• Anonym (Nytt påfund?)

Ska ungar som går ut nian få presenter?

När jag var ung fick ingen jag känner presenter av familjen och släkten för att gå ut nian men nu verkar det vara kutym att det ska behandlas som en student ungefär med både festmiddag och presenter? Stämmer det att tonåringarna som går ut nian bör få presenter och vad är i så fall lämpligt att ge om man är släktingar?

• Svar på tråden Ska ungar som går ut nian få presenter?
  • Anonym (Nej)
    Tydligen ska man ta med present och det duger inte med något för ett par hundra heller utan det ska förväntas vara dyrare och finare. 

Låter väldigt upphaussat.

För egen del var det inget speciellt att gå ut åk 9. 
    Vi har ett barn och vi har väl uppmärksammat alla hennes avslutningar lite på skoj så där och de flesta år har vi "firat" genom att gå på Gröna Lund och på senare år har hon åkt dit själv med klasskompisarna och firat in sommarlovet.
    Inte mer än så.
  • Anonym (Mia)

Jag gick ut nian 97 å då blev det inget firande. Men såklart firades jag mkt vid studenten, och det bör ju alla ungdomar bli

Men hur det ser ut med grundskolans avslut idag vet jag inte

• Colourfulrainbow

Jag är själv uppväxt med att saker och ting ska firas. Behöver inte vara någon pompa och ståt. Vi har aldrig varit rika, och därför har det blivit Frödinge-tårtor, enklare kalas och presenter som inte alltid varit så dyra. Det viktigaste är att fira, gratta och ge kärlek och uppmärksamhet till den som blir firad.

• Anonym (-84)

Jag fick en berlock när jag gick ut nian -84. Inget dyrt mao. Nåt firande minns jag inte, bara att det var jättekallt på avslutningen.

• Physalis

I min familj har inte sånt firats. Såhär i efterhand kan jag tycka att mina föräldrar var lite ointresserade av min och mina syskons skolgångar (inte bara just därför).

Jag tycker det verkar superkul kul att fira skolavslutningar och kommer göra det för min dotter när det blir dags. Sen tror jag inte att jag drar igång värsta släktkalaset som det verkar tal om här, men skulle såklart gå ifall någon annan bjöd in.

Vad gäller present så ska självklart inte mottagaren eller annordnaren bestämma någon summa man ger för. Det ska vara helt upp till dig ts hur mycket du köper present för oavsett vilken anledning man ger presenten.

Korrekturläser som en kratta
  • elmadumle

Våra har fått blommor en liten gåva när de slutat nian. Nu för tiden är det som en ministudent-killarna har ofta kostym, eller snyggbyxor och kavaj, tjejerna ofta klädda i vita klänningar. När jag slutade nian på 80-talet var vi i kyrkan, fika i klassrummet med betygsutdelning och sedan bussen hem igen, inget firande alls mer än med kompisarna på kvällen. 

• Anonym (A)

Blir man bjuden på firande kan man ju lägga en rimlig peng på en present, men det är orimligt att förvänta sig dyra presenter från släkten bara för att tonåringen gått ut nian. Kanske motsvarande vad man skulle ge vid en vanlig födelsedag eller kanske aningen mer än man skulle lägga på en vanlig "gå-bort-present" (motsvarande en chokladask eller en flaska vin). 

• Anonym (A)

Blir man bjuden på firande kan man ju lägga en rimlig peng på en present, men det är orimligt att förvänta sig dyra presenter från släkten bara för att tonåringen gått ut nian. Kanske motsvarande vad man skulle ge vid en vanlig födelsedag eller kanske aningen mer än man skulle lägga på en vanlig "gå-bort-present" (motsvarande en chokladask eller en flaska vin). 

• No Logo
    Whitehorse1979 skrev 2020-06-08 07:09:07 följande:

Luncha kan man väl göra ändå?

Ville inte ta med dem på restaurang nu när social distansering uppmuntras.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Nytt påfund?) skrev 2020-06-07 23:20:08 följande:

I det här fallet ska tonåringens släktingar från båda hållen komma på fest/middag och det inkluderar även förälderns farbror bland annat så inte jättenära mao. Tydligen ska man ta med present och det duger inte med något för ett par hundra heller utan det ska förväntas vara dyrare och finare. Därför frågar jag här vad som är lämpligt att ge till detta stordåd som det tydligen är att gå ut nian? På min tid var det inte något firande för det och definitivt inga presenter, inte ens från föräldrarna som jag minns det.

Vad är lämpligt att ge som släkting?

