Inlägg från: Anonym (Kotte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kotte)

    Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

    Svar på titelfrågan: Jag kommer inte att rösta på något av regeringspartierna i framtiden, jag har inget som helst förtroende för dem nu. De borde faktiskt avsättas direkt!

  • Anonym (Kotte)
    Anonym (Ugglan) skrev 2020-06-23 20:49:32 följande:

    Är du full eller?

    Rätt många av oss har inte sett vår arbetsplats på 12 veckor nu, eller träffat våra släktingar och vänner sen jul.

    Om man tror att det är normalt borde man få skallen undersökt.


    Vi är väldigt många som inte haft möjlighet att jobba hemifrån, även de som tillhör riskgrupp. Och vi som bor ihop med någon som tillhör riskgrupp. Vi har varit tvingade att gå till jobb och att skicka barnen till skolan. Och får höra om en del ena och den andra som blir smittade, men vi ska fortsätta utsätta oss för risken. Vi är ganska slutkörda av oro, och undrar varför inte skolor, restauranger mm stängs ner.
  • Anonym (Kotte)
    AndreaBD skrev 2020-06-23 23:28:56 följande:

    En fråga: Förväntade du dig att ingen skulle dö? Efter SARS och MERS (tidigare corona-virus) hade jag egentligen väntat mig fler än 5000.  


    Hade vi agerat som våra grannländer hade vi med allra största sannolikhet inte haft över 1000dödsfall.

    Och det är inte " bara" dödsfallen som räknas som offer och alla deras sörjande anhöriga. Utan även alla som varit/är/kommer att bli, väldigt sjuka i covid19 och kanske inte kommer bli helt återställda!
  • Anonym (Kotte)
    AndreaBD skrev 2020-06-28 10:41:55 följande:

    INGEN kan vara helt säker vad som bäst att göra. Och situationen är inte likadant i alla länder. Tätbefolkade länder som Tyskland eller Frankrike kanske inte kunde klara det utan karantän, men i Sverige bör det vara möljig. 

    Framför allt - om man tittar på var dessa människor som dött i sjukdomen  bott och hur gamla de var, så ser man att det en lockdown nog inte hade förhindrat att de smittas. T.ex. de på äldreboende - även under en lockdown måste man ha personal på äldreboende. Sedan var det ytterligare en stor grupp som hade hemtjänst - de behöver också ha personal som hjälper dem. Så vad har man vunnit av en lockdown då? De hade blivit smittade ÄNDÅ! 


    Glöm inte att det inte "endast" är de avlidna som är offer. Många många har blivit, och fortfarande blir, allvarligt sjuka, och vi vet ännu inte hur pass återställda dessa blir.

    Och det är en hel del som verkar ha långvarig/ ev kronisk covid19 och inte blir friska.

    Hur ställer du dig till det?
  • Anonym (Kotte)
    AndreaBD skrev 2020-06-28 15:09:49 följande:

    Hur jag ställer mig till det? Jag kan inte göra  något åt det. Och antagligen är det svårt att göra något åt det överhuvudtaget. 


    Eftersom du anser att en lockdown inte är positivt och inte skulle ge färre döda , så försökte jag få dig att förstå att en lockdown även minskar de som blir svårt sjuka i covid 19. Det är inte bara äldrevården som drabbas.
  • Anonym (Kotte)
    Anonym (Expats) skrev 2020-06-28 15:51:44 följande:

    Resonemanget jag undrar över är varför sjukvården har mer att göra i ett land med lockdown, än i länder med färre restriktioner?. En lockdown införs för att förhindra ett stigande R tal, och då finns ingen logik i att de skulle vara mer rädda över att besvära vården än i länder där antalet smittade ökar. 

    Var finns korrelationen mellan att införa lockdown, och benägenheten att söka vård?  Vad skiljer sig från länder som inte inför lockdown och istället tar hand om fler coronapatienter i taget?


