Inlägg från: Sandbergjosefine |Visa alla inlägg
  • Sandbergjosefine

    Förskolan arbetar emot oss..?

    Vår dotter (L) är 2 år och 4 månader gammal. Hon är en väldigt verbal tjej, mogen för sin ålder och pratar konstant. Hon tog för 5 dagar sedan initiativet att kissa på pottan hemma och gå utan blöja. Sedan dess har vi haft en olycka då hon kände av det och sa till men pottan stod 2 rum bort och hon hann inte ända fram. Hon säger till, men står jag tex och lagar mat och hon leker i vardagsrummet så sköter hon det helt själv. Hon avbryter både lek och måltider för att kissa. Hemma på dagen är hon alltså blöjfri, samt kortare utflykter (tex till affären 500m bort). På natten, längre utflykter samt förskolan har hon hittills blöja.

    Idag skulle vi ta på blöjan inför att gå till förskolan, L ville inte ha blöjan utan ville ha sina nya Greta Gris-trosor och klänning, så klart fick hon det. Vi packade med massor extra kläder och kissade henne innan vi gick. Väl på förskolan visade hon stolt upp sina nya trosor och berättade att hon inte hade blöja idag, och vi berättade hur duktig hon är hemma, bemötandet blev att fröken pratade över huvudet på henne till oss och sa "jaha, men det är väldigt olika att vara på förskolan mot hemma, förstår ni va? Men ja vi kan väl prova då", självklart förstår vi det och eftersom de skulle vara ute och leka 2 timmar när vi lämnade så föreslog jag att de tar in henne och "säger åt" henne att nu ska vi kissa, efter ca halva tiden, och frågar/påminner henne lite. Lämnade 09.

    När jag hämtade vid 14 hade hon blöja på sig, och hon själv sa "mamma, L kissade i hallen, nu ja ha blöja igen.." med en nedstämd röst. Samma fröken jag lämnat till kom direkt fram och sa "Jaa vi hade inget val. Hon höll sig i 2 timmar ute och sa inte till en enda gång själv, så när vi kom in så kissade hon i byxorna så vi fick ta på en blöja, så ja hon får helt enkelt ha blöja på fsk men sättas på pottan i samband med blöjbyte".

    Denna pedagog menar nu att L inte är redo att vara utan blöja på fsk. Trots att de endast gett henne 2 timmar, UTOMHUS, utan att fråga/påminna/rutinpotta eller uppmuntra L det minsta, för att sedan slänga på en blöja efter första olyckan.

    Detta är samma fröken som alltid pratar nedlåtande med mig, som alltid pratar med mig som att jag är ett barn själv i princip. Samma fröken som behandlar mitt barn som yngre än hon är mentalt för att andra barn i liknande ålder minsann inte är där hon är, så då kan hon inte vara det. Samma fröken (säger fröken för hon är inte pedagogisk för fem öre) som ofta byter byxor på mitt barn minst 1 gång om dagen för att de vi satt på henne "kvävde henne nästan och gav stora röda märken" trots att byxorna är L's favoriter som hon aldrig klagar över.. Allmänt negativ person.

    Vad har vi rätt till här? Kan vi ta hem blöjorna och säga att från och med nu har hon inte blöja på fsk? Eller "måste" hon ha blöja på fsk nu (som denna fröken antyder) för att de är lata? Älskar förskolan i övrigt.. Men detta stör jag ihjäl mig på faktiskt. De ska väl främja hennes utveckling, inte hämma den??

  • Svar på tråden Förskolan arbetar emot oss..?
  • Sandbergjosefine
    Moder1 skrev 2020-06-11 23:01:45 följande:

    Det är stor skillnad på att potträna 1 barn hemma mot att potträna 16 barn på förskolan.

    Som pedagog ska man hinna med alla barns behov och ha en pedagogisk verksamhet.

    Ofta har vi fasta toalettrutiner som följs.

    God oss tex så byter vi blöjor /kissar efter frukosten innan vi går ut. Sen börjar vi gå in 15 minuter innan lunch och då byts blöjor/kissar de i samband med att de tvättar av sig sanden.