Ingen aning. Tycker lite tårta med familjen och någon liten present kan räcka när man går nian. Men rent generellt, ju större och mer påkostad fest desto dyrare present.
  • Anonym (ÖOSDJ)

Min mamma har alltid firat sommarlovsavslutning med mig, dvs. att vi har grillat och ätit jordgubbar. Har vädret tillåtit, så har vi badat. Jag fick inga pengar när jag slutade nian (vilket mina vänner fick) men däremot så betalade min mamma frisörbesök och en hel del kläder inför gymnasiestarten, men det var inte när jag slutade nian utan veckan innan jag började gymnasiet, däremot visste jag möjligen på min avslutningsdag i nian att jag skulle få just det innan gymnasiet började. Min 15 år yngre bror fick några körlektioner i present, eftersom man då hade ändrat övningskörningsåldern till 16, och att han dessutom hade högsta betyg i nästan alla ämnen och verkligen hade kämpat stenhårt. Helt okej tycker jag (trots att jag är 35 och ännu inte har körkort, eftersom jag inte fick den förmånen.)

Jag själv har fört vidare traditionen med jordgubbar och istället för grillning går vi på restaurang hela familjen vid varje skolavslutning. Hur det blir med avslutningen i nian är för tidigt att säga ännu, men det får vi väl se då.

Min man fick på avslutningen i nian bara reda på att han skulle få 10.000 kronor om han inte började röka innan han fyllde 20. Han tog pengarna när han var 20 och började röka när han var 23. Jättekonstigt, alltihop.

• Anonym (?)

Min personliga åsikt är att man får respektera syftet om man väljer att delta i ett firande. Är syftet att fira ungdomens niondeklass-avslut, jag då går man ju dit för att fira just det. Tycker man det är fel så stannar man hemma.

Till exempel så tycker jag att förlovningsfester som hålls av folk som inte ämnar gifta sig är skitlöjligt, samma sak med s.k. "Babyshowers" därför har jag aldrig accepterat en sån inbjudan.

• mari123

Släktkalas låter överdrivet och att släkten ger presenter! Det får man väl ta när det blir dags för studenten och då kan man ju vräka på rejält (även om barnet gått ur med ofullständiga betyg ). 

• Whitehorse1979
    No Logo skrev 2020-06-08 19:22:40 följande:
    Ville inte ta med dem på restaurang nu när social distansering uppmuntras.

Ta med hem?

Sitt i en park?

Glad

• Anonym (Blomma)

Jag fick faktiskt en blomma och ett kort där det stod "Grattis till grundenten!" när jag slutade nian i början av nittotalet av min faster. 

Nu kan det ha berott på att min bror tog studenten samma dag, för jag tror inte att det var någon annan av mina kusiner som fick nåt när de slutade nian. 

Vi firade nog mer i skolan med en stor gemensam middag för alla niorna och någon show. Annars var det skolavslutning som vanligt. 

• Anonym (Mamma till mina ungar)

Vi köper själva något litet till barnen, sommarpresent.
    Båda ungarna fyller på vintern så därför passar det bra.
    Högstadiebarn får dessutom betalt för de A och B som de får i betyg.

Men att barnens farbröder och mostrar skulle komma med presenter nä.
    Köp en basketboll eller  liknande!

• Anonym (Tja)

Dottern fick en resa till gran caranria när hon gick ut 9an som egentligen var en muta för att hon skulle orka kämpa hela vägen till mål. Sedan ordnar skolan med 3 rätters middag och fest för alla 9or. Annars hade vi inget speciellt firande

• persikofjaril

Vad jag minns hade vi inget särskilt firande eller några presenter på någon skolavslutning när jag gick i skolan. Däremot var både föräldrar och mor- och farföräldrar ofta med på avslutningarna, tills jag och mina syskon kom in i den åldern att vi inte ville att de skulle vara med längre.

På skolavslutningen i nian var min mamma med, dock, eftersom jag ville att hon skulle vara där. Men kommer inte ihåg att jag fick någon present eller firande då heller, vilket jag inte heller väntade mig att få. Gick ut på restaurang på kvällen med mina kompisar och firade istället..

Däremot både när jag konfirmerade mig och när jag tog studenten hade vi firande med släkten, och presenter. Fick typ smycken, och silverbestick, och blommor.

Jag ser absolut inget fel i att fira avslutningar, och särskilt nian, lite extra. Tycker det låter mysigt att ha det som tradition. Men att kräva att folk ska köpa dyra presenter känns lite överdrivet.

Svar på tråden Ska ungar som går ut nian få presenter?