    Folk är rädda att bli smittade och undviker sjukvården om de kan. Särskilt här i Sverige där vårdpersonalen inte använder varken visir eller munskydd fast de träffar patienter hela dagarna. Patienter som söker vård för att de måste, tex pga kroniska sjukdomar (riskgrupp) eller att de blivit akut sjuka och därmed är sköra och borde skyddas mot risken att bli smittade av Corona.
  • Anonym (Kotte)
    Padirac skrev 2020-06-28 16:46:09 följande:

    Senast jag var på vårdcentralen - nu i juni -  hade personalen visir och andra skydd.

    Vårdcentralen har ända sen mars haft personal som screenar besökare innan man får gå in på vårdcentralen, det finns dessutom tider då enbart riskgrupper får besöka vårdcentralen -  eller delar av vårdcentralen i alla fall.

    På sjukhuset är det sedan länge uppdelat och avskärmat i olika områden för smittademisstänks smittade och andra patienter.

    Men det är säkert olika på olika ställen.


    Det kan säkert vara olika på olika vårdcentraler och mottagningar. Jag var på min vårdcentral i förra veckan. Inga tider för riskgrupper. Ingen screening. Inga visir eller munskydd på varken personalen i receptionen, sköterskor eller läkare. Såg även in i labbet att de också var utan skydd. Kändes inte alls bra att vara där. Särskilt läkare kommer man ju väldigt nära.

    All vårdpersonal borde använda visir eller munskydd, för att skydda patienterna. Men också för att skydda sig själva. Eftersom de möter mycket patienter, och de annars kan sprida corona både till sig och vidare till alla patienter ( varav en del i riskgrupp som är sköra).

    Så min vårdcentral vill man undvika. Inte undra på att färre går till doktorn nu!
  • Anonym (Kotte)
    KillBill skrev 2020-06-29 08:53:36 följande:

    Sverige smittspårade initialt men gjorde ett uppehåll när vi fick en allmän smittspridning i samhället. När detta skedde valde Sverige att fokusera på resurserna på vård i stället. Nu är vi nere på lägre smittspridning igen och då återupptas arbetet med att smittspåra smittade patienter.

    När det gäller att isolera familjemedlemmar så kommer det med största sannolikhet ingen sådan rekommendation. Det finns studier som visar att bara  ca 20 % av familjemedlemmarna i ett hushåll smittas av Covid 19 när smittan kommit in i hushållet.

    Här är en intressant tråd kring hur många som smittas av covid 19.


    Om det stämmer att 20% av familjemedlemmarna blir smittade så är det ju en väldans massa smittspridare som knallar runt ute i samhället och sprider viruset!

    Dessutom har jag, om jag inte misstar mig, läst att det är fler än 20%. Men 20% är väldigt mkt.
  • Anonym (Kotte)
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-29 23:01:32 följande:

    De har själva sagt att de vill hålla en "låg spridning". Giesecke har t ex också sagt "alla kommer få det". De har haft väldigt snälla restriktioner som 500 max antal, ner till 50 efter ett långt tag, och öppna uteställen, öppna skolor etc. Så om man läser mellan raderna så tycker jag det framgår att det är flockimmunitet som de velat uppnå och för det krävs att man håller igång smittan. 

    Var inte riktigt så jag menade... Löfven är ju statsminister och han är röd. Han håller på FHM till 100%, så därför blir det naturligt att det är fler röda som också tror på FHM och Tegnell. I USA ser vi t ex det motsatta.


    Ja de har väl aldrig nämnt att de vill stoppa spridningen. Utan att kurvan ska hållas nere. Inte stoppas!

    Samtidigt så får folk i riskgrupper och deras anhöriga, ännu inte ersättning för att kunna isolera sig för att överleva. Och därmed accepterar vår regering att folk dör.

