• Anonym (Nytt påfund?)

Ska ungar som går ut nian få presenter?

När jag var ung fick ingen jag känner presenter av familjen och släkten för att gå ut nian men nu verkar det vara kutym att det ska behandlas som en student ungefär med både festmiddag och presenter? Stämmer det att tonåringarna som går ut nian bör få presenter och vad är i så fall lämpligt att ge om man är släktingar?

• Svar på tråden Ska ungar som går ut nian få presenter?
  • Anonym (Betyg)

Firades i familjen efter varje skolavslutning med fika. Och från och med 8an när vi fick betyg så belönades mitt syskon och jag med pengar för varje vg och mvg vi fick, inför sommarlovet (vilket blev våra sommarlovspengar). 100kr för ett vg, 200kr för ett mvg har jag för mig. Detta var ca 2003.

• Whitehorse1979
    No Logo skrev 2020-06-07 23:39:08 följande:

Vår son fick ett par lackskor att ha till sin smoking på klassens avslutningsmiddag (niornas bal var Corona-inställd). Hade vi fått vara med på skolavslutningen så hade vi bjudit honom + några kompisar på lunch efteråt som vi gjort tidigare år. Inget speciellt för att det var nian. Ingen mottagning, ingen uppmärksamhet från någon annan. Och då är vi ändå en familj som gärna tar varje anledning till att ställa till med fest. Hade inte varit någon skillnad om det inte varit Corona, att sluta grundskolan är en milstolpe för tonåringen men inget som vi firar inom släkten.

Luncha kan man väl göra ändå?
  • Anonym (eee)
    Anonym (Nytt påfund?) skrev 2020-06-07 23:20:08 följande:

I det här fallet ska tonåringens släktingar från båda hållen komma på fest/middag och det inkluderar även förälderns farbror bland annat så inte jättenära mao. Tydligen ska man ta med present och det duger inte med något för ett par hundra heller utan det ska förväntas vara dyrare och finare. Därför frågar jag här vad som är lämpligt att ge till detta stordåd som det tydligen är att gå ut nian? På min tid var det inte något firande för det och definitivt inga presenter, inte ens från föräldrarna som jag minns det.

Vad är lämpligt att ge som släkting?

Det beror på er relation. Har ni en nära relation och alltid gillat varann (alltså du och ungdomen) så ger man väl något finare, för att visa hur stolt man är över att hen har klarat av grundskolan och är på väg ut i livet. 

Om ni inte är så nära, och inte känner något speciellt för detta tillfälle så nej, då kan man väl inte kräva att folk ska punga ut med tusenlappar precis.

Vem är det som förväntar sig presenter som är dyrare? Är det ungdomen eller dennes föräldrar? Är det en familj som har råd och som tror att alla andra har lika god råd osv? 

Sedan måste man ju se till sin egen ekonomi också. Man kanske verkligen inte har så mycket över efter hyra och mat. 
  • Anonym (Beror pa relationen)

Nar jag gick ut 9:an i slutet pa 80-talet var det ingen pa var skola som hade nagon stor fest eller gjorde nagot speciellt vasen av det. Nar man gick ut gymnasiet 3 ar senare var normen att slakten bjods till utslappet och pafoljande middag och man senare pa kvallen gick ut och dansade (med kompisar och ovriga i klassen).
    Alla familjer gor olika och detta med stor fest i 9:an kanske ar nagot nytt eller nagot som just den har familjen har som tradition. Samma som med brollop, vissa har enklare brollop med fa inbjudna medans andra bjuder 600+ gaster till ett overdadigt brollop dar de visar upp ett overflod av glamour, champagne, fyrverkerier och all varldens annan lyx. Tonaringens familj kanske har som tradition att ordna dyr tillstallning i 9:an, och da tillstallningen ar dyr forvantas aven dyra presenter (tydligen). 
    Nu vet vi ju inte hur er relation till tonaringen ser ut, men beroende pa hur nara kan man ju valja present darefter. Ar den nara kan man ge en mer personlig present som ett smycke eller annat man vet personen uppskattar. Kanner man inte personen sa val kan man kanske ge nagot opersonligt som fonder, aktier eller pengar i ett kuvert. Finns ju aven anvandbara prydnadssaker som t ex. designade schack (i antingen glas, elfenben eller marmor) eller ett snyggt foto pa tonaringen printat pa canvas (att hangas pa vaggen). Allt beror ju pa er relation. Kanske en jattefrack hjalm om personen har moppe?

