• Loea

    Försök med första barnet - BIM juli

    Hoppar in här med! Lite osäker på när jag har bim dock. Kändes rent fysiskt som att ÄL var förra helgen, typ lördagen eller söndagen, men hade inga test att testa med så vet inte vad lh-nivåerna låg på. Sen i måndags var jag dock testat och det ligger väldigt jämnt på strax över 0,2 typ. Förra månaden var mina nivåer lägre efter ÄL. Vet inte om det betyder något eller inte. Hade ett fördröjt missfall, MA, som blev klart i typ maj och har haft mens 2 gånger sen dess. Innan hade jag långa cykler på 5,5 veckor typ. Nu verkar dom ha blivit kortare men har inte lyckats hitta en stark ÄL som den gången jag blev gravid i början på året.

    Fortsätter att testa på ÄL-test och se om en ökning dyker upp.

  • Loea

    Nu dök min ÄL upp starkare än någonsin, aldrig haft så höga utslag innan och det känns verkligen i kroppen att det hände. Så öm i äggstockarna, ilningar i ljumskarna, ömma bröstvårtor, nästan lite illamående. Inte konstigt att jag trodde att jag var gravid förra hösten när jag hade ÄL. Blir väldigt fysiskt påverkad av det. Däremot stämmer sekrettekniken inte alls på mig. Antecknar det i min app för att det ändå är intresserant att följa och dagarna innan hade jag istället rinniga flytningar. Likadant tidigare i våras när jag blev gravid.

    Inte alls långt kvar till bim för dig nu Magda! Håller tummarna!

    BIM-lista:

    4/7 Magda1

    17/7 Jenzia, Honungsvatten

    13/7 Loea

    21/7 Tusse89

  • Loea
    Magda11 skrev 2020-06-29 18:15:10 följande:

    Det har väl gått så dåligt det kan om man säger så. Började blöda jäääättemycket samt fick jätteont i helgen (jag har aldrig mensvärk), så har pratat med gyn idag och försökt få tid för kontroll då jag är väldigt orolig. Men de sa bara att jag ska kontakta vårdcentralen och så får de skicka remiss eller så får jag skicka egen vårdbegäran via 1177. Har fått en tid på vc (nästa fredag....) OCH skickat egen vårdbegäran till gyn nu, så får väl se hur det går...

    Känner mig bara så himla uppgiven. Tror inte det är meningen att jag ska kunna få barn.


    Åh hade missat ditt inlägg här. Fasen vad tråkigt. Förstår att du är uppgiven. Hoppas du får en tid.
  • Loea
    SskEmma skrev 2020-07-01 11:24:33 följande:

    Är så peppad inför BIM... vårt första försök och vill ju självklart att vi har tur på en gång men förstår att det kan ta tid och det är ju också ok. Hoppas att vi oavsett i slutändan får en bebis.

    MEN! Hur förhåller man sig till denna väntan? Är på ÄL + 3 och känner ingenting... när jag kikar i forum brukar den ena och den andre redan ?veta? att den är gravid. Men jag som är sjuksköterska i botten undrar om det ens är möjligt?? Enl forskning är det alldeles för tidigt. Men man kanske har ?känslan? och jag känner verkligen ingenting :(

    Önskar att jag kunde känna NÅGONTING mer än längtan


    Haha nej dom som "vet" sånt har bara livlig fantasi. Finns en eller två i varje större bim-tråd. Men ägget har inte ens fäst än på flera dagar. Tidigaste jag sett någon plusa var ÄL+9 i våras, och det var verkligen ett undantagsfall. Dom flesta vill inte slänga pengar på ingenting så det är ingen idé att testa förens typ ÄL+11 och inte ens då är det särskilt vanligt. Många gånger är det de månaderna folk inte känner några symptom alls som dom plussar.

    Har du mätt äl med stickor?
  • Loea
    Jojjo87 skrev 2020-07-02 09:54:58 följande:

    Tiden mellan Äl och bim...... man blir ju knäpp.

    När jag är på jobbet så tänker jag inte så mkt på det, men idag när jag är ledig då går tankarna.. kan jag va gravid? Ska jag bli besviken denna månad också? När kan jag testa? Ska jag hålla mig till bim?

