• Gurkan25

    Vart köper ni barnkläder?

    Hej. Var köper ni barnkläder till era barn? Har ni samma kläder på förskola som hemma eller köper ni slit och släng-kläder dit?

    Mina tre barn ska snart börja och känner inte att jag vill lägga 300 kr på en tröja som blir fläckig direkt.

    Ytterkläder brukar vi köra POP eller MR.


    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Svar på tråden Vart köper ni barnkläder?
  • Gameofthrones

    Ytterkläder köpte jag dubbelt, för fsk och hemma. Plus skor. Stövlar och vinterkläder alltid dubbelt. Vanliga skor samma. Hade alltid en tygväska för extrakläder. Det är alltid bra ha ombyte för kladd.

    Köper på secondhand, älskar ärva kläder, däremot secondhand lika mkt. =) H&M, POP, Ralph Lauren, Lacoste, Lindex, skor Dechimann sko, skopunkten, din sko, Sportamore.

    Köpte däremot inte dyra kläder under dagistiden.

  • Gameofthrones

    Ytterkläder köpte jag dubbelt, för fsk och hemma. Plus skor. Stövlar och vinterkläder alltid dubbelt. Vanliga skor samma. Hade alltid en tygväska för extrakläder. Det är alltid bra ha ombyte för kladd.

    Köper på secondhand, älskar ärva kläder, däremot secondhand lika mkt. =) H&M, POP, Ralph Lauren, Lacoste, Lindex, skor Dechimann sko, skopunkten, din sko, Sportamore.

    Köpte däremot inte dyra kläder under dagistiden.

  • Gameofthrones

    Ytterkläder köpte jag dubbelt, för fsk och hemma. Plus skor. Stövlar och vinterkläder alltid dubbelt. Vanliga skor samma. Hade alltid en tygväska för extrakläder. Det är alltid bra ha ombyte för kladd.

    Köper på secondhand, älskar ärva kläder, däremot secondhand lika mkt. =) H&M, POP, Ralph Lauren, Lacoste, Lindex, skor Dechimann sko, skopunkten, din sko, Sportamore.

    Köpte däremot inte dyra kläder under dagistiden.

  • Jag är bara jag

    I stort sett allt på second hand- Erikshjälpen mest. 2 pojkar tätt, bor på landet, mycket ute= ingen mening med dyra kläder.

  • BuoBä

    I början tänkte jag att vår unge skulle ha separata dagiskläder, men det höll i en vecka ungefär. Det är en bestämd dam som började vilja välja själv när hon var 2 år. Dessutom, hur kul är det med massa fina kläder som nästan bara ligger i garderoben?

    Jag köper det mesta begagnat, för har jag betalat 25 kr för en märkeströja i bra skick så är det inte lika tråkigt om den blir fläckig. Det kräver visst intresse och framförhållning så jag förstår om alla inte ids.

    Nytt köper jag från de vanliga butikerna, hm, Lindex, pop etc, men passar gärna på när det är erbjudanden eller rea. Next.se har prisvärda multipack som varit bra kvalitet, men jag vet inte riktigt hur det blir med tull och andra avgifter från Storbritannien nu efter Brexit.

  • LFF

    HM, Lager 157 är väl där det mesta av mina barns kläder köpts in. Ja, och de senaste åren när vi varit i Spanien och handlat på Primark och Kiabi. Är det lite mera sportinriktade kläder är det tex Stadium Outlet som vi handlar på.

    Gekås har också bra kläder för billig peng. Sambons farbror brukar handla lite där till barnen (även vi gjort en gång och funderar på att göra senare i år eftersom det inte blir någon tur utomlands). 

    Det enda vi haft dubbelt av gällande ytterkläder är regnkläder och täckbyxor/skalbyxor. Visst, de har haft två olika ytterjackor men det är mer för variation, inte att en är "förskolejacka" och den andra "hemmajacka".

    Eftersom kläderna slits på nolltid med två aktiva killar så ser jag inte riktigt varför jag ska lägga flera hundra på ett plagg som kommer gå sönder lika fort som ett billigare plagg. 

