• Anonym (Rädd och orolig­!)
    Mon 29 Jun 2020 22:35
    1327 visningar
    28 svar
    -1
    28
    1327

    Hjälp... Vilken abortmetod?

    Hej! Jag är gravid i vecka 11 och orkar inte förklara varför jag inte gjort någon abort tidigare än så. Jag har mina anledningar.. men nu till saken. Vilken abortmetod skulle ni rekommendera i denna vecka och varför? Tar emot all hjälp och alla råd jag kan få just nu. I det redan tuffa beslutet.

  • Svar på tråden Hjälp... Vilken abortmetod?
  • Anonym (Bm)
    Tue 30 Jun 2020 18:47
    #11
    Anonym (Rädd och orolig!) skrev 2020-06-30 18:22:54 följande:

    Medicinsk är skonsammare mot kroppen visst det kan jag tänka mig men det är väl ändå inte stora risker vid kirurgisk? Vad är de vanligaste komplikationerna? Tycker väl inte man ska behöva gå igenom att se sitt foster


    Nej det kan man tycka. Det är tufft, vet av egen erfarenhet. Nej riskerna är inte speciellt stora MEN det är trots allt ett kirurgiskt ingrepp med sövning.

    Våra patienter gör ju medicinsk abort upp till v 21+6 och behöver ju då verkligen föda ut fostret.

    Bara du är medveten om att OM du tittar så kommer du absolut se ett litet foster i den veckan du är i, då kan du försöka vara försiktig och inte titta utan bara ringa på personalen när du känner att det kommit ut någonting. Så får dom avgöra om aborten är färdig eller ej.

    Jag har personligen gjort både kirurgisk och medicinsk, dock för många år sedan. Man hade oftast ett val då. Hade det varit idag hade jag gjort medicinsk då jag inte vill sövas/skrapas i onödan.
  • Anonym (Rädd och orolig­!) Trådstartaren
    Tue 30 Jun 2020 20:04
    #12
    Anonym (Bm) skrev 2020-06-30 18:47:16 följande:

    Nej det kan man tycka. Det är tufft, vet av egen erfarenhet. Nej riskerna är inte speciellt stora MEN det är trots allt ett kirurgiskt ingrepp med sövning.

    Våra patienter gör ju medicinsk abort upp till v 21+6 och behöver ju då verkligen föda ut fostret.

    Bara du är medveten om att OM du tittar så kommer du absolut se ett litet foster i den veckan du är i, då kan du försöka vara försiktig och inte titta utan bara ringa på personalen när du känner att det kommit ut någonting. Så får dom avgöra om aborten är färdig eller ej.

    Jag har personligen gjort både kirurgisk och medicinsk, dock för många år sedan. Man hade oftast ett val då. Hade det varit idag hade jag gjort medicinsk då jag inte vill sövas/skrapas i onödan.


    Åh ???? tungt! Vill knappt ens tänka på det... Får jag fråga vilken vecka du var i när du gjorde medicinsk abort?
  • Anonym (Bm)
    Tue 30 Jun 2020 22:13
    #13
    Anonym (Rädd och orolig!) skrev 2020-06-30 20:04:31 följande:

    Åh ???? tungt! Vill knappt ens tänka på det... Får jag fråga vilken vecka du var i när du gjorde medicinsk abort?


    Jag var i v 9+. Ja det är tungt :(. Men vet man att beslutet är rätt så är det rätt <3
  • Anonym (S)
    Wed 1 Jul 2020 06:42
    #14

    Skulle varmt rekommendera kirurgisk!

  • Anonym (S)
    Wed 1 Jul 2020 06:45
    #15
    Anonym (Rädd och orolig!) skrev 2020-06-30 18:22:54 följande:

    Medicinsk är skonsammare mot kroppen visst det kan jag tänka mig men det är väl ändå inte stora risker vid kirurgisk? Vad är de vanligaste komplikationerna? Tycker väl inte man ska behöva gå igenom att se sitt foster


    Med dagens teknik så tror jag absolut inte att det är särskilt farligt! Det är ingen "skrapning" som görs, de suger ut allt med en liten sug.

    Fördelen med kirurgisk är att det går snabbt, man för ur sig allt direkt och mindre smärta. Jag hade ont i någon dag men det kan bero på spiralen också, de bytte ut den i samband med aborten.
  • Anonym (Bm)
    Wed 1 Jul 2020 07:26
    #16
    Anonym (S) skrev 2020-07-01 06:45:57 följande:

    Med dagens teknik så tror jag absolut inte att det är särskilt farligt! Det är ingen "skrapning" som görs, de suger ut allt med en liten sug.

    Fördelen med kirurgisk är att det går snabbt, man för ur sig allt direkt och mindre smärta. Jag hade ont i någon dag men det kan bero på spiralen också, de bytte ut den i samband med aborten.


