• Anonym (???)

Värsta jag varit med om... hjälp

Så ni gick i terapi men han fortsätta ändå ha kontakten. Han satt och ljög i terapin om att han ville vara kvar med dig? Han var ett svin från början av detta och han har inte ändrats. Nu säger han att han ändå vill stanna med dig? Märkligt av honom då att ha haft kontakten kvar i hemlighet! 

• Anonym (???)
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-19 08:10:45 följande:
    Ja. Vi har alltid haft det bra och vi kom i terapin fram till att vi skulle ha total öppenhet mot varandra vilket han har vägrat. Förstår inte hur det har kunnat bli så här. Han är en som helt annan person som jag inte känner sedan förra året... han har sagt att han behöver tid att komma över vad som hänt med henne. Ska jag sätta någon deadline?
    Jag hade haft oerhört svårt att fortsätta tillsammans med denne man. Du skriver ju själv att ha vägrat gå med på total öppenhet - men då kommer man aldrig ur en sådan här kris! Det visar väldigt tydligt att han inte klarat av att tänka sig in helt i din situation: "älskling, snälla, jag vill stanna hos dig men jag vill ändå inte vara helt ärlig" (alltså du ser ju hur det låter) Han vill så att säga både ha kakan och äta den, kanske inte i betydelsen av att ha mer sex med denna kvinna, men just att han har det här som en liten hemlig del i sitt liv och han vägrar ge dig den öppenhet som krävs för att man kanske ska kunna laga. 

Det är som du skriver, som en helt annan person än den man trodde att man kände. Jag hade valt att separera. Jag hade också kontaktat hennes man för att försöka ta reda på om han vet något. Det skulle ju eventuellt kunna vara makens barn och då blir det här en jäkla cirkus om din man går och tänker en massa saker kring detta barn.

Jag tänker att hade detta gällt mig, så hade jag inte klarat av detta i "nöd och lust" utan sagt: "vi separerar, du får reda ut din sörja på egen hand och du är inte villig att jobba på vårt förhållande helhjärtat eftersom du fortsatt att ha konversation med henne, du har dolt detta, vägrat ha total öppenhet. det visar bara hur lite prioriterad jag är, vår familj är. Jag kan inte vara den som ska upprätthålla alltsammans medan du springer runt och har hemligheter och kanske längtar efter en annan" 

Men vad f-n fortsätter han att BE om bilder på henne? Alltså du hör ju, han säger att han vill reparera med dig men han gör inget för att det ska kunna bli så. Snacka går ju, är en gammal floskel men den är väldigt sann: det är hundra gånger enklare att säga rätt ord, att säga det den andre vill höra, men det är så oerhört svårt att visa detta i praktiken. Så, mitt råd är att inte lyssna på vad han säger, titta på vad han gör.
  • Anonym (???)
    Anonym (Oljebyte) skrev 2020-06-19 08:26:41 följande:
    Eftersom han smyger med henne och skickar olämpliga bilder så är ju min gissning att han har känslor för henne och att de just nu kanske förstärks av att hon är gravid med vad de tror är hans barn. Det blir nån slags känslobubbla där. Och han har kanske paradoxalt nog svårt att kunna uttrycka sig om dessa känslor till nån annan än henne. I nån bakvänd omsorg tror han nog att han gör dig en tjänst genom att sköta det bakom ryggen på dig. Han vill kanske skona dig från att sitta och prata om henne med dig.

Att förbjuda den kontakten skulle inte förändra särskilt mycket egentligen.
    jag tror bara han vill slippa jobbiga konflikter med TS, det handlar knappast om någon omsorg om henne. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-19 08:43:15 följande:
    Han säger att han bryr sig om barnet och jag förstår honom ändå i detta. Jag förstår bara inte varför han måste kontakta henne tre fyra gånger per dag på telefon och på sms. Jag har sagt att jag kommer att lämna honom om han inte slutar. Han har bett mig nu om att de kan ha kontakt ett par gånger i veckan för att stämma av typ... han bad henne om bilder senast i förrgår. Mår så jävla piss rent ut sagt.
    Men bilder på vad? Magen eller sexiga bilder?
    Kontakt ett par gånger i veckan - det är ju skitmycket! 

Stämma av vad exakt? Har du ställt den typen av tuffa frågor till honom? Låt honom inte komma undan med generella svar utan pumpa honom på exakt vad han får ut av detta? Han ska uttala orden för så länge han bara tänker på henne och inte säger det rakt ut så är han kvar i den där bubblan. Tvingas han uttala ord, som att han är kär i henne, eller tycker hon är så sexig - ja då blir det genast lite smutsigt och han inser förhoppningsvis mer av hur det är för dig. Men som sagt, så länge man kommer undan med "ha lite kontakt några ggr i veckan" utan att behöva klargöra exakt vad och varför så kan han säkert intala sig själv at det inte är så farligt. 

Om det handlar om barnet så är det enda som behöver stämmas av, om han är pappa eller inte och det kan de inte testa förrän barnet är fött. 

