Inlägg från: Spegelbilden |Visa alla inlägg
  • Spegelbilden

Vi som är gravida men orolig för missfall

NiMi12 skrev 2020-06-11 13:45:41 följande:

Det är mitt andra mf. Fick mitt första i juni 18 och sen gravid i augusti 18. Nu var vårt andra försök att bli gravida igen.

Pussar mycket på sonen och ska unna mig lite gott ikväll. Det tar ett tag att smälta detta. Kram!

Att redan ha ett barn är något som verkligen hjälpt mig när jag fått missfall. Då tröstar jag mig med att det hade ju kunnat vara värre och om jag inte lyckas så har jag ju iaf ett barn.

Idag är en sån dag när jag är helt övertygad om att jag har fått ett ma. Mina bröst har successivt börjat göra mindre och mindre ont och nu gör de inte ont alls. Ett tydligt tecken på ma. Har ju varit illamående men funderar nu mer om det är placebo och att jag mår sämre än vad jag vanligtvis hade gjort eftersom att jag knappt lyft mig ur soffan den senaste veckan. Ush för denna ovisshet!
  • Spegelbilden

I morse spydde jag. Yay! Det måste betyda att det inte är ett ma och att jag inte mår placebo-dåligt. Måtte det gå hela vägen den här gången!

• Spegelbilden

I morse spydde jag. Yay! Det måste betyda att det inte är ett ma och att jag inte mår placebo-dåligt. Måtte det gå hela vägen den här gången!

• Spegelbilden
    Linniiis skrev 2020-06-15 11:11:26 följande:

Igår började jag blöda och blev såklart livrädd! Det droppade ner i toan vid två besök, men sedan så slutade det tvärt. Fick i samma veva ont i ryggen, så var helt säker på att nu är det kört!

Imorse vaknade jag med ont i ryggen, men nu kände jag att det var träningsvärk. Styrketränade och cyklade långt igår, så tänker att kanske något av det retat slemhinnor eller livmoderhals. Idag kommer nämligen inget mer blod och jag har på morgonen gjort mitt VUL som visade ett litet kryp med tickande hjärta och exakta mått för 7+0 som jag går in i idag <3

Åh va skönt! Grattis! :) Själv räknar jag dagarna till mitt nipt som sker i vecka 11. 2,5 vecka kvar.
  • Spegelbilden
    cecilian78 skrev 2020-06-22 10:58:13 följande:

Mvc kunde inte göra nåt. De bad mig ringa gyn på sjukhuset så nu väntar jag på att dom ska ringa mig. Blödningen har avtagit men kommer fortfande när jag på toa. Ingen smärta just nu heller. Antingen är missfallet klart eller så är det nåt annat. Såå frustrerande att inte veta =(

Ush, lider med dig! Mina missfall har visserligen gjort ont, men har i princip bara blödit när jag varit på toa. Håller tummarna att det inte är missfall utan något annat. Hoppas också att du får tid på sjukhuset så att du får ett svar. Det är så jobbigt att vara ovetande. 
  • Spegelbilden
    torstensson9 skrev 2020-06-22 12:31:39 följande:
    Var på vul förra veckan och de kunde bekräfta en graviditet, så skönt! Ska till ja nästa måndag för att kolla allt fortfarande är bra och kolla vilken vecka jag är i
    Men va härligt!! Grattis! :) Ger ju lite hopp också till andra som kanske blöder litegrann. 

Själv mår jag fortfarande lite illa, det kommer och går. Hoppas verkligen att det inte är ett MA. Orkar inte försöka en 5e gång. 
  • Spegelbilden

Gah! Den här oron tär verkligen på en. Igår mådde jag inte illa alls men det har ju kommit och gått lite så var inte jätteorolig. Inatt vaknade jag (har problem med sömnen) och har då alltid behövt gå upp och äta för att jag mår så dåligt men igår ingenting. Vaknade nu på morgonen och mår inte illa nu heller. Dessutom så har det onda i mina bröst avtagit successivt sen någon vecka tillbaka. Känns som att det bara är att ställa sin in på ytterligare ma/missfall :(

• Spegelbilden
    Linniiis skrev 2020-06-25 08:14:41 följande:

Kan ju vara lite så att våra kroppar börjar vänja sig lite av hormonerna? Som jag har förstått det ökar väl inte hormonerna längre i samma rasande takt som när man var i vecka 6.

Mina bröst ömmar lite varannan natt ungefär och så är jag trött, that?s it!

När jag pratade med mina vänner var det typ 1 av 5 som mådde så där tokilla. Flera av de hade knappt något symtom.

Så hoppas att även jag är i den skaran... Men jag fattar att du oroar dig, det gör jag varje dag. Tanke som att den dog direkt efter jag såg hjärtat har passerat inte bara en gång.

Nu är det 10 dagar till mitt nästa VUL. Borde vara dags för dig då också ungefär?

Jag hejar på oss!!

Kan såklart vara så och jag hoppas det, men med tre ma/mf i bagaget så blir man lite pessimistisk. Den graviditet som gick bra började jag må bättre i typ vecka 10-11 och läser man om illamående så börjar de flesta må bättre runt vecka 12. Alltså lite tidigt att må bra redan i vecka 9.

