• Anonym (Hyreslägenhet)

Hyra eller köpa

Med tanke på en annan tråd. Jag förstår verkligen inte, önskar att någon kunde förklara detta.

Många säger att det är billigare att köpa sin lägenhet än att hyra den i längden. Hurdå?

Givetvis berott det på var man bor, men säg Göteborg, storstad. Första behöver du handpenning, sen ska du betala av lån, sedan kostar även avgiften ofta ganska mycket. Har varit inne och kikat på Hemnet och gjort några snabba kalkyler. Månadskostnaden skulle då bli ca 12.000 kr. Avgiften är ca 5000 kr per månad.

Plus om kul/frys går sönder, elkostnader, tvättmaskin, lägga nya golv. Det är ju gratis i hyres, iaf var 14 år eller så.

Min hyreslägenhet kostar ca 6000kr per månad.

Det här att man ?betalar till sig själv?? Det gäller ju endast om man säljer sin lägenhet längre fram. Men om jag bara vill bo här i min hyres för resten av mitt liv, då kommer jag ju aldrig ha nytta av de pengarna. Jag fattar verkligen inte.

Jag förstår om man kanske vill investera och renovera, sälja och köpa nytt och så vidare. Men för att ha ett hem?

Tänker jag helt fel?

• Svar på tråden Hyra eller köpa
  • Anonym (S)

Har riktigt höga poäng i hyreskön här och lägenheterna i denna BR (i sämre skick än min) säljs till ett pris som skulle ge mig ca 2,5 miljoner i vinst. Planerar att sälja, flytta till HR, och leva loppan på vinsten

• Anonym (Hyreslägenhet)
    Limeblad skrev 2020-06-11 19:03:14 följande:

Så höga avgifter ser jag sällan, snarare 3-4 000. Nu bor inte jag så stort utan i en tvåa. Avgift 3000 (vilket är ovanligt högt), lån på 2,8 miljoner. Räntan är då ca 2 850 kr i månaden. Så totalt mindre än 6 000. Amorteringen är ju ingen kostnad, och övriga fasta kostnader tillkommer även om man har en hyresrätt. Nu bor ju jag i Stockholm och då är hyresrätt inget alternativ. Hade i bästa fall kunnat få en nyproducerad tvåa och de kostar 12-15 000 i månaden för samma läge. Så jag ?sparar? över 70 000 per år jämfört med alternativet. Tidigare har bostadsmarknaden gått uppåt och då kan man tillgodoräkna sig värdeökningen dessutom. Nu står det mer still men bedömer ändå att jag kommer gå plus.

Tycker det låter som en låg avgift. Tycker jag ser på Hemnet att många avgifter ligger på 5-7000kr.
  • Anonym (Hyreslägenhet)
    Anonym (S) skrev 2020-06-11 19:40:06 följande:

Har riktigt höga poäng i hyreskön här och lägenheterna i denna BR (i sämre skick än min) säljs till ett pris som skulle ge mig ca 2,5 miljoner i vinst. Planerar att sälja, flytta till HR, och leva loppan på vinsten

Ja det låter ju faktiskt väldigt trevligt :)
  • Anonym (Hyreslägenhet)
    Anonym (S) skrev 2020-06-11 19:40:06 följande:

Ja det låter ju faktiskt väldigt trevligt :)
  • möjligt
    Limeblad skrev 2020-06-11 19:03:14 följande:

Så höga avgifter ser jag sällan, snarare 3-4 000. Nu bor inte jag så stort utan i en tvåa. Avgift 3000 (vilket är ovanligt högt), lån på 2,8 miljoner. Räntan är då ca 2 850 kr i månaden. Så totalt mindre än 6 000. Amorteringen är ju ingen kostnad, och övriga fasta kostnader tillkommer även om man har en hyresrätt. Nu bor ju jag i Stockholm och då är hyresrätt inget alternativ. Hade i bästa fall kunnat få en nyproducerad tvåa och de kostar 12-15 000 i månaden för samma läge. Så jag ?sparar? över 70 000 per år jämfört med alternativet. Tidigare har bostadsmarknaden gått uppåt och då kan man tillgodoräkna sig värdeökningen dessutom. Nu står det mer still men bedömer ändå att jag kommer gå plus.

Fast i bostadsrätt så kan man ju få helt andra kostnader än hyres, tex om spis eller kyl går sönder eller minsta elfel så kan det plötsligt bli många oväntade tusenlappar.

