• New  Dawn

Hyckleri-OS

Anonym (O) skrev 2020-07-01 12:28:07 följande:

Jag är kvinna men svarade ändå kvinnor. Det gäller iaf här på FL.

Svaren de flesta kvinnor skriver här på FL är helt olika om det gäller en man eller kvinna. Jag har sett det själv i mina trådar.

Om jag som kvinna skriver om att min man inte vill ha sex längre så kommer kommentarer om att han nog är otrogen, jag förtjänar bättre o.s.v. Om en man skriver samma sak är det direkt kommentarer om att han måste göra mer hemma, han får acceptera att hon inte vill, sluta att enbart tänka på sex o.s.v.

Sen är frågan om det är samma personer som svarar, det vet jag inte. Men oavsett skriver de inte samma råd i en tråd skriven av en man som i en tråd skriven av en kvinna.

Är det verkligen hyckleri? Jag tycker inte det. Jag tycker dessutom att inläggen ofta är svåra att jämföra då de är olika. Utöver det tror jag att det finns olikheter mellan könen. Som kvinna kan du tex få din man att tända bara genom att sätta på dig sexiga underkläder. Ska man då ge samma råd till en man bara för att inte vara en "hycklare".Måste det vara exakt lika?

Jag tror dessutom att det sällan är så att mer hemarbete skulle få igång en mans sexlust, men i vissa fall, om kvinnan drar för stort lass i hemmet kan det vara nödvändigt för att förbättra relationen. En bra relation är en grundförutsättning för ett fungerande sexliv. Däremot gör inte hemarbete i sig någon kåt och sugen. Problem i sexlivet löses inte genom mer hemarbete, men ja det kan vara en viktigare del att se över när det gäller kvinnors sexlust.

Det är inte så ovanligt att kvinnor som skriver om sina män ofta drar upp väldigt många negativa delar, vilket gör att det lättare att ge rådet dumpa.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn

Om vi skulle nämna en grupp hycklare här på FL måste väl ändå alla troll och halvtroll vinna. Alla som kommer med egenpåhittade stories för att styrka ett beteende, eller svertmåla det andra könet. Tex att män är extremt egocentriska. Kvinnan gör ALLT sexuellt för mannen, men han bara trycker in kuken och "glömmer" alltid hennes orgasm. Han lyssnar inte när hon berättar hur hon vill bli smekt och tillfredsställd. Hur han tittar på porr i tid och otid men aldrig vill ha sex,vad än kvinnan gör. Eller män som berättar hur kvinnor hånar och skrattar åt deras penis, eller tom sticker därifrån. mm, mm. Eller helt egenpåhittade historier.

En annan typ av hycklare är alla som skriver hur mycket de saknar sex med sin kvinna, eller man, och hur viktigt det är med sex i en relation, med omedelbart börjar flirta med andra och att de vill ha älskare och öppna relationer, men ändå inte vill skiljas, trots att relationen är sexlös. Då innehåller ju inte relationen inte sex. Då plötsligt var det inte så noga. Det som var så viktigt i en relation.

• New  Dawn
    Joyho skrev 2020-07-02 12:31:55 följande:

Ja om det inte är hyckleri så vet jag inte vad? Okunskap? Att man är naiv? Bara kommentaren du skriver att man som kvinna kan få mannen att tända bara man sätter på sig sexiga underkläder visar att du verkligen inte förstår grejen med att leva i ett sexlöst förhållande. Vore det så enkelt så skulle det väl inte finnas en enda kvinna som ofrivilligt lever sexlöst med sin partner?!

På vilket sätt med du att folk är hycklare när de ger män och kvinnor olika råd? Ska man alltid ge samma? I så fall vilket råd är det rätta?

Du har verkligen missuppfattat mig. Jag tycker generellt att sexproblem är olika och har olika grund. Jag tror faktiskt aldrig jag gett rådet att använda sexiga underkläder. Jag brukar inte heller fokusera på hudhållsarbete heller, men just detta med underkläder är en tydlig skillnad mellan män och kvinnor då män i mycket, mycket, större utsträckning kan tända på att kvinnan sätter på sig sexiga underkläder än vad kvinnor

gör. Även hushållsarbete kan påverka en kvinna mer än en man.... Om det är ojämt. Jag tror mer sällan det påverkar mäns sexlust. Jag tror att det faktiskt är viss skillnad mellan män och kvinnors sexualitet.