Jag har nipt om 15 dagar. Så otroligt långt tid att vänta :(
  • Spegelbilden
    Emsan123456 skrev 2020-06-26 22:43:20 följande:

Fick plus på midsommarafton efter att ha försökt bli gravida från i höstas. Fick bruna flytningar tisdag och onsdag men var inte orolig då eftersom det var gammalt blod. I går (torsdag) fick jag blödningar med färskt blod och klumpar och blödningarna har fortsatt idag så nu är jag såklart orolig. Pratade med barnmorskan igår som så att om det är ett missfall så kommer det fortsätta blöda i cirka 2 veckor men att det lika gärna kan avta och att det inte är något fel. Det kommer egentligen mest bara blod när jag sitter på toa, men jag har ställt in mig på ett missfall även om hoppet är det sista som lämnar :) Jag ska fortsätta ta gravtest lite längre fram och se vad dom visar, men barnmorskan sa att testerna kan visa positivt upp till 4 veckor efter ett missfall.

Har ett tidigt ultraljud bokat i vecka 9+3 (är i vecka 6+0 nu) så jag håller tummarna att jag slutar blöda och att jag får se något positivt då :)

Håller tummarna att det inte är ett misfall. Dock behöver man inte blöda så länge som 2 veckor. Jag har aldrig blödigt mer än 1 vecka i de missfall jag haft. 
  • Spegelbilden
    Linniiis skrev 2020-07-06 17:50:58 följande:

Hur känns det nu? Visst är det den här veckan det är dags för nipt?

Ja gud ja! Man vågar ju knappt lita på minsta lilla positiva tecken.

Var på vul idag igen och allt ser jättefint ut. Så börjar mer känna att detta kanske ändå kommer att gå vägen ändå :) Finns ju dock en liten gnagande oro för kub om två veckor.

I fredags gjorde jag mitt nipt och allt såg bra ut. Blev helt chockad och började skratta. Antagligen för att så mycket spänning släppte. Känns så skönt! Nu kan jag äntligen våga tro på detta. Väntar på svaret på blodprovet som jag får i slutet av veckan eller början av nästa vecka, men barnmorskan sa att utifrån det hon kunde se så såg allt bra ut och att vi därför kunde vänta oss ett bra besked. Vi får även reda på kön när vi får svaren. Spännande! Har inte ens skrivit in mig på mvc för jag inte riktigt vågat tro på detta, men det är kanske dags nu (vecka 12).

Va härligt att allt ser bra ut för dig också <3
  • Spegelbilden
    Linniiis skrev 2020-07-16 16:58:56 följande:
    Men så glad jag blir att höra att allt såg bra ut!

Känner du att du kan börja slappna av nu?

Vilken vecka är du i nu?

Jag har mitt KUB nästa vecka. Börjar bli lite nervös även om det vara är lite mer än en vecka sedan jag såg hjärtat slå
    Jag kunde slappna av tills jag fick dåliga besked idag :( MVC ringde och meddelade att jag har för låg produktion av sköldkörtelhormon och att det antagligen är anledningen till alla mina missfall. Ska ta nytt prov på måndag då jag gått in i vecka 13. Att jag har detta och inte har fått medicin ökar risken för att barnet dör i magen innan vecka 22, eller att en så pass tidigt förlossning drar igång att barnet inte går att rädda :( Skulle graviditeten gå bra så visar studier att barnet kan ha nedsatt intelligens och kognitiva svårigheter. Känns så förjävligt!! Jag som äntligen började tro att den här graviditeten faktiskt skulle gå bra, men nu kommer jag ju aldrig kunna sluta oroa mig. 
  • Spegelbilden
    Linniiis skrev 2020-07-18 08:11:25 följande:

Förstår att det verkligen måste kännas jättetufft att få det beskedet! Men då kommer du att bli behandlad med medicin på direkten nu?

Vad sa läkare nu om risken för missfall för dig?

Men sen så tänker jag så här... Måste ändå finnas väldigt många där det går bra för ändå utan medicinering de första 12 veckorna? Annars hade det ju varit mer viktigt att skriva in sig på mvc när man plussade för att göra det där blodprovet i god tid.

Ta hand om dig! <3

Nej, det verkar inte så :( utan att jag ska ta ytterligare prov när jag är i vecka 16 och om värderna då fortfarande är dåliga kommer medicin sättas in. Låter så jäkla konstigt att inte sätta in medicin direkt då all info jag hittar om detta menar att det är superviktigt att man medicineras helst redan innan graviditet för att barnet inte ska dö i magen. Ska till mvc direkt när de öppnar på måndag så ska fråga mer då om hur de tänker.

Bm sa inget om risken för missfall men har ägnat rätt mycket tid sen igår att läsa om detta från trovärdiga källor som menar att studier visar att det är stor risk för missfall, att barnet dör i magen innan vecka 22 eller att förlossning drar igår så tidigt så barnet inte överlever.

Blodprovet skulle ha tagits tidigare egentligen men jag skrev in mig sent eftersom jag haft så många missfall så tyckte jag det kändes onödigt att skriva in mig om jag skulle få missfall igen. Således brukar medicin kunna sättas in tidigare i vanliga fall. Hoppas såklart att allt kommer gå bra och att barnet kommer må bra men det här oroar ju ordentligt och kommer inte försvinna fören flera år efter förlossning då man kunnat märka om barnet lidit några men.
Svar på tråden Vi som är gravida men orolig för missfall