    Att ha blöja men gå på toaletten vid blöjbyten är ofta ganska tryggt för både barnet och pedagogerna. När blöjan oftast/alltid är torr vid byte kan man fundera på att ta bort blöjan på förskolan.

    Det är mina tankar kring det.


    Med tanke på att hon inte är så gammal än, så går hon fortfarande på småbarnsavdelning 1-3 år, och det är bara hon och ett till barn som "pottränas", alla andra har blöja alltid. Så fe pottränar inga 16 barn. Då tänker jag att när de är 3 pedagoger som sitter ute med 15 barn, i ett inhängnat mindre område, i sandlådan som alla barn leker i, och pedagogerna mer eller mindre tittar på och säger till barnen att inte äta sand, så kan det väl inte kräva så fruktansvärt mycket av EN fröken att fråga mitt barn om hon behöver kissa och i så fall hjälpa henne in? Det visade sig när jag hämtade att lillan inte ens visste vart pottan är där inne, så hur ska de förvänta sig att hon skulle springa in och kissa själv när de gick in? Hon är ändå inte ens 2,5 år liksom.
  • Sandbergjosefine
    Moder1 skrev 2020-06-11 23:01:45 följande:

    Det är stor skillnad på att potträna 1 barn hemma mot att potträna 16 barn på förskolan.

    Som pedagog ska man hinna med alla barns behov och ha en pedagogisk verksamhet.

    Ofta har vi fasta toalettrutiner som följs.

    God oss tex så byter vi blöjor /kissar efter frukosten innan vi går ut. Sen börjar vi gå in 15 minuter innan lunch och då byts blöjor/kissar de i samband med att de tvättar av sig sanden.

    Att ha blöja men gå på toaletten vid blöjbyten är ofta ganska tryggt för både barnet och pedagogerna. När blöjan oftast/alltid är torr vid byte kan man fundera på att ta bort blöjan på förskolan.

    Det är mina tankar kring det.


    Med tanke på att hon inte är så gammal än, så går hon fortfarande på småbarnsavdelning 1-3 år, och det är bara hon och ett till barn som "pottränas", alla andra har blöja alltid. Så fe pottränar inga 16 barn. Då tänker jag att när de är 3 pedagoger som sitter ute med 15 barn, i ett inhängnat mindre område, i sandlådan som alla barn leker i, och pedagogerna mer eller mindre tittar på och säger till barnen att inte äta sand, så kan det väl inte kräva så fruktansvärt mycket av EN fröken att fråga mitt barn om hon behöver kissa och i så fall hjälpa henne in? Det visade sig när jag hämtade att lillan inte ens visste vart pottan är där inne, så hur ska de förvänta sig att hon skulle springa in och kissa själv när de gick in? Hon är ändå inte ens 2,5 år liksom.
  • Sandbergjosefine

    Tack för alla svar och perspektiv!

    Idag var hon ledig från förskolan (ska tillbaka 9-14 på måndag). Tog av blöjan direkt på morgonen som vanligt, hon sprang till pottan och kissade, var sedan blöjfri hela dagen hemma. Vid 15:30 skulle vi åka in till stan, fika, äta och handla lite. Hon ville absolut inte ha blöja, och efter förskolans sätt att sköta det så försöker vi lyssna på henne så långt det går. Packade ombyten och blöjor ifall att + en handduk att lägga i bilstolen, kissade innan vi åkte. Vi var på en bilfirma, Biltema + Mc Donalds och på alla dessa ställen sa hon till innan det blev akut, vi hann till toan gott och väl och kiss kom. Ett par gånger tog jag med henne till toan (tex precis innan vi skulle äta/åka 20 min hem) och sa att vi skulle prova kissa, för säkerhetsskull, inga problem alls. Det krävdes bara att man frågade lite då och då om hon ville gå och kissa i princip. Hon var SÅ stolt när hon kom hem och hade kissat på toaletten som en stor tjej 4(!) gånger under dessa 3,5h vi var borta, så sen vill hon bara kissa på toan hemma med, älskar att torka sig själv och spola, tvätta händerna osv. Blöjorna jag packade var helt överflödiga. Det enda som hände var pyttelite kiss i trosorna pga det var lite långt till toan en gång. Hade de gett henne denna chans och uppmuntran på förskolan tror jag inte det dröjt länge alls innan hon var hyfsat torr där också fakriskt! Stolt barn, stolt mamma idag!