På vilket sätt menar du att jag inte förstår hur det är att leva sexlöst? Måste man tycka att män och kvinnor ska vara exakt lika, och råden alltid desamma för att ha förståelse?

Suck... Jag tror inte att det är så enkelt som att det enda man behöver göra som kvinna, är att sätta på sig sexiga underkläder. Det var ETT EXEMPEL på könsskillnader.
  • New  Dawn
    MsFry skrev 2020-07-03 11:06:27 följande:

Nu är ju villkoren för män och kvinnor tyvärr fortfarande olika i vårt samhälle och bakomliggande orsaker till ett likartat beteende hos män respektive kvinnor oftast är vitt skilda just pga dessa olika villkor. Därför får män och kvinnor olika råd och kommentarer. Det är knappast konstigt eller hycklande utan en naturlig konsekvens av ett ojämlikt samhälle.

De värsta hycklarna på FL är dessa incells som klagar på kvinnor. Eller slöa män som klagar på sexbrist.

Ja, jag håller med om första stycket.

Vissa olikheter kommer vi dock aldrig undan. Jag tror inte vi ska sträva efter det heller. Exemplet underkläder är en sak. Män (som grupp) kommer alltid lättare att tända på att se kvinnokroppen, särskilt om den visas upp i sexuellt syfte, än kvinnor(som grupp). Män kommer alltid kunna tänka sig ha sex med fler antal kvinnor, än kvinnor med män. Vissa saker är biologiska.

Jag tycker inte incels är hycklare heller. Deras erfarenhet att det är svårt att hitta tjejer är en verklighet. Inte ett hyckleri. Problemet med dem är att de inte vill ändra sig, utan fastnar i att problemet ligger i att kvinnor inte tar initiativ. Det är en del av problemet, men att sitta hemma och vara bitter för att kvinnor har lättare att hitta en random man är ändå sjävvalt. Dock inte ett hyckleri.

Slöa män hycklar inte när de klagar på sexbrist. De hanterar sin situation dåligt bara.

Hycklare är att tex vara ögontjänare att "bluffa" och luras, och jag tycker exemplena som kommer här i tråden inte har med det att göra.
  • New  Dawn
    Anonym (man) skrev 2020-07-03 12:21:51 följande:

Svepande generaliseringar som missar poängen. Visst finns det män som beter sig som du beskriver och då är det knappast konstigt att kvinnan tappar lusten. Och visst drar kvinnor i många fall större lass i hemmet. Men bara för att det finns betyder det inte att det alltid eller ens allra oftast är så. Du behöver bara gå in på vilket diskussionsforum om klimakteriet som helst för att se sida efter sida av kvinnor - och ibland män - som klagar över att de tappat sexlusten och inte för att deras män är lata och oansvariga. Det finns många kvinnor här på FL som säger samma sak - och för den delen många kvinnor som klagar över att deras män tappat lusten utan att det för den skull beror på dem. Att reflexmässigt försöka kränga in varje fall på bristande sexlust i någon slags könsrollsmall tyder på extrem okunnighet. Att dessutom hävda att det alltid är mannens fel är hyckleri.

Jag tycker precis som du att debatter blir begränsade om man inte är öppen för olika, och inte sällan komplexa, orsaker till bristfälligt sexliv. Att man kommer med råd eller frågor om mannen (i fallet då kvinnans sexlust brister) gör tillräckligt i hemmet, är dock inte något hyckleri i sig, eftersom det kan vara en orsak. Det kan vara befogat att ställa följdfrågor om det, men om det inte är där problemet ligger ska man givetvis gå vidare och diskutera annat i relationen samt om deras sex. Jag förstår att sexlivet kan påverkas negativt av att kvinnan får dra för stort lass. Jag gör det, men jag tror sällan det är så enkelt. De som ställer frågor om detta kanske själva har denna erfarenhet så det behöver absolut inte handlar om hyckleri.
  • New  Dawn
    Anonym (man) skrev 2020-07-03 12:48:24 följande:

Bristande sexlust i småbarnsåldern är ett övergående och för det mesta lättlöst problem. Bristande sexlust i klimakteriet och senare är ett stort och extremt svårlöst problem som drabbar mer än hälften av alla par förr eller senare. Det finns gott om inlägg av män och kvinnor som har passerat småbarnsåldern på FL. Väldigt många av männen som klagar på sexbrist här har partner i 40-50årsåldern så det är knappast så att det bara är småbarnsföräldrar på FL - i varje fall inte på Sex och samlevnad.