    Och de accepterar att många blir sjuka där vi ännu inte vet hur pass återhämtade de överlevande blir, om de får kroniska besvär.
  • Anonym (Kotte)

    Jag misstänker att några signaturer här på Familjeliv har fått i uppdrag att skriva här för att försvara Sveriges fruktansvärda strategi. De är ofta inloggade och syns i de flesta covidkritiska trådar.

    Jag som är kritisk till vår mes-strategi , loggar in ca 1-2 ggr i veckan, ibland mer sällan. Men dessa försvarare, som ju onekligen tycker att Sverige agerar rätt, borde väl ha annat att göra än att dagligen vara inne på Familjeliv. Som att fortsätra sina liv som vanligt (men tvätta händerna oftare) eftersom det är de riktlinjer som är. Varför är ni här inne så mkt, ni har ju inget behov av att skriva av er eftersom ni tycker allt är bra i Sverige avseende corona, och hur har har ni tid med det? Tex AndreaBD

  • Anonym (Kotte)

    Munskydd skyddar inte den som bär det. Det skyddar alla andra ifall munskyddsbäraren skulle ha viruset, tex utan att veta om det. Att bära munskydd innebär alltså att man bryr sig om sina medmänniskor. Och ju fler som bär det, ju mer omtänksamt är det gentemot alla de som är i riskgrupp.

  • Anonym (Kotte)
    nihka skrev 2020-08-12 20:44:41 följande:

    Personer som är i riskgrupp ska inte komma så nära andra människor att munskydd skulle kunna vara till hjälp, annat än inom typ vården.


    Eftersom vi i riskgrupp har familj som jobbar och går i skolan så kommer vi i kontakt med all smitta som vår familj kommer i kontakt med. Men om alla bär munskydd så minskar risken att de ska bli smittade och ta hem det till oss i riskgrupp.

    Och alla inom vården bär inte munskydd, inte ens när deras patienter är i riskgrupp, fast man ber om det. Vissa läkare är förstående och väljer att anv munskydd, vissa både munskydd och visir, men vissa anv tyvärr varken eller.
  • Anonym (Kotte)
    nihka skrev 2020-08-13 23:21:02 följande:

    I teorin kanske, men inte så som människor faktiskt hanterar munskydd vilket gör att munskydden i sig utgör en smittorisk. 

    Den sjukvårdspersonal som jag träffat och som behövde komma nära, men inte använde ansiktsmask eller visir förklarade att de redan haft covid-19. En läkare och en sjuksköterska. Det var mer än 3 veckor sedan och jag har inte blivit sjuk.


    Självklart ska man anv mynskydden på rätt sätt, dvs över näsa och mun. Och det finns inte, vad jag vet, någon studie som visar att folk anv dem fel eller ökar smittrisken. Tvärtom så har det visat sig att folk som bär munskydd petar sig mycket mindre/ inte alls i ansiktet jämfört med de som inte bär munskydd. Troligtvis för att munskyddet påminner dem om att inte göra de reflexartade ansikts-petningarna som man annars lätt gör, vilket jag själv märker när jag använder ansiktsmask.

    Sedan finns det alltid några enstaka muppar som säkert skulle lyckas anv munskyddet fel, tex bara över munnen. Men majoriteten av svenska folket är inte så dumma, utan de skulle anv de rätt.

    En läkare som inte ville anv munskydd sa att han hade testad negativt för covid för två veckor sedan. Men det innebär ju inte att han inte kan bära på viruset NU!

    Jag använder ansiktsmask när jag besöker vården, så det skyddar mig en del. Bra mot vårdpersonal, och övriga patienter i väntrummen, som inte bär munskydd.