    Nu på kvällen när hon skulle sova så hade hon nästan somnat så sa hon "måste kissa toan" även fast hon hade blöja på sig. Ska öva vidare i helgen och prata med annan personal på förskolan på måndag som är bättre på alla sätt

  • Sandbergjosefine

    Hej igen!

    Vi har tyvärr börjat märka att förskolans uppmuntrande av användning av blöja har börjat förvirra lillan. Hon har börjat bli motsträvig mot toaletten/pottan när hon kommer hem från fsk på dagarna, innan har vi helt enkelt tagit av den direkt när vi kommit hem vilket hon varit taggad på, men nu när man frågar om vi ska ta av den så säger hon "neeej *** ha blöja de bra".

    Sen släpper det oftast efter ett par timmar hemma.

    Jag bestämde mig idag för att skicka ett sms (de använder sig inte av mejl) till avdelningen nu ikväll som de kan läsa imorgon bitti. De öppnar 06 och vi kommer 09, då utan blöja. För nu vill jag inte förvirra henne något mer. Smset lyder:

    "Hej!

    ***** är nu utan blöja hemma, samt ute på utflykter hemifrån (4-5h långa), sedan 10 dagar tillbaka. Under dessa dagar har 2 olyckor skett, hon är jätteduktig! Däremot börjar vi märka att hon börjar bli lite förvirrad över detta med blöja/inte blöja på olika platser och vill därför sätta igång och få bort blöjan på förskolan med, för att underlätta för henne.

    Hemma gör hon både nr 1 och 2 på toaletten, antingen med mindre toaring för barn eller så håller vi i henne. Hon säger till när hon måste göra båda två. Däremot är det självklart lätt att glömma säga till i tillräckligt god tid när man har så roligt som på förskolan, och det kan därför i början behövas att man tar henne i handen och säger "nu går vi och provar kissa" ibland om hon inte kissat på eget initiativ eller på rutin på ett tag, och att man frågar henne då och då om hon måste kissa, utöver det vanliga tex innan/efter vila/måltid/utevistelse etc.

    Händer en olycka vill vi inte att blöjan åker på, utan att hon uppmuntras till att säga till tidigare/tänka efter nästa gång och på med nya kläder som kommer finnas på hennes hylla. Hon börjar lätt tvivla på sig själv annars. Hon behöver alltså inte "pottränas" på så sätt, då hon vet precis vad som ska göras, var det ska göras och hur kissnödighet/nr 2 känns, hon behöver dock påminnas och "rutinkissas" ibland för att komma in i det hela.

    Vi hoppas att ni vill vara med och göra detta möjligt för *****, då det hela är helt på hennes initiativ från början.

    Fråga gärna om något är oklart!

    Ses imorgon (tisdag)

    Mvh

    *****s mamma och pappa :)"

    Jag kommer lägga dit massor extrakläder imorgon, och säkerställa att de läst meddelandet. Jag vägrar låta denna pedagogs negativitet förstöra dotterns självkänsla och hela processen mot blöjfrihet, hon måste ju få öva!

  • Sandbergjosefine

    Uppdatering från TS:

    Skickade smset kvällen till i tisdags, på tisdagen kom vi dit utan blöja vid 09, i trosor och byxor, jag kissade henne själv innan jag gick. Vid 14 hämtade jag en superstolt tjej med exakt samma kläder som jag lämnat i. Hon hade skött sig felfritt. Onsdagen var hon ledig (går 15h/vecka) och var utan blöja hela dagen. Torsdagen lämnade jag återigen 09, hämtade vid 14 i samma kläder jag lämnat henne. Sen i tisdags har även nattblöjorna varit tomma på morgonen trots vatten på natten, och kiss på toan direkt på morgonen, så snart ryker nog nattblöjan också

Svar på tråden Förskolan arbetar emot oss..?