    Det är alltid en risk att bli sövd och göra ett ingrepp i livmodern. Därför är man på de flesta ställen restriktiv med att få ett val gällande abortmetod. Jag vet precis hur det går till då jag jobbar inom denna vården. Livmodern behöver ofta skrapas ur på rester.
  • Wed 1 Jul 2020 08:27
    #17
    Anonym (Bm) skrev 2020-07-01 07:26:32 följande:

    Det är alltid en risk att bli sövd och göra ett ingrepp i livmodern. Därför är man på de flesta ställen restriktiv med att få ett val gällande abortmetod. Jag vet precis hur det går till då jag jobbar inom denna vården. Livmodern behöver ofta skrapas ur på rester.


    Riskerna är väldigt små.

    Risken att behöva skrapas efter medicinsk abort är lika stor. Större risk för rester och infektion vid medicinsk.
  • Anonym (S)
    Wed 1 Jul 2020 12:36
    #18
    Anonym (Bm) skrev 2020-07-01 07:26:32 följande:

    Det är alltid en risk att bli sövd och göra ett ingrepp i livmodern. Därför är man på de flesta ställen restriktiv med att få ett val gällande abortmetod. Jag vet precis hur det går till då jag jobbar inom denna vården. Livmodern behöver ofta skrapas ur på rester.


    Därför jag skrev "inte särskilt farligt". Inte som att peta in en virknål direkt.
  • Anonym (Bm)
    Wed 1 Jul 2020 13:10
    #19
    PelloBello skrev 2020-07-01 08:27:59 följande:

    Riskerna är väldigt små.

    Risken att behöva skrapas efter medicinsk abort är lika stor. Större risk för rester och infektion vid medicinsk.


    Anonym (S) skrev 2020-07-01 12:36:11 följande:

    Därför jag skrev "inte särskilt farligt". Inte som att peta in en virknål direkt.


    Ja visst är det så. Men fortfarande bedömer expertisen att det är en onödig risk och erbjuder oftast inte valet medicinsk eller kirurgisk. Ta diskussionen med de som bestämmer och som har den främsta kunskapen istället. Det ger ingenting att sitta och tycka en massa själv, speciellt när man inte är insatt.
  • Wed 1 Jul 2020 13:19
    #20
    Anonym (Bm) skrev 2020-07-01 13:10:06 följande:

    Ja visst är det så. Men fortfarande bedömer expertisen att det är en onödig risk och erbjuder oftast inte valet medicinsk eller kirurgisk. Ta diskussionen med de som bestämmer och som har den främsta kunskapen istället. Det ger ingenting att sitta och tycka en massa själv, speciellt när man inte är insatt.


    Hur vet du huruvida vi är insatta eller ej?

    Då kanske du ska sluta sitta och tycka själv? En barnmorska som väljer att vara anonym och ger felaktig information låter inte särskilt trovärdig.
  • Anonym (S)
    Wed 1 Jul 2020 14:07
    #21
    Anonym (Bm) skrev 2020-07-01 13:10:06 följande:

    Ja visst är det så. Men fortfarande bedömer expertisen att det är en onödig risk och erbjuder oftast inte valet medicinsk eller kirurgisk. Ta diskussionen med de som bestämmer och som har den främsta kunskapen istället. Det ger ingenting att sitta och tycka en massa själv, speciellt när man inte är insatt.


    Jag fick en kirurgisk abort utan någon som helst diskussion.

    Hur vet du att jag inte är insatt? Är du den enda i världen som jobbar inom vården?
  • Anonym (Rädd och orolig­!) Trådstartaren
    Wed 1 Jul 2020 14:38
    #22

    Kan säga så här att nu får jag inte göra kirurgisk alls för mitt landsting tycker jag är för långt gången, så det blir alltså medicinsk i sådana fall och måste göra den om en vecka i så fall. Kommer vara i vecka 12....... jag kräks

  • Anonym (S)
    Wed 1 Jul 2020 14:57
    #24
    Anonym (Rädd och orolig!) skrev 2020-07-01 14:38:10 följande:

    Kan säga så här att nu får jag inte göra kirurgisk alls för mitt landsting tycker jag är för långt gången, så det blir alltså medicinsk i sådana fall och måste göra den om en vecka i så fall. Kommer vara i vecka 12....... jag kräks


    Vecka 12 (eller 13) är sista veckan så du klarar dig på håret. Fattar inte varför de nekar. Så länge de informerar om riskerna så borde du får fatta det beslutet själv. I alla fall i detta fallet när det är på gränsen.
  • Anonym (Rädd och orolig­!) Trådstartaren
    Wed 1 Jul 2020 16:25
    #31
    Anonym (S) skrev 2020-07-01 14:57:33 följande:

    Vecka 12 (eller 13) är sista veckan så du klarar dig på håret. Fattar inte varför de nekar. Så länge de informerar om riskerna så borde du får fatta det beslutet själv. I alla fall i detta fallet när det är på gränsen.


    Jag är i vecka 11+0 nu och hon som jag pratade med idag var skeptisk att någon skulle vilja göra skrapning så sent.. det är Corona och vissa läkare vill inte så sent osv...
  • Anonym (en kvinna­)
    Wed 1 Jul 2020 21:10
    #45

    Det finns ingen "slutända" här, fakta är att du redan borde ha skärpt till dig och tagit ett beslut. Lite obehag nu eller nästa 20 år med ansvar för barn- det är bara att välja.

