• sweetaly

    Hjälp med matteuppgift

    Min dotter klarade inte av denna uppgift på provet och har nu sådan ångest över det. Kan någon lösa den och förklara den så att hon kan lugna sig..

    En man står på ett 78m högt torn och kastar en sten som når 87,2m höjd 9,6m från honom innan den dalar och landar. Hur lång är sträckan från tornets startpunkt till där stenen landar?

  • Svar på tråden Hjälp med matteuppgift
  • Överste Senap

    Tycker frågan är väldigt dåligt formulerad då man kan tolka uppgiften på mer än ett sätt. Men det är väl formeln för kastparabeln som ska användas. Mer info om var högsta punkten nåddes, räkna ut kastvinkeln och applicera den på kastparabeln.

  • möjligt

    Matematik eller fysik kurs?

    Är det en matematikkurs så antar man säkert en perfekt 2:a grads parabel och passar denna till de givna punkterna.

  • sweetaly
    Nonym skrev 2020-06-07 17:59:13 följande:

    Står olika i tråden och på bilden, är det 87,2 eller 82,7?


    Enligt bild
  • sweetaly
    möjligt skrev 2020-06-07 18:15:17 följande:

    Matematik eller fysik kurs?

    Är det en matematikkurs så antar man säkert en perfekt 2:a grads parabel och passar denna till de givna punkterna.


    Matematik. Jag är värdelös så om du förklarar bra till mig så kanske jag kan förklara för henne. Det låste sig på något sätt för henne.. har haft A på allt fram till sista innan betyget skall sättas.. ångesten gjorde att det inte fungerade..
  • möjligt


    Lite snabbt ihopskrivet så dubbelkolla för slarvfel :)

    Du har en given punkt i A och en given punkt i B

    Du vet även att derivatan av parabeln är 0 i punkt B

    Passa parabeln till punkterna

    Sätt in y=0 och lös för x
  • Nonym

    Nja...

    Jag tror inte den här uppgiften går att lösa med de förutsättningar som har givits..

    Saknar en vinkel någonstans för att kunna lösa den?

    Är du säker på att det inte fanns en given vinkel med vilken kastet skedde?

    Vad är det för mattekurs?

  • möjligt
    Nonym skrev 2020-06-07 18:42:30 följande:

    Nja...

    Jag tror inte den här uppgiften går att lösa med de förutsättningar som har givits..

    Saknar en vinkel någonstans för att kunna lösa den?

    Är du säker på att det inte fanns en given vinkel med vilken kastet skedde?

    Vad är det för mattekurs?


    Antar man en perfekt parabel så behöver man inte vinkeln då information ges implicit av vändpunkten och utkastpunkten.

    Tex utgångshastigheten kan du finna enligt bild. Under antagandet om perfekt parabel så behöver du den dock inte.

  • Nonym
    möjligt skrev 2020-06-07 19:12:11 följande:

    Antar man en perfekt parabel så behöver man inte vinkeln då information ges implicit av vändpunkten och utkastpunkten.

    Tex utgångshastigheten kan du finna enligt bild. Under antagandet om perfekt parabel så behöver du den dock inte.


    Men då behöver man ju den informationen i uppgiften?

    Annars är det ju bara ett löst antagande, och sådana platsar inte i matematiken
  • möjligt
    Nonym skrev 2020-06-07 19:28:56 följande:

    Men då behöver man ju den informationen i uppgiften?

    Annars är det ju bara ett löst antagande, och sådana platsar inte i matematiken


    Antar man noll luftmotstånd(vilket i princip alla basic fysik kastparabler gör) så får du en perfekt parabel. En sådan är entydigt bestämd om du har en viss mängd information, tex som i TS ?3? punkter

    Den informationen kan även vara tex utgångshastighet, kastvinkel etc

    Antaganden är otroligt fundamentalt i matematiken, vissa antaganden är implicita och behöver inte nämnas medans andra bör nämnas då man löser ett problem. Detta antagandet bör man nämna i sin lösning

    Men gör du inte det antagandet så hade du inte heller kunnat lösa det även om du haft tex vinkel/hastighet
  • Gasolgrillen

    Jag funderar över avståndet till landningspunkten.

    Måste väl vara den diagonal som bildas från kastpunkten ner till landningspunkten?

  • Nonym
    möjligt skrev 2020-06-07 19:36:45 följande:

    Antar man noll luftmotstånd(vilket i princip alla basic fysik kastparabler gör) så får du en perfekt parabel. En sådan är entydigt bestämd om du har en viss mängd information, tex som i TS ?3? punkter

    Den informationen kan även vara tex utgångshastighet, kastvinkel etc

    Antaganden är otroligt fundamentalt i matematiken, vissa antaganden är implicita och behöver inte nämnas medans andra bör nämnas då man löser ett problem. Detta antagandet bör man nämna i sin lösning

    Men gör du inte det antagandet så hade du inte heller kunnat lösa det även om du haft tex vinkel/hastighet


    Eftersom du har både längd och höjd hade utgångshastighet gått att lösa ut om du har kastvinkeln och viceversa..

    Detta enligt formel för kastparabeln
  • möjligt
    Nonym skrev 2020-06-07 19:53:22 följande:

    Eftersom du har både längd och höjd hade utgångshastighet gått att lösa ut om du har kastvinkeln och viceversa..

    Detta enligt formel för kastparabeln


    Ja..? Det är ju det jag visade i bilden i inlägg 11

    Men (standard)formlerna för kastparablar är utformade utifrån antagande om noll luftmotstånd(bland annat) dvs samma antagande(perfekt parabel)
Svar på tråden Hjälp med matteuppgift