• Anonym (???)

Värsta jag varit med om... hjälp

Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-20 14:17:55 följande:

Vad ska jag säga till vår dotter? Allt är så upp och ner... borde vänta tills vi vet mer kanske...

Det är kanske inte din sak att säga. Pappa får berätta att han ska flytta 
  • Anonym (???)
    lövet2 skrev 2020-06-20 17:59:42 följande:
    Om inte pappan förklarar själv, så säg att pappa blivit kär i en annan mamma. Att man inte kan bestämma sig för vem man ska vara kär i, utan i bland kan det bli så där. Och då vill han förstås vara med den som han är kär i.
    Tycker han ska säga det själv. TS har inget ansvar för att han ska få slippa ta de jobbiga samtalet med ett litet barn
  • Anonym (???)
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-20 12:43:18 följande:

Han säger att han inte är perfekt och inte kan styra sina känslor och att det har blivit som ett missbruk att höras med henne att han inte vill men att han inte har styrkan att lägga ner med henne. Han menar att han är hundra procent säker på att barnet är hans och han kommer att hjälpa henne att lämna sin man ;( hur kan man göra såhär...

Han ljuger så han tror sig själv när han säger att han inte vill, men inte kan lägga ner kontakten. Han vill inte alls låta bli detta! Blir så patetiskt när han säger på det sättet
  • Anonym (???)
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-20 14:14:53 följande:
    Jag vet det är inte min starka sida :( vill bara vara med honom men inser att det är svårt. Han säger att han kan låta oss bo hemma. Han vill vara med på hennes förlossning men hon har sagt nej. De ska ses imorn kort så fort det är okej att åka. Känns så jävla skit.
    man undrar onekligen hur hon gör på sin sida havet. Vet hennes man? Vet du vem det är så att du skulle kunna skriva till honom? 
  • Anonym (???)
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-20 19:53:17 följande:

Tror inte att han vet men vet inte. Han kanske vet? Jag vill så gärna ta kontakt med honom men vet inte hur jag ska hitta dem. Hittade henne Fb men nu är hennes profil borta nu jätteskumt (??) och minns inte vad han heter. Går heller inte att söka upp folks nummer i Finland verkar det som? Förstår inte...!! De förstår knappt ens varandra. Hur ska de kunna ha barn tillsammans? Tydligen hade de hängt med varandra hela dagen efter och enligt hans kompis hade de sovit ihop hela natten. Är förbannad så jag kokar!

Fråga om kompisen kan hjälpa dig spåra upp hennes man? Om han känner till det hela har kanske din man sagt saker som gör att kompisen kan leta på ett bättre sätt, eller ge dig tips?
  • Anonym (???)

men du har fruns namn? Försök hitta henne på annat sätt än via Facebook? 

• Anonym (???)
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-20 23:17:54 följande:
    Tack för de fina orden. Jag vet att du har rätt jag ska göra så. Måste dock veta lite vad som händer för att kunna samarbeta kring dottern. Mer orkar jag inte tänka på detta. Han har precis nu skrivit att han ska ta snacket med henne och det känns skönt.
    Det är förstås mycket att ta tag i, men om det är svårt att enas kring hur det blir med dottern så boka in samtal hos familjerätten så hjälper de er där att skriva ihop ett avtal runt hur umgänget ska fungera. Du behöver tex inte ställa upp på att leka "lyckliga familjen" inför dottern utan när han ska träffa henne så gör han det utan dig, och tvärtom. 

Vet din närmaste familj om läget? Dina vänner? 
  • Anonym (???)
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-20 21:34:07 följande:

Jag ska fråga... Minns bara hennes förnamn för hon har jättesvårt efternamn men vet inte om jag borde som någon annan här råder mig till.

Blir äcklad av hela historian också för grejen är att den här kompisen som jag har frågat har också fru och barn. De åkte på grabbresa och träffade dessa tjejer som var på möhippa. De hade tydligen hållit på under kvällen lite och sedan hade hon typ däckat i någon bastu och han hade hämtat henne för att så kallat hjälpa henne och sedan hade de ja ni fattar. Det äcklar mig det vidriga sättet. En jättefull yngre tjej. Han använder hela tiden snällhet som en ursäkt för att få äckla sig. Det här är inte den man jag känt! Jag kommer att säga till honom nu att han ska vara ute på måndag kväll

Kanske att kompisen är likadan och också varit otrogen mot sin fru? Du kanske borde berätta vad som sker för henne? 
  • Anonym (???)
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-21 16:38:58 följande:
    Vet inte om hon har berättat för honom eller om han typ är normal eller våldsam kanske ingen aning... borde jag verkligen? Vet bara hennes förnamn och verkar svårt att söka upp nummer på nätet i Finland har kollat lite. Jätte osäker kanske borde släppa det...
    Jag hade kontaktat, om det jag som var i din sit.s Men vi är alla olika, det måste ju du själv bestämma. Kanske är du inte helt redo? 

