• Anonym (Hyreslägenhet)

Hyra eller köpa

Med tanke på en annan tråd. Jag förstår verkligen inte, önskar att någon kunde förklara detta.

Många säger att det är billigare att köpa sin lägenhet än att hyra den i längden. Hurdå?

Givetvis berott det på var man bor, men säg Göteborg, storstad. Första behöver du handpenning, sen ska du betala av lån, sedan kostar även avgiften ofta ganska mycket. Har varit inne och kikat på Hemnet och gjort några snabba kalkyler. Månadskostnaden skulle då bli ca 12.000 kr. Avgiften är ca 5000 kr per månad.

Plus om kul/frys går sönder, elkostnader, tvättmaskin, lägga nya golv. Det är ju gratis i hyres, iaf var 14 år eller så.

Min hyreslägenhet kostar ca 6000kr per månad.

Det här att man ?betalar till sig själv?? Det gäller ju endast om man säljer sin lägenhet längre fram. Men om jag bara vill bo här i min hyres för resten av mitt liv, då kommer jag ju aldrig ha nytta av de pengarna. Jag fattar verkligen inte.

Jag förstår om man kanske vill investera och renovera, sälja och köpa nytt och så vidare. Men för att ha ett hem?

Tänker jag helt fel?

• Svar på tråden Hyra eller köpa
  • Anonym (A)

Har du för avsikt att bara bo ts så är det väl toppen för dig med en hyreslägenhet. För de som vill köpa större, köpa hus är det ju bra att vara med på marknaden.

Vi bor i en Hr och jag trivs inte alls tyvärr. Badrummet är 30 år gammalt, slitet och äckligt viket stör mig exakt varje dag när jag går in där.
    Tyvärr sitter vi i en sits där vi inte kan skrapa fram handpenning till Br i detta nu så det är bara att bo kvar och lida ännu några år.

• Anonym (Hyreslägenhet)

Ja det är lite så jag tänkt. Att bo. Mitt badrum stamrenoverades för några år sen så det är superfint. Tråkigt med ditt. Vet att i vissa hyresbolag kan man köpa till tjänster och betala av per månad, tex nya köksluckor etc. Men badrum är nog svårt.

• Anonym (A)

Köksluckorna har vi betalat en sprutlackering för själva och nu är det dags att göra det igen.Vi skulle gärna betala för badrummet också men vi får inte göra det.

• Anonym (H)

Har bott i hyreslägenhet innan. Köpte sen en bostadsrätt och tack vare värdeökningen på den kunde vi sen köpa hus. Hade aldrig kunnat det annars. Står mycket hellre för alla kostnader för MITT boende som ökar i pris än slänger ut mina pengar på ett boende som jag inte har har knappt någon frihet i alls.

• MsM84

Jag antar att lägenheten du kollade på skulle vara betydligt större/fräschare/mer centralt läge eller liknande än din hyresrätt? Sen kan du inte ta med amortering i kostnafsberäkningen- den betalar du ju till dig själv. En annan jämförelse; min mamma betala ca 6800 för sin tvåa i stan. Det är ungefär lika mycket som drift och räntor på hela vår villa (140 kvm + trädgård). Rätt så lika skick, något bättre i villan.

• Anonym (Storstockholm)

I en del stora städer finns det helt enkelt inte så många lägenheter att hyra, så det är inget val man gör själv, såvida man inte vill bo i motsvarande Husby, Tensta, Märsta, Alby etc. Man köper sig ett boende i ett hyfsat område där man vet att man kommer att trivas. 

Jag skulle gärna hyra en lägenhet, men det finns ingen hyreslägenhet i mitt område att välja på. Det finns en bit ifrån, men det är bara utslagna, pensionärer och nya medborgare som bor där, så där vill jag inte bo med mina barn. 

• Anonym (Hyreslägenhet)
    Anonym (H) skrev 2020-06-11 13:00:14 följande:

Har bott i hyreslägenhet innan. Köpte sen en bostadsrätt och tack vare värdeökningen på den kunde vi sen köpa hus. Hade aldrig kunnat det annars. Står mycket hellre för alla kostnader för MITT boende som ökar i pris än slänger ut mina pengar på ett boende som jag inte har har knappt någon frihet i alls.

Ja och det kan jag förstå, men då handlar det mer om investering. Men om du ska bo i huset resten av ditt liv så får du ju ingen nytta av de pengarna, alltså värdeökningen, annat än att du just bor i ett fint hus. Möjligtvis om arvet går till ens barn, men själv har man ju ingen nytta av pengarna.
  • Anonym (Hyreslägenhet)
    MsM84 skrev 2020-06-11 13:17:19 följande:

Jag antar att lägenheten du kollade på skulle vara betydligt större/fräschare/mer centralt läge eller liknande än din hyresrätt? Sen kan du inte ta med amortering i kostnafsberäkningen- den betalar du ju till dig själv. En annan jämförelse; min mamma betala ca 6800 för sin tvåa i stan. Det är ungefär lika mycket som drift och räntor på hela vår villa (140 kvm + trädgård). Rätt så lika skick, något bättre i villan.

Jag bor i centrala Gbg i en trea för 6000kr. Många betalar ju avgifter på allt från 2000-8000 kr per månad, plus lånet. Avgiften får man ju aldrig tillbaka. Min lägenhet är superfin med balkong och nu då hyfsat (ett par år) nyrenoverat, helkaklat badrum.
  • Anonym (Hyreslägenhet)
    Anonym (Storstockholm) skrev 2020-06-11 13:27:27 följande:

I en del stora städer finns det helt enkelt inte så många lägenheter att hyra, så det är inget val man gör själv, såvida man inte vill bo i motsvarande Husby, Tensta, Märsta, Alby etc. Man köper sig ett boende i ett hyfsat område där man vet att man kommer att trivas. 

Jag skulle gärna hyra en lägenhet, men det finns ingen hyreslägenhet i mitt område att välja på. Det finns en bit ifrån, men det är bara utslagna, pensionärer och nya medborgare som bor där, så där vill jag inte bo med mina barn. 

Ja det är ju såklart ett problem. Då har man ju inte mycket val såklart.
  • MsM84
    Anonym (Hyreslägenhet) skrev 2020-06-11 14:18:23 följande:

Jag bor i centrala Gbg i en trea för 6000kr. Många betalar ju avgifter på allt från 2000-8000 kr per månad, plus lånet. Avgiften får man ju aldrig tillbaka. Min lägenhet är superfin med balkong och nu då hyfsat (ett par år) nyrenoverat, helkaklat badrum.

Grattis till en svårslagen hyra! Bara tacka och ta emot och bo kvar så länge du har det så billigt!
Svar på tråden Hyra eller köpa