• Anonym (Mamma)

Jag fick lite extra firande än vanligt, en blombukett t ex och det borde ha varit någon present inblandad också (tror jag hade önskat mig en parfym t ex, inte dyr alls), men inget märkvärdigt.

Jag skulle nog vilja ge en liten present, kanske ett smycke som en minnessak, tårta och mycket dekorationer, bjuda in mor/farföräldrar på fika, lite så. Ja inte nu under corona så klart, men annars skulle de vara hjärtligt välkomna. Det ska kännas att det är speciellt :) Många ungdomar är så less efter nian så det kan behövas en boost innan man går vidare till gymnasiet, som de flesta gör.

• Mrs Moneybags

Jag som förälder kommer absolut ge min son en present när han går ut 9:an, men jag förväntar mig inte det alls från andra. Det är möjligt att jag kommer bjuda in min mamma och kanske några till, men det blir ingen baluns om inte min son uttrycker att man måste ha det. Seder och bruk förändras ju och det kanske kräver ett större firande idag än när jag var ung. 

• Pope Joan II

Vi har alltid uppvaktat och uppmärksammat varje avslutat skolår med presenter och festligheter efter det barn det gällts önskemål. 

• Snöochsot

Ja det tycker jag. Är utbildning inte värt att fira lite? Om du bryr dig om den som det gäller så tycker jag det är en värdefull gest att ge en present. Personen har valt att studera och tänka på framtiden, istället för att skolka eller bete sig illa. Verkligen värdigt en present tycker jag. Och det är fortfarande ett barn, i stort sett, som det handlar om. Jag tycker unga människor bör få all uppskattning de kan få, för ofta är det nog sparsamt med uppskattning en får. Ofta handlar uppskattning om utseendet och ytliga ting.

Man kan tex fråga studenten vad hen önskar sig och sedan gå ihop några stycken och köpa tillsammans. Eller skriv ett väl genomtänkt fint brev till hen. Något som är av värde för självkänslan och framtiden. Eller ge blommor du plockat på en äng, en påse frön att plantera i en fin liten kruka, en dagbok, en dikt, en bok, ett par örhängen från en loppismarknad.. något med själsligt eller symboliskt värde. Tänk också att livet kan ta slut närsomhelst. Då är det väl fint att ha firat någon som tog studenten.

• Anonym (Alice)

Jo, är rätt så säker att jag fick nån liten present när jag slutade nian. Vi firade alltid skolavslutningar med fika, bara familjen och med farmor som bodde nära. Fick jag och mitt syskon någon present blev det antingen lite pengar eller en liten sak/smycke för någon hundralapp, absolut inget dyrt, förutom året vi tog studenten och senare när vi tog vår examen från universitetet. 

Tycker absolut att man kan fira utbildning och fira att man gått ut grundskolan. Det är ju något som är värt att fira! Man behöver ju såklart inte göra en jättegrej av det, och vill någon tvinga dig att köpa en väldigt dyr present till deras barn kan du såklart bara säga nej.

• fluu

Något bör finns det inte, men trevligt är det förstås. Man gör som man vill. Jag fick present

varje skolavslutning av mamma, mormor och farmor. Dottern får present varje år av mormor och gammelmor. Vi ordnar ett festligt firande och ser till att vara lediga hela dagen istället för att ge present.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Ska ungar som går ut nian få presenter?