    Sysselsätter mig med att städa och lyssna på podd så kanske man kan skingra tankarna lite haha


    Ja känner så igen mig i det. Är på ÄL+3 idag och håller på att bli knäpp. Jag tänker nästan mest på det när jag är på jobbet faktiskt. Då smiter jag in och kollar här och kikar i premom appen hur ofta som helst. Tankarna vandrar dit konstant. Är jag ledig och med kompisar eller bara kollar serier eller vad som helst går ändå dagarna fort.

    Är ju ingen idé att ens känna efter så tidigt som jag är så borde egentligen bestämma mig för att ta pause från allt läsande och analyserande till iaf ÄL+8, då kan man ju börja känna efter lite iaf.

    Har större förhoppningar om denna cykeln än vad jag haft på dom senaste. Var gravid i våras och den cykeln jag blev det påminner mycket om denna. Fick starkt utslag på ÄL-test och tydliga smärtor osv. Dom två cykler jag haft sen missfallet har inte gett några tydliga ÄL-utslag och har bara känts annorlunda, tror inte kroppen hade vaknat till riktigt då. Men också jobbigt att hoppas och tänka att nu händer det, men går typ inte att stoppa. Bubblar bara upp inom en.

    Vad har du för känsla inför denna månaden? :)
  • Loea
    Jojjo87 skrev 2020-07-02 13:05:00 följande:

    Haha det är tur att man kan få ut sina tankar här. Min sambo är otroligt stöttande med vill inte tjata håll i huvudet på han!

    Samtidigt som alla funderingar snurrar så känner jag mig ändå rätt lugn. Hade bra med fertilit sekret och bra utslag på äl-testerna. Har även slutat helt med koffein och har levt sunt och inte stressat. Så jag håller tummarna.

    Beklagar ditt missfall och håller tummarna för att du får ett pluss denna gång :)


    Ja samma här. Hade inte velat gå igenom det här om han var frånvarande. Likadant när det gäller att få till det i samband med ÄL, ibland är man ju verkligen inte sugen på att ligga flers dagar på rad. Men ska det bli något barn får ju båda ställa upp så vi brukar turas om att vara den som ska få den andre sugen. Vill inte att detta ska vara något bara jag driver, då hade han inte vart någon jag vill ha barn med.

    Ja vad skönt! Man får skapa sig lite kontroll över det man kan. Älskar när man får tydliga utslag på ÄL-test, då vet man liksom att det finns förutsättningar iaf.

    Tack! Hoppas på plus för oss båda :)
  • Loea
    Msofie skrev 2020-07-02 16:04:39 följande:

    Är tvärt om, när jag är på jobbet finns det för mycket annat att tänka på! Men så fort jag kommer hem kommer tankarna igång. Fick även veta att min fästmans syster väntar en flicka idag. Så glad för hennes skull, men de är klart att de värker lite extra då.

    Har alla förutsättningar denna månaden, men ibland kan de va svårt att tänka sig något annat än ett negativt test!


    Sånt är tufft.. När jag fick missfallet blev en närstående till oss gravid i samma veva och det har inte varit lätt att hantera mitt i sin egen traumatiska upplevelse. Man är såklart extra glad när det är någon en bryr sig om mycket samtidigt som det är extra tufft när man inte kan få en pause och kanske ta lite avstånd tills ens egna smärta går över lite.

    Förstår vad du menar. Jag pendlar väldigt mellan att känna att shit denna gången gick det nog vägen och det kommer fan aldrig hända. Emotionell berg-och-dalbana.. Vi ligger nära i bim-datum iaf så vi får följas åt :)
  • Loea
    Mjb26 skrev 2020-07-04 10:28:55 följande:

    Hej!

    Jag hoppar gärna in jag också! Denna månad är första försöket någonsin för mig. Har ÄL idag och bim 18/7. 

    Känner mig supernervös och försöker att inte tänka så mycket på det hela men det är svårt för jag längtar verkligen efter barn och har gjort det länge, men det är först nu vi har känt att vi faktiskt är helt redo för ett barn. 