Jag tänker att du genom att kontakta kan få veta mer om kvinnan, är allt sant eller är hon någon som leker med din man tex? Visst kan det vara hans barn men det skulle lika gärna kunna vara hennes mans. Men om hennes man inte vet något alls, kanske är superkär och lycklig i väntan på det blivande barnet så behöver han ju få veta att en annan man går och tänker likadant och hoppas på ett liv med henne och barnet. Jag kanske har missat men hade hon tidigare barn med sin man? 
  • Anonym (???)
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-21 17:01:46 följande:
    De har barn sedan tidigare.. Ja, men tänk om jag typ ställer till någonting också ingen aning om vad hon sagt eller inte. Vet inte mycket mer om henne än hur hon ser ut, hennes förnamn och att hon är runt 25 och vad hon jobbar med och vilken stad de bor i. Har ingen aning om han kanske är våldsam eller om han är helt normal har ingen aning... vill inte ställa till någonting hemskt.
    Fast det är ju hon som ställer till i så fall, inte du! 
    Oavsett vad hon sagt till sin man så är ett barn på väg- någon är pappa till det barnet. 
    Varför skulle han vara våldsam? 
  • Anonym (???)
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-21 17:57:15 följande:
    Tänker så också... har bara att förlora på det. Har inget egenintresse i att hennes man ska få veta om han inte redan vet. Han kanske redan vet. Eller så gör han inte det och så finns en anledning till det... att hon ska vara med sin man och sina barn jag vet inte. Det är min man som är besatt av att vara med henne och är pådrivande i detta och det är det som sårar mig mest. 
    Det är väl lite det jag tänkt; att kommer sanningen fram så tvingas din ex-man fram ur sin bubbla, om hennes man också vet. Då blir allt på riktigt för honom. Jag menar på inget sätt att det ska förlåta eller förklara vad din man gjort. Tycker verkligen inte att du ska ta honom tillbaka, eller så heller, men jag tror att alla parter i denna soppa behöver få veta vad som pågår. Förhoppningsvis vet han redan. Kan ju också vara så, om han inte vet, att den dagen barnet föds och kvinnan meddelar ditt ex att hon tänker stanna med sin nuvarande familj, att HAN kontaktar den andre mannen. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-21 21:35:58 följande:

fick svar nu att jag är ett jäkla psycho som vill ta kontakt med dem och att den tjejen inte gjort något fel alls överhuvudtaget utan att det är min man som vill vara med henne och är jätte på henne och att han nu rakryggat gjort slut med mig och att jag ska sluta förstöra och lägga mig i tydligen...

Då vet du det i alla fall (rakryggat- jojo, efter 4 träffar och en graviditet - det är rakryggat det) . Men kompisen är ju uppenbart med i soppan, prata med hans flickvän. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-22 18:04:50 följande:

Hon har tydligen fått ett ultimatum... antingen kontaktar hon och han lämnar eller så släpper hon detta och han stannar hos henne. Hans kompis hälsade tydligen från min man att om jag kontaktar hans tjej hörs vi inte igen.

Jaha? Han får väg för f-n ta ansvar för sitt eget liv. Ta inte detta på dina axlar! 

Vad hans tjej gör kan ju bara hon själv bestämma, men om deras relation är så ranglig att han hotar henne med ultimatum för en sån här sak, då hoppas jag hon går. 
    Om hon vill ha kontakt med dig kan ingen av männen bestämma över det. 
  • Anonym (???)

Jag hoppas att du sparar allt han skriver, för det är viktigt att ha hela storyn om det blir krångligheter längre fram, tex hans små hot här. 

Det är nog inte så viktigt att ha kontakt med henne just nu. Vänta tills efter barnet finns men om du kan, så kontakta hennes man. Det hade jag gjort oavsett min exmaken fåniga små hot. Om hon int kan kommunicera på de språk du kan heller så blir det nog inget vettigt samtal med henne. Hennes man kanske är bättre på tex engelska? 

