• Salutogenes

    Nollas SGI:n?

    Hej!

    Vår dotter är 15 månader.

    Min sambo arbetar 100%.

    Imorgon ska han gå på en arbetsintervju och kommer att vara borta hela dagen från sitt arbete utan ersättning. Kommer hans SGI nollas då? Vad kan han göra isf för att det inte ska nollas? Han har inga sem.dagar att ta ut då han nyss börjat på nytt jobb.

    Han kan inte heller vara föräldrarledig eftersom jag är hemma.

  • Svar på tråden Nollas SGI:n?
  • Seven Costanza

    Han kan lägga en lägstanivådag imorgon. Det räcker att man avstår arbete EN timme och då tar hand om barnet, och det gör han ju om han bara är borta från barnet i två timmar. Överföringen av dagar behöver man inte ansöka om utan det går direkt på nolltid på FK:s hemsida. Men om han har arbetat heltid de senaste sex månaderna gäller som andra sagt ett tre månaders efterskydd där man kan vara helt ledig utan att ta ut en enda dag.

  • Bunny on speed

    Pratade med fk om detta i julas. Svaret jag fick var att sgi nollas, men kommer igång igen när man jobbar igen. Dvs, händer en olycka den dagen står man uran sgi, men nästa arbetsdag är det som vanligt igen.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • S23
    Bunny on speed skrev 2020-06-29 20:29:37 följande:

    Pratade med fk om detta i julas. Svaret jag fick var att sgi nollas, men kommer igång igen när man jobbar igen. Dvs, händer en olycka den dagen står man uran sgi, men nästa arbetsdag är det som vanligt igen.


    Spännande. Skulle då olyckan vara framme kan man rimligtvis ansöka retroaktivt om föräldrapenning för den dagen. Och ts ändra så att hon inte tog föräldrapenning den dagen (går att ändra så länge inte pengarna betalats ut)
  • S23
    Seven Costanza skrev 2020-06-29 20:22:59 följande:

    Han kan lägga en lägstanivådag imorgon. Det räcker att man avstår arbete EN timme och då tar hand om barnet, och det gör han ju om han bara är borta från barnet i två timmar. Överföringen av dagar behöver man inte ansöka om utan det går direkt på nolltid på FK:s hemsida. Men om han har arbetat heltid de senaste sex månaderna gäller som andra sagt ett tre månaders efterskydd där man kan vara helt ledig utan att ta ut en enda dag.


    Fast det måste väl godkännas av Fk? Så var det Iaf när vi överförde dagar. Men görs som sagt online
  • Seven Costanza
    S23 skrev 2020-06-29 20:36:03 följande:

    Fast det måste väl godkännas av Fk? Så var det Iaf när vi överförde dagar. Men görs som sagt online


    Jag tycker bara inte att ordet godkännas/ansöka om passar så bra när det är något som sker omedelbart samma kväll, alltså inte något som manuellt måste hanteras av FK:s personal. Alltså inte något hinder för att kunna lösa det direkt bara för att man behöver föra över tavlan.
  • Seven Costanza
    Seven Costanza skrev 2020-06-29 22:53:04 följande:

    Jag tycker bara inte att ordet godkännas/ansöka om passar så bra när det är något som sker omedelbart samma kväll, alltså inte något som manuellt måste hanteras av FK:s personal. Alltså inte något hinder för att kunna lösa det direkt bara för att man behöver föra över tavlan.


    Föra över dagar ska det såklart stå.
  • Alexi
    Salutogenes skrev 2020-06-29 19:20:52 följande:
    Vad menar du? Måste han inte skydda sitt SGI för att han inte plockat ut föräldrardagar tidigare?
    Han har bara tagit de tio när hon föddes.
    Nej. Han är ju som vem som helst som jobbar heltid då. Och vanliga människor utan småbarn blir ju inte av med sin SGI för att de är lediga från jobbet en dag.

    Detta eftersom tremånadersregeln finns, som gör att den som är i heltidsarbete stadigvarande kan sluta arbeta i upp till tre månader utan att SGI:n påverkas.
  • Alexi
    S23 skrev 2020-06-29 19:28:53 följande:
    Har ni inte gemensam vårdnad? Om han inte plockat ut mer än tio dagar så bör han ju ha lägstanivådagarna kvar Isf. Eller har han överfört allt förutom sina 90 till dig?
    Jo han måste skydda sin sgi. Vet inte alls vad denne person menade egentligen
    Denne person menar att 26 kap. 18 § socialförsäkringsbalken gäller

    "SGI-skydd gäller under högst tre månader i följd för en försäkrad som avbryter sitt förvärvsarbete, oavsett om avsikten är att förvärvsavbrottet ska pågå längre tid."
  • Bunny on speed
    Alexi skrev 2020-06-29 23:04:56 följande:

    Nej. Han är ju som vem som helst som jobbar heltid då. Och vanliga människor utan småbarn blir ju inte av med sin SGI för att de är lediga från jobbet en dag.

    Detta eftersom tremånadersregeln finns, som gör att den som är i heltidsarbete stadigvarande kan sluta arbeta i upp till tre månader utan att SGI:n påverkas.


