• Anonym (Nelly)

    Gift och bostadsbidrag

    Jag o min man bor 130 mil ifrån varandra och han hyr min lägenhet i den andra staden i andrahand.

    Direkt vi gifte oss drog dom in mitt bostadsbidrag. Har överklagat och skickat in folkbokföringen samt bevis från våra kontoutdrag att vi betalar våra räkningar var för sig. Ändå nekar dom. Hur mer kan jag bevisa att vi inte bor ihop? I framtiden ska vi flytta ihop men det e en omöjlighet just nu.. ska jag behöva skilja mig för att få tillbaka bostadsbidraget? Har 2 barn och e föräldraledig så utan bostadsbidraget klarar vi oss inte.. nån med råd?

  • Svar på tråden Gift och bostadsbidrag
  • Anonym (M)
    Anonym (Nelly) skrev 2020-06-29 19:10:41 följande:

    Jag o min man bor 130 mil ifrån varandra och han hyr min lägenhet i den andra staden i andrahand.

    Direkt vi gifte oss drog dom in mitt bostadsbidrag. Har överklagat och skickat in folkbokföringen samt bevis från våra kontoutdrag att vi betalar våra räkningar var för sig. Ändå nekar dom. Hur mer kan jag bevisa att vi inte bor ihop? I framtiden ska vi flytta ihop men det e en omöjlighet just nu.. ska jag behöva skilja mig för att få tillbaka bostadsbidraget? Har 2 barn och e föräldraledig så utan bostadsbidraget klarar vi oss inte.. nån med råd?


    Annulera äktenskapet/skilj er. Som gifta betraktas man som en ekonomisk enhet, det spelar ingen som helst roll om ni är sammanboende eller ej, detta borde ni kollat upp före giftermålet. Det finns inget lagstöd för det du efterfrågar.
  • Anonym (Annica)

    Som gifta är man försörjningsskyldiga till varandra, då kan du inte få bidrag även om ni inte bor ihop.

    Är det era gemensamma barn, varför hjälper han inte till att försörja dem om du inte klarar dig utan bostadsbidraget?

  • Anonym
    Anonym (Nelly) skrev 2020-06-29 19:10:41 följande:

    Jag o min man bor 130 mil ifrån varandra och han hyr min lägenhet i den andra staden i andrahand.

    Direkt vi gifte oss drog dom in mitt bostadsbidrag. Har överklagat och skickat in folkbokföringen samt bevis från våra kontoutdrag att vi betalar våra räkningar var för sig. Ändå nekar dom. Hur mer kan jag bevisa att vi inte bor ihop? I framtiden ska vi flytta ihop men det e en omöjlighet just nu.. ska jag behöva skilja mig för att få tillbaka bostadsbidraget? Har 2 barn och e föräldraledig så utan bostadsbidraget klarar vi oss inte.. nån med råd?


    Ni är ekonomiskt ansvariga för varandra så antingen betalar han eller så skiljer ni er.
  • Drottningen1970

    Spelar noll roll att ni bor på olika håll då man som gifta Är försörjningsskyldiga för varandra. Handlar det om nåt skenäktenskap?

  • Anonym (D)

    Att betala sina egna räkningar är ingen orsak till att få bostadsbidrag som gift. Eller att inte bo ihop. Ni får försörja varandra precis som alla andra gifta.

  • Vanessa89

    Bidragsfusk är inte särskilt högaktat i samhället.

  • Sven19

    Din man får givetvis hjälpa dig med hyran. Märkligt att ni gifter er men varken bor ihop eller hjäper varandra.

  • Anonym (ui)

    Man maken kanske göra avdrag för dubbel bosättning?

Svar på tråden Gift och bostadsbidrag