Sen är det sant att amorteringen är ett sparande men om det är ett tvingande sparande så begränsar det ändå ens frihet om man inte har så mycket utrymme ekonomiskt. Framförallt med amorteringskrav som kan vara upp till 3%(?) just nu, det skulle ju ge dig ett amorteringskrav på 7000 kr/mån.

Sen förstår jag inte vad du har för ränta på ditt lån? 2% på 2.8M borde väl ge en månadskostnad på knappt 4700(innan avdrag).

Har man inte så mycket marginaler så är det i så fall totalt 14700 som måste reserveras för boende varje månad plus att man borde lägga undan ett sparande för oväntade kostnader i lägenheten.

Att jämföra med en hyres 2:a på 60kvm med en snitthyra på ca 6500

Tycker bostadsrätt är en vinstaffär om man slipper lån eller har minimalt lån men annars kostar det rejält
  • Limeblad
    möjligt skrev 2020-06-11 20:29:21 följande:

Fast i bostadsrätt så kan man ju få helt andra kostnader än hyres, tex om spis eller kyl går sönder eller minsta elfel så kan det plötsligt bli många oväntade tusenlappar.

Sen är det sant att amorteringen är ett sparande men om det är ett tvingande sparande så begränsar det ändå ens frihet om man inte har så mycket utrymme ekonomiskt. Framförallt med amorteringskrav som kan vara upp till 3%(?) just nu, det skulle ju ge dig ett amorteringskrav på 7000 kr/mån.

Sen förstår jag inte vad du har för ränta på ditt lån? 2% på 2.8M borde väl ge en månadskostnad på knappt 4700(innan avdrag).

Har man inte så mycket marginaler så är det i så fall totalt 14700 som måste reserveras för boende varje månad plus att man borde lägga undan ett sparande för oväntade kostnader i lägenheten.

Att jämföra med en hyres 2:a på 60kvm med en snitthyra på ca 6500

Tycker bostadsrätt är en vinstaffär om man slipper lån eller har minimalt lån men annars kostar det rejält

Har en ränta på under två procent men räknar såklart efter ränteavdrag eftersom det är pengar tillbaka (eller direkt om man jämkar). Absolut är det andra kostnader, men om man slår ut dem över tid ser jag inte att de är särskilt höga. Det är ju inte direkt varje år spisen eller kylen behöver bytas ut.

Ja, det kräver att man har kapitalet och/eller bra lön. Men som jag skrev tidigare, nyproduktionslägenheter och andrahandsmarknaden som man annars är hänvisad till (om man inte är äldre och har en kötid på tiotals år) kräver också att man ska ut med 12-15 000 kr i månaden och då är inget av det sparande. Att få tag på en tvåa med en hyra på 6500 känns som en utopi. Men då har jag mina stockholmsglasögon på mig. Det är säkert något bättre i andra delar av Sverige. Min bild är dock att det är rätt svårt att få lägenhet i andra större städer också.
  • möjligt
    Limeblad skrev 2020-06-11 21:11:40 följande:

Har en ränta på under två procent men räknar såklart efter ränteavdrag eftersom det är pengar tillbaka (eller direkt om man jämkar). Absolut är det andra kostnader, men om man slår ut dem över tid ser jag inte att de är särskilt höga. Det är ju inte direkt varje år spisen eller kylen behöver bytas ut.

Ja, det kräver att man har kapitalet och/eller bra lön. Men som jag skrev tidigare, nyproduktionslägenheter och andrahandsmarknaden som man annars är hänvisad till (om man inte är äldre och har en kötid på tiotals år) kräver också att man ska ut med 12-15 000 kr i månaden och då är inget av det sparande. Att få tag på en tvåa med en hyra på 6500 känns som en utopi. Men då har jag mina stockholmsglasögon på mig. Det är säkert något bättre i andra delar av Sverige. Min bild är dock att det är rätt svårt att få lägenhet i andra större städer också.

Ja personligen skulle jag nog se möjligheterna att fixa boende som den största fördelen med bostadsrätt. Har man en ok kontantinsats så är det mycket enklare att köpa än att försöka komma in på hyresmarknaden i större städer.

Men just ekonomiskt ser jag inte någon direkt vinst om man redan har ett förstahandskontrakt och man ändå måste ta lån på boendet.