    Men det skyddar mig inte ifall övriga familjen blir smittade på sina arbetsplaster/ skolor eller på sina resor till och från arbete/skola. Det är heltokigt att riskgruppers anhöriga ska fortsätta gå till jobb och skola!
  • Anonym (Kotte)
    Padirac skrev 2020-08-17 22:48:31 följande:

    Från region östergötland - en undersökning om dödsorsaker. Med all tydlighet visar undersökningen att de mest sårbara inte har kunnat skyddas. 

    www.dn.se/nyheter/sverige/flera-bidragande-orsaker-till-dodsfall-bland-sjuka-i-covid-19/

    "Folkhälsomyndighetens siffror över dödsfall i covid-19 visar antalet personer som testats positiva för viruset och som avlidit, oavsett dödsorsak. 

    Region Östergötland har gått igenom samtliga fall där personer med bekräftad covid-19 avlidit i hemmet eller på särskilt boende. Syftet har varit att ta reda på om andra sjukdomar varit avgörande dödsorsaker."

    "Genomgången visar att covid-19 var den direkta dödsorsaken för 15 procent av de avlidna. I 70 procent av fallen var viruset i stället en bidragande orsak till dödsfallet tillsammans med andra sjukdomar. Bland dessa var demens vanligast, följt av hjärtsjukdom och diabetes.

    För resterande 15 procent var orsaken andra sjukdomar än covid-19. Den vanligaste dödsorsaken var hjärtsjukdom, enligt granskningen.

    ? I några fall kan covid-19-diagnosen ha bidragit till att dödsfallet skedde tidigare än det annars skulle ha gjort. Granskningen visar att väldigt många av dem som avlidit med covid-19 utanför sjukhus hade förväntad kort överlevnad, säger Stefan Franzén i pressmeddelandet.

    Av regionens genomgång framgår att 111 av de 122 avlidna personerna hade omfattande samsjuklighet, det vill säga minst tre andra sjukdomar. Elva hade två sjukdomar utöver covid-19."


    15% direkta orsaken + 70% bidragande orsak = 85% som dog pga de drabbats av Corona. Hade inte inte fått Corona hade de inte dött.

    Och 15% som hade dött ändå, av andra sjukdomar.

    Så 85% av dessa hade vi kunnat skydda om vi agerat bättre och kraftigare.
  • Anonym (Kotte)

    Munskydd använder man inte för att skydda sig själv.

    Munskydd använder man för att förhindra/ minska risken att sprida virus till de man träffar (eftersom man kan vara smittad utan att veta om det).

    Det finns olika slags munskydd i olika antal lager/ tjockhet, och då är de såklart olika effektiva.

  • Anonym (Kotte)
    Anonym (ABC) skrev 2020-08-22 15:21:16 följande:

    Jag tror inte att något land stängde ner för att åldringar inte skulle dö. Orsaken var snarare det stora antalet yngre personer som behövde intensivvård för att överleva.

    Att man nu i Sverige lusläser åldringars sjukjournaler för att ta reda på den exakta dödsorsaken har ju noll betydelse för oss andra som ska fortsätta att förhålla oss till smittspridningen i samhället på något sätt. För åldringsvården har det ingen praktisk betydelse om 15% eller 85% av de som dog faktiskt gjorde det pga covid-19. Man ska i vilket fall som helst se till att smittan hålls borta från de äldre. Jag har en känsla av att det här handlar mest om att man vill snygga till dödstalet.

    Det som jag skulle vilja veta är hur stor dödsrisken är för personer i min ålder, med den vård som nu kan erbjudas. Följande frågor skulle jag alltså vilja få svar på:

    Hur många dog av blodpropp innan man kom fram till risken för blodpropp är hög och började behandla med propplösande medel? Hur många dör av blodpropp idag?

    Läkartidningen: ?De preliminära resultaten tyder på att tillägg av dexametason som tilläggsbehandling minskar dödligheten med cirka 35 procent?

    Hur många hann dö innan man började behandla med dexametason? Hur många personer i Sverige skulle ha överlevt med den här behandlingen?

    Hur påverkas dödligheten av hur länge man väntar innan man söker sig till sjukhuset? Är överlevnadschansen högre om man läggs in i ett tidigare stadium av sjukdomen? Hur många av dem som till en början nekades sjukhusvård skulle i så fall ha överlevt om de hade blivit intagna första gången de kontaktade sjukvården?

