• Anonym (Em)

Avstå rotavaccin?

Har ett barn som har kolik och mycket problem med sin lilla mage. Varit i kontakt med en bekant som är barnläkare och denne tycker att man kan avstå om barnet redan har uttalade problem med magen då det finns en relativt stor risk att barnet får ännu mer ont i magen pga vaccinet.

Min äldsta fick inte vaccinet då det inte ingick i programmet då.

Barnet kommer få alla de övriga vaccinerna som ingår i programmet, naturligtvis.

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Avstå rotavaccin?
  • Anonym (ED-mamman)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-06-12 17:45:18 följande:
    Naturligtvis ger man rotavaccin eftersom det kan bli så hemska följder om barnet skulle råka bli sjukt.
    Nej, det är inget "naturligtvis" som med tex mässlingvaccin och annat. Vår bvc-läkare tyckte som sagt  inte att vi skulle ge det eftersom vi inte visste om våra donatorer hade anlag för magsjukdomar. I de fallen kan vaccinet göra barnen jättesjuka. Risken att våra barn skulle bli smittade av rota var också minimal eftersom vi inte umgås med dom med småbarn och knappt med folk öht.
  • Anonym (Em)
    Anonym (ED-mamman) skrev 2020-06-12 17:57:24 följande:

Nej, det är inget "naturligtvis" som med tex mässlingvaccin och annat. Vår bvc-läkare tyckte som sagt  inte att vi skulle ge det eftersom vi inte visste om våra donatorer hade anlag för magsjukdomar. I de fallen kan vaccinet göra barnen jättesjuka. Risken att våra barn skulle bli smittade av rota var också minimal eftersom vi inte umgås med dom med småbarn och knappt med folk öht.

Nej precis, det är inte helt givet att ge det, enligt min bekant heller.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (ED-mamman) skrev 2020-06-12 17:57:24 följande:
    Så du påstår att rotavaccinet inte är något vaccin egentligen utan att någon privatperson donerat nåt från sin egen kropp....? Det låter ju helt sjukt.
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Em) skrev 2020-06-12 17:51:09 följande:

Någon som vet varför man inte kan vaccinera äldre barn?

Därför att det inte är livshotande för äldre barn. Du ger ju den till bebisen för att skjuta på sjukdomen några år...
  • Anonym (ED-mamman)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-06-12 18:06:45 följande:
    Så du påstår att rotavaccinet inte är något vaccin egentligen utan att någon privatperson donerat nåt från sin egen kropp....? Det låter ju helt sjukt.
    Men för jösse namn, hur läser du egentligen?! Våra barn är ED-barn- de har alltså kommit till från 4 olika donatorer. När man inte vet deras anlag finns risken att nån av dom bär på gener för vissa magsjukdomar- då kan rotavaccinet ge farliga biverkningar. Fattar du nu då?! 
  • Körsbärsdalen
    Anonym (ED-mamman) skrev 2020-06-12 18:16:11 följande:

Men för jösse namn, hur läser du egentligen?! Våra barn är ED-barn- de har alltså kommit till från 4 olika donatorer. När man inte vet deras anlag finns risken att nån av dom bär på gener för vissa magsjukdomar- då kan rotavaccinet ge farliga biverkningar. Fattar du nu då?! 

Jaså, vilka biverkningar är det som inte skulle utbrytas vid en faktisk ROTA-infektion dom bebis? För att få sjukdomen skulle väl i så fall potentiellt ha varit betydligt dödligare än vaccinet för en bebis i så fall.
  • Anonym (Em)
    Körsbärsdalen skrev 2020-06-12 18:12:09 följande:

Därför att det inte är livshotande för äldre barn. Du ger ju den till bebisen för att skjuta på sjukdomen några år...

Ja okej, så i praktiken skulle man även kunna vaccinera äldre barn och vuxna också?

