• Anonym (Nytt påfund?)

Ska ungar som går ut nian få presenter?

När jag var ung fick ingen jag känner presenter av familjen och släkten för att gå ut nian men nu verkar det vara kutym att det ska behandlas som en student ungefär med både festmiddag och presenter? Stämmer det att tonåringarna som går ut nian bör få presenter och vad är i så fall lämpligt att ge om man är släktingar?

• Svar på tråden Ska ungar som går ut nian få presenter?
  • Anonym (Nää)
    Anonym (Nytt påfund?) skrev 2020-06-07 23:20:08 följande:

I det här fallet ska tonåringens släktingar från båda hållen komma på fest/middag och det inkluderar även förälderns farbror bland annat så inte jättenära mao. Tydligen ska man ta med present och det duger inte med något för ett par hundra heller utan det ska förväntas vara dyrare och finare. Därför frågar jag här vad som är lämpligt att ge till detta stordåd som det tydligen är att gå ut nian? På min tid var det inte något firande för det och definitivt inga presenter, inte ens från föräldrarna som jag minns det.

Vad är lämpligt att ge som släkting?

Se mitt tidigare inlägg.
  • No Logo

Vår son fick ett par lackskor att ha till sin smoking på klassens avslutningsmiddag (niornas bal var Corona-inställd). Hade vi fått vara med på skolavslutningen så hade vi bjudit honom + några kompisar på lunch efteråt som vi gjort tidigare år. Inget speciellt för att det var nian. Ingen mottagning, ingen uppmärksamhet från någon annan. Och då är vi ändå en familj som gärna tar varje anledning till att ställa till med fest. Hade inte varit någon skillnad om det inte varit Corona, att sluta grundskolan är en milstolpe för tonåringen men inget som vi firar inom släkten.

• lövet2

Varje familj gör på sitt sätt. I år har jag hört många som ger lite finare presenter för att kompensera allt som 9:orna missar. De kanske har samlat pengar i 3 år för att åka på skolresa, och så kunde de inte åka någonstans pga Corona. Den stora avslutningen då anhöriga är där, den blir inte. Här kommer klassen bara att samlas i klassrummet med sina mentorer. Ingen musik och sång, ingen som håller tal, inga föräldrar som springer runt och fotograferar.

Det här gör att många föräldrar ger en present i stället och kanske stor familjemiddag. Vad folk ger har jag däremot ingen aning om. Min 9:eklassare kommer att få ett bra headset till datorn i alla fall från sina storasyskon, som tycker synd om henne för att hon inte får vara med om allt som de fick när de gick ut skolan.

• Anonym (förälder)

Har aldrig hört att någon har haft en stor fest hemma när man går ut nian.
    Skolorna har ju ofta en skolbal, fest eller liknande men att föräldrarna bjuder in till stort kalas känner jag ingen som har haft.
    Kanske någon har mor och farföräldrar över.
    Vår dotter går nian nu i veckan.
    Vi tänkte ha en mysig familjemiddag vi föräldrar och syskon för att fira att hon gått ut skolan.
    Det verkar flera av hennes vänner ha, dvs familjerna firar med god middag eller mysig fika, föräldrarna kanske ger något, vi kommer att ge henne smyckes klocka hon önskat sig men att man bjuder in andra som har presenter med sig har jag inte hört någon ha.

• Anonym (Anna)

Varje skolavslutning firas med tårta och sommarpeng.

• kusbölehelvete

Hade ingen fest när äldsta dottern gick ut 9an, men present fick hon.

Dottern som går ut 8an nu kommer få present, hon har slitit och kämpat för godkänt betyg i matte och kämpat med svenskan.

I år fick hon godkänt i matten och c i svenska.

Hon har lite svårt för dessa ämnen, men desto enklare med hemkunskap/idrott/tekniska ämnen.

Så tycker hon är värd något extra för allt jobb hon lagt ner

• Anonym (T)

Jag kommer mer ihåg det som att folk framför allt fick (dyra) presenter efter konfirmation, jag konfirmerade mig dock inte men minns att det var en grej. T o m så att många så att de konfirmerade sig bara för att "då får jag välja någon dyr sak"... detta var ca 7 år sedan jag var 15. Själv fick jag faktiskt en present på skolavslutningen, en eltandborste, men hade inte väntat mig något utan det var pappas idé.

• Anonym (T)

Jag kommer mer ihåg det som att folk framför allt fick (dyra) presenter efter konfirmation, jag konfirmerade mig dock inte men minns att det var en grej. T o m så att många så att de konfirmerade sig bara för att "då får jag välja någon dyr sak"... detta var ca 7 år sedan jag var 15. Själv fick jag faktiskt en present på skolavslutningen, en eltandborste, men hade inte väntat mig något utan det var pappas idé.

• Anonym (Lite extra)

När jag gick ut nian 1994 firades det med tårta och presenter. På kvällen var jag ute med mina kompisar.

Alla gör ju som de vill och jag tycker att det gott kan firas lite extra. Det behöver ju inte betyda att man lägger en förmögenhet på en fest. Här hemma firar vi varje skolavslutning. Vi föräldrar tar semester och pyntar huset med blommor och flaggor, vi fixar en tårta och på kvällen brukar vi cykla ner till havet och ha grillkväll tillsammans med några andra familjer. Jättemysig tradition!

När barnen går ut nian blir det liknande och en present på det. De kämpar ju för att nå bra resultat så varför inte fira och uppmärksamma det?

• Less is more

På min tid firade man inte 9:an. Men nuförtiden går många ungdomar på bal och det är förstås inte helt gratis.

Kan absolut tänka mig en present och en slant till mina barn när de avklarat nian. Fast släktmiddag för släkten från norr till söder tycker jag är lite för mycket.

Svar på tråden Ska ungar som går ut nian få presenter?