    Det har sagts att ?alla kommer att få det?. Möjligen. Men det är självklart att ju längre man lyckas skjuta upp sitt eget insjuknande, desto mindre blir risken att man avlider. Den risken är väl redan nu mindre än i mars, för att man vet mera nu än i mars. Jag vet inte hur det är med risken att behöva intensivvård, är den fortfarande den samma, eller finns det någon behandling som minskar på den risken också? Och ju färre det är i samhället som insjuknar samtidigt, desto större chans att man får all den vård man behöver, då när man behöver den.


    Ja dessa frågor skulle man gärna vilja få svar på. Jag undrar också varför vi inte får veta vilka som dör av covid just nu i Sverige, vilken ålder och ev riskgrupper de tillhör.
  • Anonym (Kotte)
    Padirac skrev 2020-08-22 15:48:47 följande:

    Bättre och kraftigare ja, vad inom ramen för de lagar och det styrelseskick och den omsorg med bemanningspolitik vi har i landet tillsammans med den faktiska organisation av beredskap skulle kunnat vara bättre och kraftigare än det som gjordes tycker du?

     

    Finns det någonting givet de ramar som faktiskt förelåg som skulle ha kunnat göras för att rädda dessa människors liv enligt dig?


    Med tanke på den dåliga åldringsvården och dåliga beredskapen vi har i landet så är det inte underligt att många åldringar blev smittade.

    Vi skulle tidigt bla infört stängda gränser, karantäner på inresande, ordentlig smittspårning, och där familjemedlemmar/ arbetskollegor/ skolkamrater osv till smittade sätter sig i 2v karantän. Dvs vi skulle försökt bromsa smittan, istället för att låta den härja i en "plattare kurva".
  • Anonym (Kotte)
    Padirac skrev 2020-08-22 15:52:20 följande:

    Alla liv går inte att rädda oavsett vilka åtgärder som sätts in vid en pandemi, så jag håller inte med om dessa 85%

    Dina siffror om vilka som skulle ha kunnat räddas är inte realistiska då det inte går att jämföra dödstalen under en pandemin med dödstalen utan en pandemi.

    85% är fel siffra av den enkla anledningen. 


    FDFMGA skrev 2020-08-22 13:09:06 följande:

    Ja, för dessa 70 procent så kom döden som en ovälkommen besökare några veckor eller några månader tidigare än den annars hade gjort.

    Enligt SCB är dett orsaken till att vi numer har underdödlighet, det vill säga att färre dör än en normal augustimånad.

    Samma problem generellt ställs läkare inför dagligenn, här i Sverige liksom i alla andra länder, liv går att förlänga, men kostnader, resurerser och ibland etikska överväganden innebär att detta inte alltid görs.

    De överdrivna panikreaktionerna på pandemin har redan inneburit att många liv förlorats och paniken kommer att innebära att långt fler kommer att dö.

    Jag är tacksam för att jag själv inte ställs inför det konkretiserade dilemmat att behöva välja mellan ett barns hela framtid och en 88-årings hela framtid.

    Men i grunden handlar sjukvård om dilemmat att utifrån begränsade resurser prioritera mellan liv och död.


    Nej alla liv går inte att rädda, men man ska försöka se till att de inte blir smittade, det är min åsikt.

    Att åldringsvården nu fått tillgång och information om hygien och handsprit har säkerligen räddat flera svaga äldre från att dö av vanliga virus och influensor, därför dör färre av den anledningen. Vilket också visar att många dött i förtid tidigare år pga vår dåliga äldrevård.

    Av dessa 70% så är det inte sagt att de var svaga och "skrupliga". De kan ha haft diabetes eller ett hjärtfel som de skulle ha levt många år till med, om de inte drabbats av Corona.
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?