Tänker att till exempel vinterkräksjukan där det handlar om calicivirus så blir ju ofta en hel familj sjuka, även de vuxna. Medan jag fått uppfattningen att bara barnen oftast blir sjuka när det gäller rotavirus?

Skulle vara en mardröm om båda barnen som är relativt små och även vi vuxna skulle bli sjuka och bli inlagda med den lille om hen skulle behöva bli det.
  • Kexsmula

Med första barnet (född 2017) fanns inte alternativet med på listan, med andra barnet som föddes i år informerades vi om vaccinet och fick frågan om vi ville ta det och dum som jag var svarade jag ja eftersom det lät så smidigt med ett vaccin man ger i munnen. Efter att hon gett vår son första dosen fick vi ett infoblad om biverkningar och helvete vad många och särskilt många mycket vanliga. Vår son blev väldigt sjuk, superledsen och skrikig i drygt en vecka och hade ont i magen. Vi valde att avstå andra dosen.

• Körsbärsdalen
    Anonym (Em) skrev 2020-06-12 18:27:55 följande:

Ja okej, så i praktiken skulle man även kunna vaccinera äldre barn och vuxna också?

Tänker att till exempel vinterkräksjukan där det handlar om calicivirus så blir ju ofta en hel familj sjuka, även de vuxna. Medan jag fått uppfattningen att bara barnen oftast blir sjuka när det gäller rotavirus?

Skulle vara en mardröm om båda barnen som är relativt små och även vi vuxna skulle bli sjuka och bli inlagda med den lille om hen skulle behöva bli det.

Nej.
  • Anonym
    Märkligt att man inte får veta viktiga saker om donatorerna. Eller har ni gjort det utomlands?
  • Anonym (Em)
    Körsbärsdalen skrev 2020-06-12 18:33:12 följande:

Nej.

Vad svarar du nej på?
  • Anonym (Mamma)
    Läs det du själv skrev och inse att ingen här vet om att ni har "donerade" barn så det låter väldigt konstigt. Det finns ingen anledning att bli hysterisk för det.

Jag skulle fortfarande ta lite extra magont för en bebis och veta att den sedan är vaccinerad, det är bara 1-6 fall av 100 000 per år som får riktigt svåra tarmproblem så det känns inte som någon stor risk.

Förresten, anledningen varför större barn inte ges rota är för att sjukdomen är värst för barn upp till två år, men de måste vaccineras inom de tre första månaderna eftersom det är efter den åldern de har större risk att få svåra tarmproblem.
  • Anonym
    Och sen vet inte alla vad en "ED-mamma" är.
    Hade jag inte suttit och läst så mycket här på FL så hade jag inte heller vetat det.
  • Anonym (Ycko)

Valde att inte ge. Mitt barn föddes månaderna innan det började ingå i allmänna programmet men vi fick ändå frågan. Tackade nej på grund av att det dels är ett vaccin jag inte tagit själv, aldrig hört talas om, sjukdom jag aldrig hört talas om men FRAMFÖR ALLT så finns det (även om många föräldrar bestämt hävda annat trots att de helt uppenbart har noll koll) en lång lista med biverkningar varav fler väldigt allvarliga. Det handlar inte bara om lite gnällighet, diarré och ev. lite magont en dag eller två. Det är bara att läsa om rotavaccinen på t.ex fass.

Det är också ett levande vaccin vilket innebär att barnet kan smitta andra, framför allt personer med nedsatt immunförsvar, vid nära kontakt under upp till 2 veckor efter vaccinationstillfället. Inte heller det är något jag hittat på (som ett par på allvar trott) utan något som är allmänt känt, ingen hemlighet på nåt sätt och något bvc även informerade om när de frågade om vi ville ta vaccinet.

