• Anonym (Em)

Avstå rotavaccin?

Har ett barn som har kolik och mycket problem med sin lilla mage. Varit i kontakt med en bekant som är barnläkare och denne tycker att man kan avstå om barnet redan har uttalade problem med magen då det finns en relativt stor risk att barnet får ännu mer ont i magen pga vaccinet.

Min äldsta fick inte vaccinet då det inte ingick i programmet då.

Barnet kommer få alla de övriga vaccinerna som ingår i programmet, naturligtvis.

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Avstå rotavaccin?
  • Anonym (ED-mamman)

Vi avstod med båda. Första barnet på läkares inrådan eftersom vi inte vet de genetiska anlagen med barnen- de är ED- barn. Andra barnet frågade dom, men jag sa att vi vet ju inte anlagen nu heller så därför avstod vi. Den yngre hade kolik också och bajsade löst sjutusenelva gånger per dag så det var ett skäl i sig också.

• Anonym (I)

Vi har också skippat den.

Barnet fick/ska får de andra vaccinerna.

• Körsbärsdalen

...fortsättning på det. Äldsta blev så sjuk att han blev inlagd. Ville aldrig uppleva det igen (man skjuter ju på sjukdomen några år genom vaccinet, och ett äldre barn klarar det bättre). Så vi tänkte att hellre några dagar extra skrik än att behöva få ett till barn inlagt pga rota. Märkte f.ö. ingen skillnad på honom efter vaccinet - ingen av doserna.

• Anonym ((ja))

Jag hade själv rotavirus infektion i vintras och kan lätt säga att det var det värsta jag råkat ut för ville verkligen bara dö och gick ner 15 kg på en vecka (sammanlagt 20 kg och är normal viktig)... det forsade ut vätska åt alla håll i drygt 2 veckor  och kan verkligen förstå att barn dör av detta även om det är mkt sällsynt i Sverige.. Men ja jag hade gjort det och jag har vaccinerat mina barn  innan jag fick det. Jag är otroligt glad att jag har gjort det och mina hade mer förstoppning än diarre. Vet barn som blivit infekterade och blivit inlagda och haft det otroligt tufft i veckor, ingen kul upplevelse.

• Anonym (Em)
    Anonym ((ja)) skrev 2020-06-12 17:18:05 följande:

Jag hade själv rotavirus infektion i vintras och kan lätt säga att det var det värsta jag råkat ut för ville verkligen bara dö och gick ner 15 kg på en vecka (sammanlagt 20 kg och är normal viktig)... det forsade ut vätska åt alla håll i drygt 2 veckor  och kan verkligen förstå att barn dör av detta även om det är mkt sällsynt i Sverige.. Men ja jag hade gjort det och jag har vaccinerat mina barn  innan jag fick det. Jag är otroligt glad att jag har gjort det och mina hade mer förstoppning än diarre. Vet barn som blivit infekterade och blivit inlagda och haft det otroligt tufft i veckor, ingen kul upplevelse.

Det är just detta som gör att jag är osäker på att ge eller inte ge. Låter verkligen ingen höjdare. Samtidigt så säger läkarna att vuxna och äldre barn oftast inte blir särskilt sjuka i rotavirus, så det du råkat ut för verkar ovanligt, om än fruktansvärt jobbigt om det skulle hända.
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Em) skrev 2020-06-12 17:34:38 följande:

Det är just detta som gör att jag är osäker på att ge eller inte ge. Låter verkligen ingen höjdare. Samtidigt så säger läkarna att vuxna och äldre barn oftast inte blir särskilt sjuka i rotavirus, så det du råkat ut för verkar ovanligt, om än fruktansvärt jobbigt om det skulle hända.

Din bebis, däremot, kan bli ordentligt sjuk.
  • Anonym (Mamma)

Naturligtvis ger man rotavaccin eftersom det kan bli så hemska följder om barnet skulle råka bli sjukt.

• Anonym (Em)
    Körsbärsdalen skrev 2020-06-12 17:36:15 följande:

Din bebis, däremot, kan bli ordentligt sjuk.

Ja precis.
  • Anonym (Em)

Någon som vet varför man inte kan vaccinera äldre barn?

Svar på tråden Avstå rotavaccin?