Nej, gå inte med på det - noll kontakt för att han ska visa att han verkligen vill satsa på dig. Kan han inte gå med på det är det ett tydligt svar på att han inte prioriterar ert. Han kan skriva till henne att de bryter nu men att hon ska höra av sig när det är dags att ta reda på vem som är pappan. Du ska också se att han skriver detta och att han faktiskt skickar iväg det. Du ska också få se vad hon svarar. Gör detta väldigt klart för honom i ett samtal där DU sätter reglerna! Det handlar inte om att förhandla, han vill ha kontakt några ggr i veckan, men det är du som sitter med makten i din hand nu faktiskt, men jag tror inte riktigt att du har insett det. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-19 09:27:19 följande:

Han har sagt nu att han vägrar att bryta med henne :( ja som det är nu är det flera gånger per dag...

Han vill se hela henne utan kläder typ topp less o där nere o på henne bakifrån och så. Hon är ju gravid så hennes mage är ju där men ja. Känns så konstigt. Han säger han vill planera med henne ifall det är hans hur de ska göra och det gör man inte över en dag säger han... Är så förvirrad just nu.

Vad är det att vara förvirrad över?

Nu är det slut men DU ska göra det så bra för dig och ert barn. Han är helt uppe i det blå just nu. Kan tänka mig att när verkligheten kommer ikapp honom så blir det annat, Om typ ett halvår eller så, kommer han kanske krypande tillbaka till dig när han inser att det kanske blev krångligt att ha en affär med någon som bor i ett annat land för det första, men det kanske inte ens är hans barn för det andra. Man vet ju heller inte, kvinnan kanske vill stanna med sin man, han skriver på att han är pappa och då kan din man inget göra. 
    Du måste stå stadig i vad du vill då. Du är just nu helt förkrossad, så du måste ta kontakt med personer som du står nära och berätta för dem, så att du har stöd. 

Låter också helt galet att han planerar, är hon verkligen med på hans drömmar? Men som sagt, hennes man behöver veta också, kanske vet han inget alls? 

Det enda rätta här är iaf att ni fort som ögat ska vara ifrån varann för den här miljön bryter ner dig totalt. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-19 13:13:09 följande:
    Han har sagt han vill vara med henne om det är hans barn hur ska jag gå vidare herregud..

Om han bara kunde glömma henne... han har varit världens bästa man k tio år. Nånting hände när han träffade henne... Helt förändrad. Tydligen har han också åkt till Finland flera gånger i smyg under förra året :( fy fan måste testa mig. Vi har iofs inte legat på ett tag nu... hur kan jag ha varit så blind?!
    Hur har han kunnat åka i smyg? 

Hur långt gången är graviditeten förresten?
  • Anonym (???)
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-19 13:35:09 följande:
    Han har ljugit. Sagt han vart på grabbresa med fiske och så. Han har erkänt att han inte firade nyår med kompisarna... lägg till att hon har mindre än tre månader kvar av graviditeten alltså jag måste söka hjälp... september är beräknat enligt honom. Aldrig känt mig så sviken.
    Absolut behöver du stöd. Du skrev att barnet var hos mormor/morfar, du kan väl åka dit du också? 
  • Anonym (???)
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-20 12:43:18 följande:

Han säger att han inte är perfekt och inte kan styra sina känslor och att det har blivit som ett missbruk att höras med henne att han inte vill men att han inte har styrkan att lägga ner med henne. Han menar att han är hundra procent säker på att barnet är hans och han kommer att hjälpa henne att lämna sin man ;( hur kan man göra såhär...

Ja man får väl se vart detta tar vägen. Kan ju vara så att när det närmar sig förlossning för henne, i Finland (!), kanske hon inser att det blev alldeles för krångligt att ha barn med en man som bor i Sverige. Hon kommer ha alla trumf på hand liksom. Han kommer inte kunna bestämma något om hon vill något annat kring barnet. 

Och vadå "hjälpa att lämna hennes man". Jag kan ha fel men jag får bilden av att din man är helt uppe i det blå och har målat upp framtidsbilder för sig själv som han inte alls vet ngt om. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-20 12:44:36 följande:

jag åkte till sommarstugan igår med min syster och hennes man ... tack för stödet. Kan inte återvända hem känner jag ;( han har hört av sig men han tror det är bäst vi är isär.

Nu ska du se till att ta allt stöd du kan, och så ska du se till att det blir så bra som möjligt för dig och ert barn. 
  • Anonym (???)
    Anonym (???) skrev 2020-06-20 12:52:56 följande:
    Nu ska du se till att ta allt stöd du kan, och så ska du se till att det blir så bra som möjligt för dig och ert barn. 
    Och se till att du och barnet kan bo i hemmet, så kan han dra någon annanstans. Var inte mesig, stå på dig med dina rättigheter.
    Köp ut honom om du kan, eller så får ni väl sälja så småningom, men jag tror du genast ska ta tag i sådana saker så att inte han är den enda som tänker och plötsligt befinner du dig i nån slags ekonomisk situation där han bestämmer hur att ska vara. 
Svar på tråden Värsta jag varit med om... hjälp