• Anonym (Hyreslägenhet)

Hyra eller köpa

Med tanke på en annan tråd. Jag förstår verkligen inte, önskar att någon kunde förklara detta.

Många säger att det är billigare att köpa sin lägenhet än att hyra den i längden. Hurdå?

Givetvis berott det på var man bor, men säg Göteborg, storstad. Första behöver du handpenning, sen ska du betala av lån, sedan kostar även avgiften ofta ganska mycket. Har varit inne och kikat på Hemnet och gjort några snabba kalkyler. Månadskostnaden skulle då bli ca 12.000 kr. Avgiften är ca 5000 kr per månad.

Plus om kul/frys går sönder, elkostnader, tvättmaskin, lägga nya golv. Det är ju gratis i hyres, iaf var 14 år eller så.

Min hyreslägenhet kostar ca 6000kr per månad.

Det här att man ?betalar till sig själv?? Det gäller ju endast om man säljer sin lägenhet längre fram. Men om jag bara vill bo här i min hyres för resten av mitt liv, då kommer jag ju aldrig ha nytta av de pengarna. Jag fattar verkligen inte.

Jag förstår om man kanske vill investera och renovera, sälja och köpa nytt och så vidare. Men för att ha ett hem?

Tänker jag helt fel?

• Svar på tråden Hyra eller köpa
  • Anonym (K)

Vi betalar bara 6 000 kr för en trea i Sthlm, 17 minuter från Centralen. Hade vi hyrt hade det kostat ungefär det dubbla.

• Anonym (Hyreslägenhet)
    Anonym (Hyres 4-ever) skrev 2020-06-12 12:02:08 följande:

Jag bor i en hyresrätt, betalar 3400:- i månaden, allt ingår utom hushållsel och den brukar ligga på 100-200 kronor i månaden. Tycker det är asnice. Har rätt bra med kötid så spanar lite på 2:or med rimlig hyra (kring 4000-4500/månaden) men har inte hittat rätt än, hade typ varit skönt med ett riktigt sovrum men det funkar helt ok så som jag har nu.

Vissa i min bekantskapskrets tycker typ "synd" om mig för att jag bor i en hyreslägenhet men jag kunde inte bry mig mindre, dessutom är mångas aversion helt ytliga saker typ att jag har en spis med SPISPLATTOR (haha, alltså så många som förfasats över det), att det inte är sprillans nytt klick-golv i lägenheten, eller "vill du inte ha känslan av att du äger ditt hem", haha, som att alla som bor i BR och villa äger sina hem, på riktigt. Jag vill inte binda upp större delen av mitt kapital (ja, det går ju att spara en hel del pengar i en hyresrätt med 3400 i hyra om man jobbar heltid och då har jag inte ens särskilt hög lön) i en lägenhet som banken tekniskt sett äger ända tills jag betalat av miljonlånet eller säljer och flyttar därifrån, om man ens går med vinst. 

Hyresrätt är fantastiskt. Är dock emot alla vidriga konceptrenoveringar och utförsäljningar av allmännyttan till privata företag som bara vill tjäna pengar. Vi hade verkligen behövt fler små, billiga hyresrätter (alla nya lägenheter behöver inte helkaklade badrum, golvvärme, och andra standardhöjningar som gör att hyran blir horribelt hög).

På äldre dagar skulle jag kunna tänka mig ett litet fritidshus men då ska det köpas utan lån. 

Just den kommentaren ?vill du inte ha känslan att du äger ditt hem? finner jag väldigt märklig. Nej, jag ?äger? precis lika mycket min hyresrätt. Det går att bli av med kontraktet på en bostadsrätt också (även om det är jätte jättesvårt). Och håller med, alla nya lägenheter behöver inte vara topprenoverade. Vet en som betalar 7000 för en ny etta i Göteborg och den har både tvättmaskin och torktumlare. Lite onödigt.
  • Anonym (Hyreslägenhet)
    Anonym (UtanförBoxen) skrev 2020-06-12 12:06:05 följande:

En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening. Det vill säga de skall inte gå med vinst. Därav följer att avgiften bara skall utgöra de faktiska kostnaderna. Vilket innebär att en bostadsrätt skall vara billigare att bo i än en motsvarande hyresrätt.

Problemet med bostadsrätter är att priset för att köpa in sig i föreningarna (det folk felaktigt kallar att köpa lägenhet) nu har öka så mycket att många medlemmar tvingats ta lån som de aldrig kommer att kunna betala av.

