• Salutogenes

Nollas SGI:n?

Hej!

Vår dotter är 15 månader.

Min sambo arbetar 100%.

Imorgon ska han gå på en arbetsintervju och kommer att vara borta hela dagen från sitt arbete utan ersättning. Kommer hans SGI nollas då? Vad kan han göra isf för att det inte ska nollas? Han har inga sem.dagar att ta ut då han nyss börjat på nytt jobb.

Han kan inte heller vara föräldrarledig eftersom jag är hemma.

• Svar på tråden Nollas SGI:n?
  • Salutogenes
    S23 skrev 2020-06-29 14:59:34 följande:

Då sabbar ts sin sgi eftersom barnet är över ett år. Enda lösningen är Isf att en av dem tar en föräldradag på helgen samma vecka som ts partner är ledig

Varför skulle min SGI nollas för att han tar en dag? Tänker att man kan lösa det idag genom att jag tar bort min morgondag, och lägger in den på helgen. Så tar han en föräldrardag imorgon på sjukpenningnivå iom att han inte har lägstanivådagar.
  • Salutogenes

Då sabbar ts sin sgi eftersom barnet är över ett år. Enda lösningen är Isf att en av dem tar en föräldradag på helgen samma vecka som ts partner är ledig

Varför skulle min SGI nollas för att han tar en dag? Tänker att man kan lösa det idag genom att jag tar bort min morgondag, och lägger in den på helgen. Så tar han en föräldrardag imorgon på sjukpenningnivå iom att han inte har lägstanivådagar.
  • Salutogenes

• S23
    Salutogenes skrev 2020-06-29 15:33:13 följande:

Så kan ni göra. Det viktiga är att DU fortfarnde tar fem dagar denna vecka. Så lägger du en dag på helgen så går det natudltuhvis bra. Men säg INTE till Fk att ni lägger föräldraledigt på honom och han ska på intervju. Detta är inte lagligt eftersom han inte är den som kommer ansvara för barnet den dagen
  • S23

Såg nu att han bara är borta från barnet tvp timmar. Så då är det nog tom att klassa som tillåtet. Men som sagt. Jag skulle låta bli att diskutera det med Fk Isf oavsett

• Alexi

Men har han varit föräldraledig sen barnet föddes?

Annars är ju inte det faktum att han har barn relevant menar jag.

• Salutogenes
    Alexi skrev 2020-06-29 18:42:49 följande:

Vad menar du? Måste han inte skydda sitt SGI för att han inte plockat ut föräldrardagar tidigare?

Han har bara tagit de tio när hon föddes.
  • Salutogenes
    Alexi skrev 2020-06-29 18:42:49 följande:

Vad menar du? Måste han inte skydda sitt SGI för att han inte plockat ut föräldrardagar tidigare?

• S23
    Salutogenes skrev 2020-06-29 19:20:52 följande:

Har ni inte gemensam vårdnad? Om han inte plockat ut mer än tio dagar så bör han ju ha lägstanivådagarna kvar Isf. Eller har han överfört allt förutom sina 90 till dig?

Jo han måste skydda sin sgi. Vet inte alls vad denne person menade egentligen
  • S23

Men han har alltså arbetat heltid hela tiden? Det som kan hända är Isf att hand sgi sänks med den lönen han missar imorgon, den kommer inte bli nollad.

Det kan även vara så att han omfattas om tre månaders efterskydd, Isf sänks den inte en med den lön han missar imorgon.

Vill ni vara säkra så lägg in en föräldradag. Men som sagt. Dka han inte vara med barnet hela dagen så får han egentligen inte lägga en hel dag och det enda riktiga är att han lägger en lägstanivå på helgen. Inte svårt för dig att föra över och han kan dessutom ansöka retroaktivt.

Svar på tråden Nollas SGI:n?