Anonym (Nytt påfund?) skrev 2020-06-07 23:20:08 följande:
I det här fallet ska tonåringens släktingar från båda hållen komma på fest/middag och det inkluderar även förälderns farbror bland annat så inte jättenära mao. Tydligen ska man ta med present och det duger inte med något för ett par hundra heller utan det ska förväntas vara dyrare och finare. Därför frågar jag här vad som är lämpligt att ge till detta stordåd som det tydligen är att gå ut nian? På min tid var det inte något firande för det och definitivt inga presenter, inte ens från föräldrarna som jag minns det.
Vad är lämpligt att ge som släkting?
Det beror på er relation. Har ni en nära relation och alltid gillat varann (alltså du och ungdomen) så ger man väl något finare, för att visa hur stolt man är över att hen har klarat av grundskolan och är på väg ut i livet.
Om ni inte är så nära, och inte känner något speciellt för detta tillfälle så nej, då kan man väl inte kräva att folk ska punga ut med tusenlappar precis.
Vem är det som förväntar sig presenter som är dyrare? Är det ungdomen eller dennes föräldrar? Är det en familj som har råd och som tror att alla andra har lika god råd osv?
Sedan måste man ju se till sin egen ekonomi också. Man kanske verkligen inte har så mycket över efter hyra och mat.