Om bostadsrättsinnehavarna tvingas betala avgift, ränta på lån och amortera på lånet så riskerar de, på grund av de höga lånen, att få betala mer varje månad än en person som bor i en motsvarande hyresrätt.

För de som är en inbitna försvarare av bostadsrätter så är det inget problem. De har en bergfast tro på att bostadsrätter alltid kommer att öka i värde så mycket att de alltid kan räkna hem en vinst den dan de säljer. Om de har rätt så har de sina lån till trotts bott billigare över tid. Om det har fel så är det inte säkert att det i slutänden blir billigare med en bostadsrätt.Att "betala till sig själv" är bara ett påhitt för att få lån att låta mer aptitligt. Hur många "betalar till sig själv" när de tar ett lån för att köpa en bil?Det är här många missar. Man bor inte i en investering man bor i ett hem.

Tack för utförligt svar. Har också hört ?betala till sig själv? till leda. Så konstigt. Väl talat!
  • Anonym (Hyreslägenhet)
    Anonym (K) skrev 2020-06-12 13:45:07 följande:

Vi betalar bara 6 000 kr för en trea i Sthlm, 17 minuter från Centralen. Hade vi hyrt hade det kostat ungefär det dubbla.

Är det med lån och avgift och allt? Det är ju jättebilligt isf.
  • Anonym (K)
    Anonym (Hyreslägenhet) skrev 2020-06-12 14:36:20 följande:

Är det med lån och avgift och allt? Det är ju jättebilligt isf.

Det är avgift och ränta för lånet.
  • Limeblad
    Anonym (Hyreslägenhet) skrev 2020-06-12 14:35:34 följande:

Tack för utförligt svar. Har också hört ?betala till sig själv? till leda. Så konstigt. Väl talat!

Med betala till sig själv är väl en referens till amortering? Att totalutgiften är samma men att del av det är sparande.
  • tystlängtan

Vet inte hur det ligger till generellt, men av nyfikenhet sökte jag fram vad man betalar för en hyresrätt i mitt område.

*Det jag hittade var en 2:a på 63 kvm med en hyra på ca 9500 kr/mån. Byggår 2013 och verkar vara i fint skick.

*Jag bor i en helt nybyggd (2020) br 4:a på 88 kvm + 30 kvm uteplats, betalar avgift på 5500 kr/mån och ränta ca 3200 kr/mån. Just nu amorteringsfritt pga Corona, men är ju ändå pengar som går till mig själv, så trots 2000 kr/mån i amortering (enligt min amorteringsplan), så betalar jag inte mer än 10700 kr/mån, dvs drygt 1000 kr mer för en nyare och större lägenhet som jag äger, varav 2000 kr då går till mig själv.

Helt klart bättre att äga i det här området är min slutsats, men krävs ju att man har kontantinsatsen.

• möjligt
    tystlängtan skrev 2020-06-12 17:54:20 följande:

Vet inte hur det ligger till generellt, men av nyfikenhet sökte jag fram vad man betalar för en hyresrätt i mitt område.

*Det jag hittade var en 2:a på 63 kvm med en hyra på ca 9500 kr/mån. Byggår 2013 och verkar vara i fint skick.

*Jag bor i en helt nybyggd (2020) br 4:a på 88 kvm + 30 kvm uteplats, betalar avgift på 5500 kr/mån och ränta ca 3200 kr/mån. Just nu amorteringsfritt pga Corona, men är ju ändå pengar som går till mig själv, så trots 2000 kr/mån i amortering (enligt min amorteringsplan), så betalar jag inte mer än 10700 kr/mån, dvs drygt 1000 kr mer för en nyare och större lägenhet som jag äger, varav 2000 kr då går till mig själv.

Helt klart bättre att äga i det här området är min slutsats, men krävs ju att man har kontantinsatsen.

Fast medelpriset per kvm är betydligt lägre än 150kr/kvm

www.statistikdatabasen.scb.se/sq/89643

Sen är ju nybyggt rejält mycket dyrare än medelhyran med ca 145 kr /kvm men de flesta bor ju inte i nybyggt.

Men för din lägenhet skulle det då bli 12700 (att jämföra med dina 8700)

och då har man inte bundit något kapital. Sen är din personliga kostnad ju knuten till hur stort lån du personligen har så det blir ingen generell siffra.