Jag tror verkligen inte att bristande sexlust under småbarnsåren är så lättlösta, tvärtom kan denna tid skapa problem som ligger kvar även efter småbarnstiden.

Bristande sexlust i klimakteriet behöver inte vara ett större problem. Det är faktiskt inte ovanligt att lite äldre par (efter klimakteriet) kanske inte vill ha sex lika ofta och värdesätter annan närhet på ett annat sätt. Man kan ha insett att det finns andra värden i livet och uppskattar det sex man har på ett djupare plan.

Jag tror oftare bristande sexliv i och över klimakteriet beror på relationen i sig. Kanske har kärleken och känslorna för länge sedan tagit slut om många har levt ihop för barnens skull och pga praktiska, ekonomiska och moraliska skäl. Klart att sexlivet brister då. Om man verkligen ska se resultatet av klimakteriet så ska man titta på helheten. Hur många av de som inleder nya relationer sent i livet har problem med sexlivet. Kanske inte så många alls. Då är det inte klimakteriet i sig som är problemet . Frekvens är inte det viktigaste i sexlivet för alla, men om man anser det, finns det kanske ett samband att man inte vill ha sex lika ofta i klimakteriet som när man är mest fertil.
  • New  Dawn
    Anonym (man) skrev 2020-07-03 13:06:18 följande:

Jag tror ett stort problem här på FL är att många som kommenterar projicerar sina egna erfarenheter och problem på andras, och gör man det utan lyhördhet eller öppenhet för att ens egen situation inte behöver vara relevant, ja då blir det inte särskilt konstruktivt. Det är inte i sig hyckleri, det håller jag med om. Men visst finns det en tendens här på FL och andra sajter att om en man klagar på minskad sexlust hos partner blir ofta första frågan om han hjälper till hemma, och nästan alltid kommer någon antydan om att det är hans fel (antingen för att han inte drar sitt lass eller att han slutat bry sig om sitt utseende och klädsel eller inte försöker förföra sin partner etc etc). Medan om en kvinna klagar på samma sak kommer ofta kommentarer som att han kanske är otrogen, han har något fysiskt fel, han kanske är homosexuell osv, men mycket sällan frågor om vad HON gör för att få honom intresserad? Det tycker jag är hyckleri om man ska vara ärlig, men å andra sidan är det inte något som jag ligger sömnlös över.

Ja, jag håller med om att det finns en skillnad i hur män och kvinnor blir bemötta, och ibland blir det för mycket av snack om tex hushållsarbete. Jag brukar inte fokusera på det själv när jag svarar i dessa trådar, men jag tycker att det ofta skiljer mycket i de olika inläggen, och kvinnor brukar mycket oftare beskriva fler negativa saker i relationen. Det påverkar ju också svaren, sedan tror jag sexlivet faktiskt påverkas mer av hur mannen är, eftersom att många kvinnor behöver mannens initiativ för att få igång lusten, och när relationen ändras och sexet blir mer förutsägbart och samlagsfokuserat och trist påverkas kvinnor sexlust mer.
  • New  Dawn
    Anonym (man) skrev 2020-07-03 13:19:13 följande:

Oftast tror jag att par som har problem med sex i småbarnsåldern hittar en lösning när barnen blivit lite större om relationen för övrigt är bra. Men visst är det inte alltid så.

