• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Sanlin90

Jg uteslöt alla tempar förra jättelånga cykeln nu eftersom det hände nått mitt i den, hoppas nu det är äl, hade ju troligen en missad peak på ältest i måndags och tempen som ökde igår, har även som moövärk som varit nu några dagar som de få gånger innan när jag haft äl
  • Foodie92
    Sanlin90 skrev 2023-05-11 20:45:45 följande:
    Jg uteslöt alla tempar förra jättelånga cykeln nu eftersom det hände nått mitt i den, hoppas nu det är äl, hade ju troligen en missad peak på ältest i måndags och tempen som ökde igår, har även som moövärk som varit nu några dagar som de få gånger innan när jag haft äl
    Nu ser ju grafen mycket bättre ut 😊
  • Rödluvan93

Hej, hoppar gärna in i denna tråd med 😊

Äntligen snart förbi mensen och tempen går mer stabilt ner än vad den tidigare gjort. Har inte helt fått kläm på det här med tempa men alltid haft dippar vid positiva ägglossningstester men nu känns de som de går mer långsamt ner 😅 tänkte börja testa mig runt cykeldag 10 fall i fall.

• studerade

Tredje månade

n

tredje månaden jag tempar och denna månad är olika de två tidigare! Jo söker efter allt ❤️❤️❤️ haft äl/mens verk senaste dagarna så hoppas att detta är månaden med ++ . 

vad tror/tänker ni som är kunnigare? jo jag vet att jag kan vänta och se men vad är de för roligt med de 🤣

• Syskonförsök

Åh studerande! Länge sedan jag såg till dig! 

men JA, det ser ut som en vinnande graf!!! Hoppas hoppas! Uppdatera när du vet❤️

studerade skrev 2023-05-13 08:53:50 följande:

Tredje månade

n

tredje månaden jag tempar och denna månad är olika de två tidigare! Jo söker efter allt ❤️❤️❤️ haft äl/mens verk senaste dagarna så hoppas att detta är månaden med ++ . 

vad tror/tänker ni som är kunnigare? jo jag vet att jag kan vänta och se men vad är de för roligt med de 🤣

• Cashili33
    studerade skrev 2023-05-13 08:53:50 följande:

Tredje månade

n

Denna månad ser det ut som om du har mer progesteron efter ägglossningen. Det är bra. Tidigare månader dippar tempen rätt snabbt och sick-sackar och du får mens rätt tidigt

Håller tummarna för denna gång 
  • Mitchelina

Hej, flikar in här, fick ett positivt ägglossningstest på cd15, men ser ut som min ägglossning typ uteblev? Eller alldeles för svag? har ju knappt ökat något i temp😅 och hade sex cd13,15 och 16, och då gjorde de lite ont i livmodertappen (kunde inte komma så djupt) men cd18 gjorde det inte ont alls? Och mina flytningar har varit lite upp o ned men tycker jag har lite älflytningar nu? hahha blir inte klok!!!

• Maymom
    Mitchelina skrev 2023-05-14 07:57:52 följande:

Hej, flikar in här, fick ett positivt ägglossningstest på cd15, men ser ut som min ägglossning typ uteblev? Eller alldeles för svag? har ju knappt ökat något i temp😅 och hade sex cd13,15 och 16, och då gjorde de lite ont i livmodertappen (kunde inte komma så djupt) men cd18 gjorde det inte ont alls? Och mina flytningar har varit lite upp o ned men tycker jag har lite älflytningar nu? hahha blir inte klok!!!

Det blev kanske ingen ÄL då och kroppen försöker igen nu. Låter som det och ser så ut på grafen.
  • Mitchelina
    Maymom skrev 2023-05-14 08:03:50 följande:
    Det blev kanske ingen ÄL då och kroppen försöker igen nu. Låter som det och ser så ut på grafen.
    Jasså du tror det? Kanske får sexa på lite till då😅🤞🏼 förmodligen har jag stressat upp mej för mycket inför denna ägglossning så kroppen sa väl nej????
  • Mitchelina
    Mitchelina skrev 2023-05-14 08:07:36 följande:
    Jasså du tror det? Kanske får sexa på lite till då😅🤞🏼 förmodligen har jag stressat upp mej för mycket inför denna ägglossning så kroppen sa väl nej????
    Idag nådde jag inte ens livmodertappen och hade liite lotionflytningar