen hände. Har jag rätt att tycka att min vän överreagerar??


    Du har fullt ansvar när du lämnar någon som inte har kännedom om hundar och dessutom tillsammans med barn. Du borde ha pratat med din kompis innan att hunden reagerar på barn och kan göra utfall.

    Men avliva behöver du inte göra, däremot be om ursäkt.
Svar på tråden Min hund bet min kompis barn