    Samma sak med skor, speciellt gympaskor. Där är det Stadium Outlet oftast som gäller (eller Igor Sport inne på Söder i Stockholm). Ett par gympaskor från tex Kavat, Superfit eller Viking slits precis lika fort som ett par gympaskor för 150-200kr på rea.

    Köper inget begagnat då jag har tvillingar som helst vill ha lika dana kläder, även om de inte har dem på sig samtidigt. Skänker bort allt som går att skänka bort när barnen vuxit ur det.

  • Intenuintesåhär

    Skulle rekommendera klädpaket på Tradera eller Blocket. Finns mycket snyggt i bra kvalitet som inte kostar mycket. Kan även finnas begagnade POP eller finare märken om man tycker om det.

  • qvist
    Gameofthrones skrev 2020-06-22 22:37:17 följande:

    Ytterkläder köpte jag dubbelt, för fsk och hemma. Plus skor. Stövlar och vinterkläder alltid dubbelt. .


    Vad är poängen med att ha dubbla uppsättningar av ytterkläder? Är det för om den ena måste tvättas?
  • Jemp

    Mest facebook, lite tradera och lite nytt.

    Nytt= hm, kappahl, pop, molo, villervalla... Lite blandat alltså men inte snordyrt.

    Mina barn har generellt samma kläder på förskolan som hemma. Undantag är väl mest finkläder.

  • Utvandraren2
    qvist skrev 2020-07-28 00:45:52 följande:

    Vad är poängen med att ha dubbla uppsättningar av ytterkläder? Är det för om den ena måste tvättas?


    För att ha en hemma och en på förskolan. Det är drygt att dra med sig alla ytterkläder varje dag.
  • LaFontaine

    Vi köper mest på Lindex, PoP, Minimarket och Zara. Ytterkläder från PoP och Gneis. Det är samma kläder på förskolan som hemma, förutom några enstaka lite finare blusar eller så.

    Vi har en uppsättning ytterkläder av samma sort. Galonisarna hänger alltid på förskolan. Regnar det så mycket att de behövs stannar vi inne om helgerna

  • qvist
    Utvandraren2 skrev 2020-07-28 02:36:32 följande:
    För att ha en hemma och en på förskolan. Det är drygt att dra med sig alla ytterkläder varje dag.
    Men vad har barnet på sig på väg till och från förskolan då?
  • Utvandraren2
    qvist skrev 2020-07-28 10:28:35 följande:

    Men vad har barnet på sig på väg till och från förskolan då?


    Vi har dubblauppsättningar regnkläder och vinterkläder. Vi bor så nära förskolan att det inte är så noga vad man har på sig dit och hem. Men har en extra sommarjacka nu och till hösten en extra täckjacka. Har ärvt helt löjligt mkt kläder samtidigt som det har tilkommit kläder i present. Drunknar i kläder!
  • Skogssport

    Köper allt begagnat!

    Givetvis hela, rena, ej noppiga, etc.

    Avskyr stanken av kemikalier i nya kläder och vägrar låta mitt barn traska omkring i gifter så nära huden.

    Så ALLT är begagnat.

  • malle88

    Köper stor del begagnat från loppis eller köp och säljsidor. Annars mest Lindex. De "inne"kläder i bättre skick får hon ha hemma, när de börjar bli mer slitna används de på förskolan (gäller mest nya kläder). Dubbla uppsättningar stövlar, regnkläder och overall. Oftast nyköpt overall på föris och begagnad hemma. Mellan föris och hemmet har hon säsongens skor och jacka.

  • malle88
    malle88 skrev 2020-07-29 07:15:55 följande:

    Köper stor del begagnat från loppis eller köp och säljsidor. Annars mest Lindex. De "inne"kläder i bättre skick får hon ha hemma, när de börjar bli mer slitna används de på förskolan (gäller mest nya kläder). Dubbla uppsättningar stövlar, regnkläder och overall. Oftast nyköpt overall på föris och begagnad hemma. Mellan föris och hemmet har hon säsongens skor och jacka.


    Just det. Fodrade regnkläder har vi bara på föris. Oftast från Didriksson som vi köpt begagnat.
Svar på tråden Vart köper ni barnkläder?