• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Cashili33
    Undrandee skrev 2021-01-24 15:08:33 följande:

Förväntas ha ÄL idag, har dock inga tester kvar, men med tempkurvan känns inte det möjligt? Har dock molvärk som jag brukar vid ÄL.

Vad tror ni?

Om du har ÄL idag kan du inte se det på tempen förrän Imorrn och tre dagar framåt

Tempen höjs efter ägglossningen
  • Undrandee
    Cattisl skrev 2021-01-24 15:46:58 följande:

Om du har ÄL idag kan du inte se det på tempen förrän Imorrn och tre dagar framåt

Tempen höjs efter ägglossningen

Aha okej! Tack för att du informerade! :)
  • Cashili33

Hur tidigt kan kroppen signalera att mens är på G och att ingen graviditet finns? Alltså hur tidigt kan man få 'symtom' på att mensen är på g efter ägglossning?

• Msofie
    Cattisl skrev 2021-01-25 06:50:23 följande:

Hur tidigt kan kroppen signalera att mens är på G och att ingen graviditet finns? Alltså hur tidigt kan man få 'symtom' på att mensen är på g efter ägglossning?

Jag brukar börja få mens symtom ÄL +7 ungefär, de börjar alltid med ont i brösten sen viss smärta i livmodern ( vilket man varje månad tror är graviditet haha )
  • Cashili33
    Msofie skrev 2021-01-25 08:08:42 följande:

Jag brukar börja få mens symtom ÄL +7 ungefär, de börjar alltid med ont i brösten sen viss smärta i livmodern ( vilket man varje månad tror är graviditet haha )

Det låter så tidigt , är det inte många dagar kvar till mens då ?? Är det pms eller verkligen tecken på mens ?

Är det alltså så att kroppen redan vid ÄL 7 vet att ingen befruktning är gjord och därför stället in sig på mens
  • jjkkll
    Cattisl skrev 2021-01-25 10:51:07 följande:

Det låter så tidigt , är det inte många dagar kvar till mens då ?? Är det pms eller verkligen tecken på mens ?

Är det alltså så att kroppen redan vid ÄL 7 vet att ingen befruktning är gjord och därför stället in sig på mens

Cattisl skrev 2021-01-25 10:51:07 följande:

När jag blev gravid med sonen kom första symtomen Äl+6 så jag tror att man redan på Äl + 7 kan känna av mens. Men sen är ju alla individuella som med allt :)
  • Cashili33
    jjkkll skrev 2021-01-25 12:22:31 följande:

När jag blev gravid med sonen kom första symtomen Äl+6 så jag tror att man redan på Äl + 7 kan känna av mens. Men sen är ju alla individuella som med allt :)

Kan du slltåd ha mensvärk redan ÄL + 7
  • Cashili33

Jag kanske ska omformulera... hur tidigt kan man känna mensvärk före mens? för ömma bröst kan man ju ha pga progesteronet som höjs eller som PMS eller så. Det är inte ett säkert kort att mensen dyker upp..men just mensvärk. Kan kroppen få det redan 1v före mens? Alltså.. VET kroppen redan då att den inte är gravid så att säga haha

Du sa att du fick känningar att du va gravid äl + 6, men hur vet du att det var det? =) symtom på bebis och äl/pms är ju extremt lika

• Stickling
    Cattisl skrev 2021-01-25 17:25:18 följande:

Jag kanske ska omformulera... hur tidigt kan man känna mensvärk före mens? för ömma bröst kan man ju ha pga progesteronet som höjs eller som PMS eller så. Det är inte ett säkert kort att mensen dyker upp..men just mensvärk. Kan kroppen få det redan 1v före mens? Alltså.. VET kroppen redan då att den inte är gravid så att säga haha

Du sa att du fick känningar att du va gravid äl + 6, men hur vet du att det var det? =) symtom på bebis och äl/pms är ju extremt lika

Jag börjar ofta få mensvärkskänningar på ÄL +3, dvs mer än en vecka innan mens. Så möjligt är det absolut...
  • Cashili33
    Stickling skrev 2021-01-25 17:48:07 följande:
    Jag börjar ofta få mensvärkskänningar på ÄL +3, dvs mer än en vecka innan mens. Så möjligt är det absolut...
    men oj, då har ju knappt äl varit och inget ägg hunnit fästa ens..hur kan du då få mensvärk?