• Anonym (???)
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-23 15:37:37 följande:
    Jag ska hämta min dotter nu få se vad hon säger. Ska inte pressa henne såklart. Ja, vi ska göra det. Hon kommer inte att släppa detta har hon sagt. Ja känns superskumt att hon skulle styvmamma till henne men det... ja.
    Fast i ärlighetens namn behöver man inte samarbeta med din expartners nya. Det är du och pappan som ska samarbeta kring dottern. Inget annat behövs och du behöver inte ha egen kontakt med kvinnan. Det är ju bara just nu, när du försöker få reda på vad som pågår, som det kan vara rimligt att kontakta, fast som sagt, jag skulle kontakta hennes man.

Menar du att hon och din ex pratat om att hon ska flytta till Sverige? Det är ju liksom inte bara att lätta och flytta när man har barn sedan innan, som antar jag, stannar i Finland? 
  • Anonym (???)
    molly50 skrev 2020-06-23 17:48:24 följande:
    Det låter bra.

Jag förstår det. Men om de nu skulle bli tillsammans så komer hon ju att bli ditt barns styvmor.
    Och då är det ju bra om ni kan samarbeta.
    Och det borde ditt ex också vara på det klara med.
    i princip i alla trådar om temat samarbete så är det aldrig prioriterat att samarbeta med den "nya", så det blir konstigt om TS tror att hon måste det. Det är pappan och hon som ska samarbeta 
  • Anonym (???)

Jag tänker också på att om det är svårt att prata tillsammans, om hus, pengar, dottern osv, så be någon person som är lugn och stabil att vara med när ni pratar. Någon som kan hjälpa er att prata om det ni faktiskt behöver prata om. Risken är annars att du mest blir ledsen (kan inte tänka klart) och han börjar försvara sig, sitt handlande (att han inte kan tänka klart det vet vi redan) och då kan det bli så att man glömmer viktiga delar, tex hur man ska dela upp bankkonton och liknande.

Kanske har han en luddig bild av att du och dottern finns i ert hem och han bara ska kunna slinka in när han vill, träffa dottern och sen försvinna igen - vad vet jag - men det vore inte första gången jag hör något sånt i så fall. Jag vet fler än en som blivit tokförälskad medan de ff var i ett förhållande (både män och kvinnor) och de har liksom inte alls klarat av att hålla tankar om både den gamla och den nya relationen i huvudet samtidigt. Då har de tänkt ungefär så: att det "gamla" liksom bara skulle finnas där, medan de själva lattjade vidare med sitt nya liv - men så fungerar det sällan. 

• Anonym (???)
    Anonym (Liz) skrev 2020-06-23 23:43:55 följande:

TS, du kan ladda ner skilsmässopappren från nätet (gå dock inte via någon av de där bluffsidorna som tar betalt för det du kan få gratis på myndigheternas sidor).

Eftersom ni har ett minderårigt barn har ni ju sex månaders betänketid innan skilsmässan går igenom, och om hans fokus bara är på den andra kvinnan vore det nog bra att avsluta med honom så snart det är möjligt.

Om du föreslår att ni ska skriva på pappren tillsammans kanske han vaknar upp och inser att han faktiskt måste ta ansvar för att avsluta på ett juste sätt med dig (och planera för hur boendeschema för er dotter skall se ut osv) istället för att bara drömma sig bort.

Som elalaroné skriver är det klokt att faktiskt tänka på din (och dotterns) framtid nu. Räkna tex på omdu kan ta över boendet själv eller om ni båda måste skaffa nytt.

Precis! 
    Ta kontroll över situationen, låt inte honom göra det. Skilsmässopapper är en utmärkt start. Du behöver inte träffas honom personligen om det är jobbigt, skriv under du först och sen skickar du dem till honom/lämnar via farmor eller så. 
    Meddela att han ska adressändra också, så du slipper ta ansvar för hans post. 

Se över hur det ser ut på banken. Har ni tex konton gemensamt? Om det är svårt med ekonomin kan du boka en rådgivning på er bank, be dem räkna på hur det blir vid en skilsmässa. 

Och om enbart du tar hand om dottern så ska han betala underhåll, viktigt att komma ihåg, även om ni inte är där än, men fortsätter detta mer än en månad så är det dags att nämna det för honom. FK vill att man helst kommer överens om sådant själv men skulle han krångla om det så får du ringa dem och be om hjälp. 
  • Anonym (???)

Hur har helgen varit för dig,TS? 

Svar på tråden Värsta jag varit med om... hjälp