    Jag har gjort en kirurgisk abort i v 6, det gick busenkelt och jag var pigg igen dagen efter.

    Sen fick jag MA i v 13 (foster slutade växa i v9) och blev övertalad att ta medicinsk utdrivning, fast jag lutade mer åt kirurgisk.
     
    Det var helt för jävligt. Cytotec är rent ut sagt en skitprodukt och tabletterna gjorde ingen verkan alls förrän allt smärtstillande jag hade fått instruktion att ta hade gått ur. Det som skulle börjat efter 6 timmar började efter 15 timmar och då var det mitt i natten.

    Vattnet gick när fostersäcken sprack, jag störtblödde, skakade och grät av smärta medan min man ringde gynakuten i panik för att försöka få mer smärtstillande.

    Det tog en hel månad och tre gynbesök där läkare tjabblade med varandra om huruvida mitt missfall skulle ses som avslutat eller om de ändå skulle behöva skrapa mig kirurgiskt efter allt lidande. Besök två fick jag fler Cytotectabletter som inte åstadkom ett skvatt mer än att ge mig hemska kramper.

    Hade jag fått göra om det hade jag bråkat mig till en skrapning, för det var så mycket bättre. Men vården måste klart spara pengar och tabletten är mycket billigare än en sövning med allt vad det innebär.

  • Thu 2 Jul 2020 20:13
    #28

    OT? Jag tänker att INGEN som velar ska göra en abort. Min dotter gjorde en tidig medicinsk när hon var 17 och hon var TVÄRSÄKER! Besöket hos kurator var onödigt (men självklart fint att de är så det funkar). Skulle hon velat och sagt att hon kanske ville behålla barnet så hade jag sagt att jag ställer upp till 100% för jag tror INTE man ska göra abort om man är tveksam.

  • Thu 2 Jul 2020 20:16
    #27
    +2
    Anonym (En medmänniska) skrev 2020-07-02 18:30:18 följande:

    Hej!

    Det måste ha varit en mycket hemsk händelse för din arbetskamrat. Jag känner också kvinnor som tyvärr fått missfall. Men missfall är absolut inte samma sak som abort. Ibland kallas missfall för spontanabort, vilket jag tycker är inkorrekt. Missfall innebär att barnet dör en naturlig död. Men abort innebär att framkalla missfall. Alltså att man medvetet dödar barnet. Ett annat ord för abort är fosterfördrivning.

    Du skrev även: ?När man beskriver det lilla fostret på det sätt som DU GÖR...? Den beskrivning av fostret som jag gav är helt korrekt och informationen finns i trovärdiga källor på internet och andra källor.

    Ha en trevlig kväll!


    Jag har nyligen gjort en abort. Mitt barn levde.

    Barnet hade allvarliga avvikelser och skulle dö förmodligen i slutet av graviditeten, eller efter födsel. Så vi tog det enormt tunga beslutet att avbryta direkt för allas skull.

    Jag var i vecka 16.. Snälla berätta för mig hur mitt barn såg ut, kunde göra, hur stor hon var, etc.

    Jag har en ul film på henne, så jag vet!

    Vill man ha info om sitt offer kan man skaffa det själv, om man inte vill det så behöver man det inte.

    Du har ingen rätt att sitta och beskriva det för någon som uppenbart inte vill veta.

    Sluta kalla dig medmänniska och vara så jäkla kall och fruktansvärt elak.

    Kvinnor behöver stötta varandra, inte göra livet surare för varandra.

    Ta ditt jävla abort motstånd någon annanstans.

    Jag är tacksam över den möjligheten då mitt barn slapp lida, vi slapp lida ännu mer och vårt levande barn slapp lida.
  • Anonym (Rädd och orolig­!) Trådstartaren
    Thu 2 Jul 2020 21:03
    #28
    PelloBello skrev 2020-07-02 20:16:56 följande:

    Jag har nyligen gjort en abort. Mitt barn levde.

    Barnet hade allvarliga avvikelser och skulle dö förmodligen i slutet av graviditeten, eller efter födsel. Så vi tog det enormt tunga beslutet att avbryta direkt för allas skull.

    Jag var i vecka 16.. Snälla berätta för mig hur mitt barn såg ut, kunde göra, hur stor hon var, etc.

    Jag har en ul film på henne, så jag vet!

    Vill man ha info om sitt offer kan man skaffa det själv, om man inte vill det så behöver man det inte.

    Du har ingen rätt att sitta och beskriva det för någon som uppenbart inte vill veta.

    Sluta kalla dig medmänniska och vara så jäkla kall och fruktansvärt elak.

    Kvinnor behöver stötta varandra, inte göra livet surare för varandra.

    Ta ditt jävla abort motstånd någon annanstans.

    Jag är tacksam över den möjligheten då mitt barn slapp lida, vi slapp lida ännu mer och vårt levande barn slapp lida.


    Beklagar!!
Svar på tråden Hjälp... Vilken abortmetod?