• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Rumpelstiltskin
    EMSAAN skrev 2021-02-10 08:56:51 följande:

Min temp spelar mig ett spel? Idag beräknades mensen men ingen skymt av den alls. Min temp öka idag. Vad tror ni?

Kanske dags att ta ett test!
  • EMSAAN
    Rumpelstiltskin skrev 2021-02-10 12:04:28 följande:

Kanske dags att ta ett test!

Är så nojig att de blir ett negativt så har is i magen i någon dag eller två ifall mensen vill va sen!
  • EMSAAN
    norrsken91 skrev 2021-02-10 11:01:59 följande:

Jag tror du ska ta ett test, eftersom du är på BIM så kan du ju ta när som på dagen. Lycka till :)

Tack snälla. Har lite is i magen i någon dag eller två, orkar inte ett negativt test. Det tar på psyket!
  • Lillablåvalen

BIM idag, fortsatt hög temp men ett negativt Clearblue Digital. Så jag tänker att jag inte är gravid ändå. Kanske kommer mensen ikväll eller imorgon. Nytt försök nästa månad

• Soff

Verkar ju väldigt hoppfullt! Såg att du inte vill ta ett test, förstår dig helt. Negativa test är som att någon skrattar åt dig när du gråter. Håller tummarna för att mensen inte kommer! :) 

EMSAAN skrev 2021-02-10 08:56:51 följande:

Min temp spelar mig ett spel? Idag beräknades mensen men ingen skymt av den alls. Min temp öka idag. Vad tror ni?

• Soff
    apan95 skrev 2021-02-10 09:47:39 följande:
    Nääää fasen va trist :( usch vet precis känslan och inväntar typ samma...

har ni funderat på att söka hjälp snart ??<3

Aa blir så himla uppgiven och ledsen :(( .. vet inte vad jag ska ta mig till just nu. Fyller 33 denna månaden och min största önskan var att jag skulle bli gravid innan jag behöver passera det sträcket iallafall, men det var ju bara att glömma. 

Önskar verkligen att min sambo kunde gå och göra ett spermatest, men han vill inte det. Inte förns det gått 1 år, dvs att den "normala" tiden passerat som han säger, och det har det ju inte gjort än. Inte förns i juni. Vet bara inte hur jag ska orka vänta tills dess. Han sa att det slutar väl med att han får göra det tidigare för att han känner sig tvingad att göra det, och det känns ju helt fel såklart. Vill ju verkligen inte tvinga honom. Men vet samtidigt inte hur psyket ska palla detta månad efter månad. Hade kännts så skönt att bara veta att allt ser bra ut, åtminstone. 

• Soff
    norrsken91 skrev 2021-02-10 11:04:45 följande:
    Åh.. :( Försök tänka positivt att det kommer.

Vet dock inte hur länge ni försökt. Kämpa på!

Blir svårare och svårare :( detta var vårt 10:e försök.

Tack för support <3 

• norrsken91
    Lillablåvalen skrev 2021-02-10 12:37:49 följande:

BIM idag, fortsatt hög temp men ett negativt Clearblue Digital. Så jag tänker att jag inte är gravid ändå. Kanske kommer mensen ikväll eller imorgon. Nytt försök nästa månad

Tack att du delar med dig. Är helt sjukt vad man hoppas på dessa kurvor men det verkar uppenbart att även om man ligger högre än vanligt en månad så behöver det inte betyda gravid. :( Lycka till!
  • Viola94

Hej allihopa!

Ni verkar väldiga kunniga inom tempande.. Jag har tempat i ca. 6 mån, nogrannt i kanske 4. Är 27 år gammal och använder mig av NC.

Har dock märkt att appen registrerar ÄL väldigt sent i cykeln? Strax före BIM för jag bekräftad ÄL, trots fina kurvor och positiva ÄL-test. Är det så för fler? Vet någon av er varför det blir så?

Det gör mig nervös varje månad, att jag inte haft ÄL alls...

Tacksam för svarSolig

• Fysio1
    Soff skrev 2021-02-10 13:33:43 följande:

Aa blir så himla uppgiven och ledsen :(( .. vet inte vad jag ska ta mig till just nu. Fyller 33 denna månaden och min största önskan var att jag skulle bli gravid innan jag behöver passera det sträcket iallafall, men det var ju bara att glömma. 

Önskar verkligen att min sambo kunde gå och göra ett spermatest, men han vill inte det. Inte förns det gått 1 år, dvs att den "normala" tiden passerat som han säger, och det har det ju inte gjort än. Inte förns i juni. Vet bara inte hur jag ska orka vänta tills dess. Han sa att det slutar väl med att han får göra det tidigare för att han känner sig tvingad att göra det, och det känns ju helt fel såklart. Vill ju verkligen inte tvinga honom. Men vet samtidigt inte hur psyket ska palla detta månad efter månad. Hade kännts så skönt att bara veta att allt ser bra ut, åtminstone. 

Jag vet precis hur du känner. Det tog drygt 3 år innan jag plussade med vår dotter, jag hade då varit sjuk i hypertyreos under den tiden vilken såklart var en bidragande orsak till att det tog så lång tid. Det är jättejobbigt och det måste det få vara, försök att hitta stöd i varandra och känna att detta är något ni gör tillsammans. Jag hade också mål att innan det här händer så vill jag vara gravid men det gjorde bara att jag blev ännu mer stressad. Lycka till!