Om det blir ekonomisk förtjänst på en bostadsrätt bestäms av hur mycket lån du behöver ta och vilken ränta/avkastning du kan få på dina pengar om du placerar dem i sparande som inte är bostadsmarknaden.
  • Anonym (UtanförBoxen)
    Limeblad skrev 2020-06-12 16:45:29 följande:
    Med betala till sig själv är väl en referens till amortering? Att totalutgiften är samma men att del av det är sparande.
    Amortering är inte samma sak som sparande. Att amorteringar minskar dina räntekostnader gör inte att amorteringar förvandlas till ett sparande. Amortering och sparande är två olika ord som inte är synonymer.
  • Limeblad
    Anonym (UtanförBoxen) skrev 2020-06-13 10:38:18 följande:

Amortering är inte samma sak som sparande. Att amorteringar minskar dina räntekostnader gör inte att amorteringar förvandlas till ett sparande. Amortering och sparande är två olika ord som inte är synonymer.

Eh jo. Amorteringen minskar lånet, nettotillgångarna ökar i motsvarande mån. Alltså ett sparande. Amorteringen ger en avkastning motsvarande de minskade räntekostnaderna. Alltså ett bättre sparande än att lägga det på ett bankkonto (vilket i vart fall för min del är alternativet vid kortsiktigt sparande) men sämre alternativ än om det investerats i fonder/aktier som på lång sikt ger högre avkastning är bolåneräntan. Jämfört med att betala den delen till en hyresvärd som bara är en kostnad är det också ett sparande.
  • AndreaBD

Jag tycker inte att det ger så mycket när det gäller lägenhet, däremot när det gäller hus. Då har man ju ingen avgift. Den kan ju ibland vara skyhög på bostadsrätter. Och man kan göra som man vill, göra oväsen som man vill. Visserligen måste man räkna med att spendera pengar på att renovera en del, men det ökar ju också värdet.  

Sedan säljer man huset när man har blivit gammal och inte orkar med trädgården längre. Och då har man mycket pengar över. Men även om man bor kvar ganska länge, så är månadskostnaden ju betydligt lägre när/om det väl är avbetalat. 

• möjligt
    Limeblad skrev 2020-06-13 12:37:25 följande:

Eh jo. Amorteringen minskar lånet, nettotillgångarna ökar i motsvarande mån. Alltså ett sparande. Amorteringen ger en avkastning motsvarande de minskade räntekostnaderna. Alltså ett bättre sparande än att lägga det på ett bankkonto (vilket i vart fall för min del är alternativet vid kortsiktigt sparande) men sämre alternativ än om det investerats i fonder/aktier som på lång sikt ger högre avkastning är bolåneräntan. Jämfört med att betala den delen till en hyresvärd som bara är en kostnad är det också ett sparande.

Det är ändå inte så rakt som vissa vill få det till att amorteringen alltid kan jämställas med ett sparande.

Dels handlar det om en nackdel I ett cash flow perspektiv då det ofta är en tvingande amortering, för exempelvus ett 2M kr sparande med 3% amortering så handlar det ändå om5000 kr/mån som inte kan avvaras till semester/pensions/renoveringsspar el liknande.

Andra aspekten är att detta ?sparande? är förhållandevis låst då enklaste sättet att ta ut pengar från sparandet är att ansöka om att höja lånet hos banken.

Sist så bör man ta med i beräkningen hur det blir om bostaden faktiskt sjunker i värde. Maxbelånar du till 85% och fastigheten tappar 20% i värde så kan man knappast jämställa amorteringen rakt av med ett vanligt sparande.
  • Anonym (UtanförBoxen)
    Limeblad skrev 2020-06-13 12:37:25 följande:
    En amortering är en avbetalning på ett lån. Att avbetalningar på ett lån har en gynnsam effekt på din totala ekonomi innebär inte att det kan likställas med ett sparande. Om det hade varit så att en amortering hade varit synonymt med sparande så hade det varit rationellt att låna för all konsumtion. Oavsett vad det handlar om. Ty då hade du sparat pengar genom att konsumera. Så är inte fallet. Vilket många har fått erfara.

Låt oss nu granska specialfallet bostäder och bostadslån. Många anser/tror att bostadspriserna ligger på en sådan nivå att man kan tala om en bubbla. Om de som tror att bostadspriserna är en bubbla har rätt och den bubblan spricker så kommer många att få ut mindre än de stoppat in. Det vill säga de får en förlust. Den förlusten kommer att vara en förlust oavsett hur mycket de amorterat. Om vi leker med tanken att sparande och amorteringar är samma sak så hamnar vi i det intressanta läget att vi sparat oss till en reell förlust.

Det finns tillfällen då ett lån kan vara ett rationellt val och då ett lån till och med kan ha en positiv effekt på den totala ekonomin. Men det innebär inte att det går likställa en återbetalning av ett lån med ett sparande.
Svar på tråden Hyra eller köpa