    Håller tummarna att det ska gå vägen för oss alla denna månad!


    Hej och välkommen! Förstår hur du känner, vi har alla varit där :) det är en fin känsla ändå när man känner att nu, nu är vi på rätt plats i livet. En grej jag hade önskat att jag visste när jag slutade med mina preventivmedel är att man lika gärna kan börja mäta med ÄL-test på en gång för att få koll på sin cykel. Jag hade tex mycket längre cykler än snittet och beräknade hel fel dom tre första månaderna så det var ju bara slöseri med tid. Men har man tex kört NC sen innan så har man ju redan koll!
  • Loea
    SskEmma skrev 2020-07-07 16:07:03 följande:

    Blev så besviken nu! Tog ett tidigt test pga nyfiken. Är på äl + 8-9 ungefär. Var nog väldigt dumt.... visade ingenting! Är det kört för mig att plussa? Har BIM 12/7 som sagt...


    Varför skulle det vara kört? Ägget har ju knappt fäst än. Du får nog ha lite is i magen ett par dagar till :)
  • Loea
    SskEmma skrev 2020-07-08 14:33:54 följande:

    Ok hoppas du har rätt! Letar efter symptom och vill bara känna! Men jag måste ha tålamod och is i magen ??


    Ja förstår dig. Man känner efter så mycket att man blir helt snurrig. Jag brukar anteckna varje dag vad jag känner. På så sätt kan jag utesluta symptom nästa månad. Istället för att man sitter och inbillar sig massa i onödan. Det luriga är att skilja på värk i äggstockarna och värk i livmodern. Gör det ont på sidorna är det mens på gång och gör det ont mer i mitten på magen längre ner är det livmodern som växer och man är gravid.
  • Loea
    Amidina skrev 2020-07-08 15:02:02 följande:

    Och sen finns det såna som mig, där äggstockarna ligger ihop mitt bakom livmodern (som i sig ligger bakåtlutad). :P Känner alltid en massa i mitten, men inte så konstigt sen jag fick reda på hur jag ser ut.

    Skitbra med att skriva ner symtom dock, det gör jag med. :) 


    Haha ja jag missade den lilla detaljen "för mig". Syftade till att beskriva vad jag lärt mig av mina anteckningar. Därför man aldrig aldrig ska gå efter andras symptom. Ingen är ju den andra lik :)

    Ja visst är det bra!
  • Loea
    Anonym (St920) skrev 2020-07-08 16:00:43 följande:

    Hej,

    Tror kanske att ägglossning är på G men vet inte. Vad säger ni, är det på G tror ni?


    Jag skulle säga at det börjar närma sig! Bara att testa vidare. Kanske två gånger om dagen nu tills ÄL så du inte missar? :)
  • Loea

    Testade nyss. Det svaga strecket från igår stämde. Jag är gravid! Känns lite overkligt. Men också bara ett väldigt litet steg på vägen. Förra gången fick jag ett MA där fostret dog i v10. Nu är målet att ta sig förbi den veckan med ett levande foster. Så glädjen kommer nog vara sparsmakad tills dess. Är mest skönt att veta att vi inte verkar ha några svårigheter. Två av två gånger som jag hittat ÄL har vi blivit gravida så om detta blir ytterligare ett missfall kommer det vara fruktansvärt men det kommer också gå igen.

  • Loea
    Msofie skrev 2020-07-09 08:05:06 följande:

    Åh grattis! Förstår att du kommer vara orolig nu ett tag framöver, men bara att det har gått igen nu är ju fantastiskt :) då är man förbi första steget!


    Jenzia skrev 2020-07-09 08:06:41 följande:

    Stort grattis!!! Håller tummarna för att allt ska gå bra denna gången <3


    Steeph skrev 2020-07-09 08:49:53 följande:

    Åh grattis!!!

    Jag önskar så att jag också kommer få ett plus snart efter mitt ma. Väntar just nu in ägglossningen.

    Vad har du för symtom?


    Elin9101 skrev 2020-07-09 13:59:00 följande:

    Ååh stort grattis! Håller tummarna! :)


    Tack så jättemycket allihopa! <3 :)

    Kan ha med hormonerna att göra men blev alldeles rör av alla grattis.