Vaccin kan vara bra och även om alla vaccin har biverkningar får man väga ev. sjukdom SAMT ev. risk att drabbas hårt av sjukdomen kontra vaccinet och ev. biverkningar. Tyvärr finns många (ofta otroligt okunniga har det visat sig vid djupare snack med dem, även om de ofta har fördomar om att alla som inte tycker som dem är just okunniga) rabiata vaccinförespråkare som inte förstår att allt inte är svart och vitt. Alla vaccin är inte alls ?självklara? för alla och det är inte riskfritt på något sätt. Att vara lite skeptisk och göra research själv, väga för- och nackdelar och möjliga effekter av att ta/inte ta ett visst vaccin mot varandra är vettigt och fullt rimligt. Mycket mer vettigt än att kategoriskt (och ofta dessutom utan några som helst faktiska kunskaper om vaccinen) hävda att alla vaccin är bara bra och ska självklart tas av alla.

• Anonym (Ångrade först)

Jag vaccinerade min dotter som är född juni -19. Hon fick diarre och int i magen tog säkert en vecka innan hon var sig själv. Dessutom blev både jag och maken magsjuk. Ångrade mig så mycket när vi var mitt upp o detta pch bävade för dos nr 2. Men andra dosen gick jätte bra och det märktes aldrig på henne. Idag är jag glad att vi gjorde det för en riktig rota infektion hade varit betydligt värre än detta

• Anonym ((ja))

Större barn och vuxna har ju större kroppsvikt och därmed blir det inte lika allvarligt för oss. Men har du inte tidigare blivit infekterad som i mitt fall blir man rejält sjuk men i och med att man är vuxen så har man mer kroppsvolym och vätska och men är man liten bebis så går det fort att bli uttorkad och de flesta kräver därmed att bli inlagda ganska fort och länge..Vet flera vuxna som blivit rejält sjuka, så inte helt ovanligt.
    Varför man inte vaccinerar äldre barn är dels för att naturlig invagination är vanligast i åldern 3-11 månader samt vaccinet är inte prövat på äldre barn än spädbarn. Detta är ju ett extremt viktigt vaccin i 3e världen där inte alla har tillgång till sjukvård..

Sen skall man tänka på att viruset smittar även genom sk dropsmita och innan personen har symptom. 

• Anonym (Em)
    Anonym ((ja)) skrev 2020-06-12 20:22:23 följande:

Större barn och vuxna har ju större kroppsvikt och därmed blir det inte lika allvarligt för oss. Men har du inte tidigare blivit infekterad som i mitt fall blir man rejält sjuk men i och med att man är vuxen så har man mer kroppsvolym och vätska och men är man liten bebis så går det fort att bli uttorkad och de flesta kräver därmed att bli inlagda ganska fort och länge..Vet flera vuxna som blivit rejält sjuka, så inte helt ovanligt.

Varför man inte vaccinerar äldre barn är dels för att naturlig invagination är vanligast i åldern 3-11 månader samt vaccinet är inte prövat på äldre barn än spädbarn. Detta är ju ett extremt viktigt vaccin i 3e världen där inte alla har tillgång till sjukvård..

Sen skall man tänka på att viruset smittar även genom sk dropsmita och innan personen har symptom. 

Tack för bra svar!
  • Anonym (D)
    Anonym (Em) skrev 2020-06-12 15:48:03 följande:

Har ett barn som har kolik och mycket problem med sin lilla mage. Varit i kontakt med en bekant som är barnläkare och denne tycker att man kan avstå om barnet redan har uttalade problem med magen då det finns en relativt stor risk att barnet får ännu mer ont i magen pga vaccinet.

Min äldsta fick inte vaccinet då det inte ingick i programmet då.

Barnet kommer få alla de övriga vaccinerna som ingår i programmet, naturligtvis.

Hur hade ni gjort?

Vi fick tipset att ge rota och avstå D-dropparna en vecka innan + de tio dagar efter att han fick vaccinet.  Då fick magen bara en sak att fokusera på. Det fungerade jättebra.'

Ammar du? Var då noga med att inte äta lök, kryddstarkt mm under vaccinperioden för att avhjälpa.
Svar på tråden Avstå rotavaccin?