I ett hypotetiskt exempel där man lägger 3000 på avgift och 3000 på ränta så betalar jag hellre hyresvärden de pengarna och har möjlighet att ringa vaktmästaren kostnadsfritt varje gång någonting behöver fixas.

Spara kan man ju göra ändå och bostadsmarknaden är inte det enda sättet.

Har man däremot väldigt gott om pengar och kan köpa utan lån då börjar ekonomin verka fördelaktig
  • Anonym (Hyres)

Jag trivs väldigt bra i hyresrätt och ser ingen direkt fördel med bostadsrätt. Skulle tycka det känns stressande att ha ett stort lån och vara bunden till det i många år framöver. Även smidigare med hyresrätt, eftersom underhållsarbetet ingår i månadskostnaden. Dock är det väl lite dyrare kanske. Bor i en liten etta, men betalar 5000 kr. Däremot byggdes huset för under 10 år sedan, så det mesta är fortfarande väldigt fräscht.

• Anonym (Hyres 4-ever)

Jag bor i en hyresrätt, betalar 3400:- i månaden, allt ingår utom hushållsel och den brukar ligga på 100-200 kronor i månaden. Tycker det är asnice. Har rätt bra med kötid så spanar lite på 2:or med rimlig hyra (kring 4000-4500/månaden) men har inte hittat rätt än, hade typ varit skönt med ett riktigt sovrum men det funkar helt ok så som jag har nu.

Vissa i min bekantskapskrets tycker typ "synd" om mig för att jag bor i en hyreslägenhet men jag kunde inte bry mig mindre, dessutom är mångas aversion helt ytliga saker typ att jag har en spis med SPISPLATTOR (haha, alltså så många som förfasats över det), att det inte är sprillans nytt klick-golv i lägenheten, eller "vill du inte ha känslan av att du äger ditt hem", haha, som att alla som bor i BR och villa äger sina hem, på riktigt. Jag vill inte binda upp större delen av mitt kapital (ja, det går ju att spara en hel del pengar i en hyresrätt med 3400 i hyra om man jobbar heltid och då har jag inte ens särskilt hög lön) i en lägenhet som banken tekniskt sett äger ända tills jag betalat av miljonlånet eller säljer och flyttar därifrån, om man ens går med vinst. 

Hyresrätt är fantastiskt. Är dock emot alla vidriga konceptrenoveringar och utförsäljningar av allmännyttan till privata företag som bara vill tjäna pengar. Vi hade verkligen behövt fler små, billiga hyresrätter (alla nya lägenheter behöver inte helkaklade badrum, golvvärme, och andra standardhöjningar som gör att hyran blir horribelt hög).

På äldre dagar skulle jag kunna tänka mig ett litet fritidshus men då ska det köpas utan lån. 

• Anonym (UtanförBoxen)
    Anonym (Hyreslägenhet) skrev 2020-06-11 10:05:12 följande:

Många säger att det är billigare att köpa sin lägenhet än att hyra den i längden. Hurdå?

En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening. Det vill säga de skall inte gå med vinst. Därav följer att avgiften bara skall utgöra de faktiska kostnaderna. Vilket innebär att en bostadsrätt skall vara billigare att bo i än en motsvarande hyresrätt.

Problemet med bostadsrätter är att priset för att köpa in sig i föreningarna (det folk felaktigt kallar att köpa lägenhet) nu har öka så mycket att många medlemmar tvingats ta lån som de aldrig kommer att kunna betala av.

Om bostadsrättsinnehavarna tvingas betala avgift, ränta på lån och amortera på lånet så riskerar de, på grund av de höga lånen, att få betala mer varje månad än en person som bor i en motsvarande hyresrätt.

För de som är en inbitna försvarare av bostadsrätter så är det inget problem. De har en bergfast tro på att bostadsrätter alltid kommer att öka i värde så mycket att de alltid kan räkna hem en vinst den dan de säljer. Om de har rätt så har de sina lån till trotts bott billigare över tid. Om det har fel så är det inte säkert att det i slutänden blir billigare med en bostadsrätt.

Det här att man ?betalar till sig själv??

Att "betala till sig själv" är bara ett påhitt för att få lån att låta mer aptitligt. Hur många "betalar till sig själv" när de tar ett lån för att köpa en bil?

Jag förstår om man kanske vill investera och renovera, sälja och köpa nytt och så vidare. Men för att ha ett hem?

Det är här många missar. Man bor inte i en investering man bor i ett hem.
Svar på tråden Hyra eller köpa