    Jag har märkt att jag nästan har mer symptom när jag ska ha mens än när jag är gravid. Men två saker som har varit både denna och förra gången och som inte är vid pms är att jag blir öm på sidan av brösten och mot armhålan till. Och att jag får en molande känsla mitt på magen långt ner. Ska jag ha mens så är molvärken mer åt sidorna. Men har varit skengravid några gånger också innan jag fattade att det jag hade längre cykler och allt jag kände i kroppen när jag trodde att jag var runt bim egentligen var ÄL. Då hade jag alla symptom som finns, förutom just dom två jag nämnde innan.

    Hoppas på plus för er också under sommaren! :)
  • Loea
    Mjb26 skrev 2020-07-09 14:38:11 följande:

    Ååh va roligt, stort grattis!! Hoppas det går bra för er denna gång! 


    Tack snälla! Nu börjar nästa väntan!
  • Loea
    SskEmma skrev 2020-07-10 10:54:30 följande:

    Vågar nästan tro att det är positivt....!!


    Grattis!! :D
  • Loea
    Kanonen78 skrev 2020-07-13 12:54:37 följande:

    Tog ett test nu på lunchen, dum som man är...

    ÄL förmodligen 1/7 eller 2/7. Testet var negativt... känns som det är kört nu. BIM 19/7 enligt min uträkning men det kan ju redan med tur nu ge utslag på test?

    Kört för mig?


    Har du längre lutealfas än snittet? För om du har 14 dagar borde bim vara 16de om ÄL var 2de. Men om bim är 19de är det meningslöst att slänga pengar på test. Speciellt om du inte tar dom med morgonurin. Var det ett som mäter från 10 eller 25?

    Folk tenderar överskatta gravtest. Först 6-7 dagar efter ÄL fäster ägget så alla symtom du har innan dess är bara ÄL, inte tecken på en graviditet. Många upplever att de inte har några symptom alls förens senare efter bim så avsvaknaden av dem säger många gånger. mer. Det tar tid för hormonerna att utvecklas så det krävs att man har lite is i magen. Testa igen på fredag då kommer du få ett test som visar ett korrekt svar. Lycka till :)
  • Loea
    Monstera3 skrev 2020-07-13 15:05:47 följande:

    Hej, vi har försökt att skaffa barn i ca 1 år nu. Just denna månad har jag mått uruselt, varit sjukt illamående, tryck över bröstet, smärta i svanken, känner av foglossning, ilar i blygdbenet och behövt gå upp kl. 3-4 på natten för att äta en macka för att kunna somna om sedan. Detta är 3:e barnet så känner igen mycket från tidigare graviditeter. Tagit ca 6 clearblue graviditetstest som alla visat negativt, erkänner att jag var otålig och testade alldeles för tidigt. Skulle haft mens för 5 dagar sedan, testade ett från babyplan idag men fortfarande negativt. Har alla ovanstående symptom kvar, så både jag och sambon börjar bli fundersam. Kanske blir ett plus eller något annat.. Ovissheten är oerhört jobbig och påfrestande, får fortsätta ta ett test om några dagar..


    När hade du ÄL? Mätte du den med stickor? :) hur länge har du haft symptomen?

    Jag hade så en gång förra året. Fan vad jag väntade och väntade. Det blev aldrig något positivt test och mensen kom 7 veckor efter den senaste. Antar att min kropp hoppade över ÄL eller något bara.
  • Loea
    Blomman8877 skrev 2020-07-14 18:29:31 följande:

    Vad säger ni? BIM om 9 dagar


    Om man tänker på att ägget fäster först efter 6-7 dagar så är det 100% negativt om det så var ett streck där. Du får vänta lite och testa när kroppen haft en chans att producera hormon.
  • Loea
    Blomman8877 skrev 2020-07-16 17:30:30 följande:

    Negativt eller hur?


    Upplösningen här är inget vidare så du får nog gå på dina egna ögon. Är det ett streck så är det ju det främst i verkligheten :) vilken dag är du på? Generellt sett så testar många alldeles för tidigt.
Svar på tråden Försök med första barnet - BIM juli