    Enligt fk gäller de 3 månaderna bara om du är arbetslös. Tjänstledig och du nollas.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Solen123
    S23 skrev 2020-06-29 14:59:34 följande:

    Då sabbar ts sin sgi eftersom barnet är över ett år. Enda lösningen är Isf att en av dem tar en föräldradag på helgen samma vecka som ts partner är ledig


    Nej det gör hon inte alls. Hon kan ta 5 dagar tis-lör tex.
  • Alexi
    Bunny on speed skrev 2020-06-30 00:29:10 följande:
    Enligt fk gäller de 3 månaderna bara om du är arbetslös. Tjänstledig och du nollas.
    Fast det funkar ju utmärkt att använda detta skydd om man går på föräldraledighet med barn över ett år. Det gjorde min man. Dvs han jobbade heltid fram tills barnet var 14 mån. Sen gick han på föräldraledighet i 8 månader. Då kunde han ändå ta ut färre än fem dagar per vecka de första tre månaderna eftersom den här regeln skyddade SGI. Och han var inte det minsta arbetslös.


  • S23
    Seven Costanza skrev 2020-06-29 22:53:04 följande:

    Jag tycker bara inte att ordet godkännas/ansöka om passar så bra när det är något som sker omedelbart samma kväll, alltså inte något som manuellt måste hanteras av FK:s personal. Alltså inte något hinder för att kunna lösa det direkt bara för att man behöver föra över tavlan.


    För oss tog det nåhot dygn tror jag. Godkändes inte på en gång. Men förstår vad du menar. Inte svårt att göra direkt
  • S23
    Bunny on speed skrev 2020-06-30 00:29:10 följande:

    Enligt fk gäller de 3 månaderna bara om du är arbetslös. Tjänstledig och du nollas.


    Stämmae inte alls. Spelar ingen roll på vilket sätt du är ledig
  • S23
    Alexi skrev 2020-06-29 23:06:27 följande:

    Denne person menar att 26 kap. 18 § socialförsäkringsbalken gäller

    "SGI-skydd gäller under högst tre månader i följd för en försäkrad som avbryter sitt förvärvsarbete, oavsett om avsikten är att förvärvsavbrottet ska pågå längre tid."


    Jo det har jag ju redan förklarat för ts. Då förstår jag vad som var syftet med kommentaren
  • S23
    Solen123 skrev 2020-06-30 01:16:52 följande:

    Nej det gör hon inte alls. Hon kan ta 5 dagar tis-lör tex.


    Ja. Och det har jag också förklarat för ts. Att hon Isf måste ta dagar på helgen. Oavsett så är det mot reglerna att mannen tar sgi dag när han inte är med barnet hela dagen. Men som sagt. Fk lär knappast få reda på det
  • S23
    Alexi skrev 2020-06-29 23:04:56 följande:

    Nej. Han är ju som vem som helst som jobbar heltid då. Och vanliga människor utan småbarn blir ju inte av med sin SGI för att de är lediga från jobbet en dag.

    Detta eftersom tremånadersregeln finns, som gör att den som är i heltidsarbete stadigvarande kan sluta arbeta i upp till tre månader utan att SGI:n påverkas.


    Förutsätter dock att man arbetat 6 månader.

    När jag pratat med Fk krävs också att man avstår HELT från arbete. För min man som tänkt arbeta 50% och utnyttja skyddet för resterande 50 fick vi info om att skyddet då inte gäller. Är dock tveksam till att detta verkligen stämmer. Men det var infon vi fick från Fk Iaf
  • Alexi
    S23 skrev 2020-06-30 09:20:05 följande:
    Förutsätter dock att man arbetat 6 månader.
    När jag pratat med Fk krävs också att man avstår HELT från arbete. För min man som tänkt arbeta 50% och utnyttja skyddet för resterande 50 fick vi info om att skyddet då inte gäller. Är dock tveksam till att detta verkligen stämmer. Men det var infon vi fick från Fk Iaf
    Ja men det stämmer som FK säger. Framgår tydligt av deras vägledning och av lagtexten att man bedömt att det bara gäller när man avbryter förvärvsarbete HELT, dvs inte inskränker.


  • S23
    Alexi skrev 2020-06-30 09:24:34 följande:

    Ja men det stämmer som FK säger. Framgår tydligt av deras vägledning och av lagtexten att man bedömt att det bara gäller när man avbryter förvärvsarbete HELT, dvs inte inskränker.


    Ah. Bra. Isf bör det ju vara så att ts man kan använda sig av efterskyddet den dagen han är borta. Men då har han rimligtvis nyttjat det skyddet ocj måste arbeta 6 månader igen för att kunna använda det igen?

    Oavsett kommer ju sgi inte nollas utan bara bli lägre.
  • Seven Costanza

    Men om de har lägstanivådagar så finns det ju inget problem för då kan pappan ta en hel lägstanivådag den dagen han ska vara ledig - man får ta en hel lägstanivådag om man är ledig en timme som man är med barnet (man får arbeta upp till 7/8 av normal arbetsdag står det). Så kan TS ta övriga dagar så att det blir fem för henne ändå.

  • S23
    Seven Costanza skrev 2020-06-30 10:49:41 följande:

    Men om de har lägstanivådagar så finns det ju inget problem för då kan pappan ta en hel lägstanivådag den dagen han ska vara ledig - man får ta en hel lägstanivådag om man är ledig en timme som man är med barnet (man får arbeta upp till 7/8 av normal arbetsdag står det). Så kan TS ta övriga dagar så att det blir fem för henne ändå.


    Problemet är att ts ser det som ett problem att överföra lägstanivådag till honom. Är annars en väldigt lätt lösning då han då bara skulle kunna lägga en sådan dag på helgen
Svar på tråden Nollas SGI:n?