Däremot håller jag inte alls med att bristande sexlust i klimakteriet inte är ett stort problem. Visst, i 70-årsåldern och uppåt tror jag det är rätt sant att det inte längre är så viktigt för flertalet. Men den absoluta majoriteten av män har fullt bibehållen sexlust i 50-60-årsåldern medan upp till 50% av kvinnor i denna ålder har nedsatt lust. Oftast har det inget alls med relationen att göra utan är rent fysiologiskt - plötsligt saknar de helt enkelt intresse fast kärleken till partnern är oförändrad. Eftersom så få pratar om det här tror jag att få kvinnor under 40 kan sätta sig in i detta och gärna vill tro att det beror på andra orsaker än rent kroppsliga. (Vilket egentligen är konstigt med tanke på att de flesta kvinnor upplever stora skillnader i sexlust beroende på var de befinner sig i menscykeln.) Men bara för att problemen är hormonella och kroppsliga betyder inte det att de är lättlösta. Jag tror att det är mycket vanligt att relationer knakar i klimakteriet för att sexet utebliver - vilket för män inte bara är fysiskt frustrerande utan framförallt gör att de känner sig mindre älskade, och för kvinnor att de känner sig otillräckliga och villrådiga för att de plötsligt tappat all lust fast de fortfarande älskar sin partner. Kanske till och med vanligare än att sexlusten dalar för att känslorna förändrats eller mattats efter många år tillsammans. Jag har en bekant som är allmänläkare och hon berättade att ett av de absolut vanligaste problemen hon stötte på var just minskad sexlust i klimakteriet. Men ändå är det något som man inte pratar om, konstigt nog.

Jag har läst alldeles för många inlägg från framförallt män, men även kvinnor där de beskriver att småbarnstiden blev tidpunkten då sexlivet försämrades och att försämringen också fortsätter. Jag har också pratat med kvinnor och män utanför själva trådarna som bekräftar detta. Jag har tyvärr tagit del av extremt många exempel på där detta inte är övergående eller lätt att lösa.

Menar du verkligen att denna sexbrist är problem i nya reaktioner sent i livet. Jag tvivlar på detta.

Jag tror inte på din tes. Jag tror tvärtom att sexbrist oftare är ett symtom på att annat brister i relationen. Visst sker det hormonella och kroppsliga förändringar, och ja visst ger de problem som tex minskad erektion och motsvarande kvinnlig reaktion, men om man har en bra relation då, med mycket närhet, bra kommunikation behöver det inte bli ett problem. Det är jättesvårt att se vad som är vad. Jag tror även våran syn på initimetet och sex påverkar. Jag och min man är i de åldrarna du beskriver och vårat sexliv skulle säkert vara en mardröm för de flesta som fokuserar på samlag och frekvens, men vi har mycket, mycket njutning i vår relation. Ibland funkar det bara för den ena, ibland bara för den andre, och ofta blir det annan närhet och njutning.
  • New  Dawn
    Anonym (man) skrev 2020-07-03 15:38:12 följande:

Det handlar inte om vad jag tror utan om resultatet av massor med forskningsstudier. Se t ex. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19464129/

Att du och din partner har ett bra sexliv är tyvärr inte nödvändigtvis representativt.

Studien bygger på en litteratursudie i medicinsk litteratur och tar inte upp alla aspekter.

Den syn vi har på sex påverkar givetvis. Om dessa personer hade ett annat typ av sexliv skulle de kanske inte upplevas lika negativt. Det vet vi inte. Dessutom syns ingen skillnad i hur relationen i övrigt är och hur sexlivet ser ut i nya relationer efter klimakteriet.

Nej jag tror inte att mitt/vårat sexliv alls är representativt. Det var inte poängen. Poängen var att beskriva att sex som inte är så fokuserat på samlag och frekvens har lättare att leva trots att funktionen brister.

I mina samtal med kvinnor har många kvinnor uttryckt att de tappat sexlusten. De kan ha problem med både smärta, svårigheter att njuta och komma, samt att bli kåt, och inte sällan tror de att de inte fungerar fysiskt, att problemet ligger i deras kroppar.... Till de bryter upp och träffar en ny man. Ibland är det inte så lätt att förstå vad som är vad, men ja jag tror att klimakteriet för med sig vissa problem, precis som att män ofta får svårare att både få erektion och orgasm i stigande ålder. Nu är det dock så att fler kvinnor njuter av sex högre upp i åldrarna och det beror sannolikt på en annan syn på sex. Andra relationer mm
Svar på tråden Hyckleri-OS