• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Maymom
    studerade skrev 2023-03-23 07:24:22 följande:

Tack alla ni kloka och kunniga ❤️ vet inte hur jag ska få till bättre mätningar, skiljer sig mycket när jag blir väckt av yngsta och/eller spontan vaknar 🙈 

hur lyckas ni andra med småbarn. 

vakna 02 och sedan sov till 05,30 och tog temp då 36,14 🙈🙈 

maymom: har inte gjort de än men gör jag de då vara på en tidigare månad? Minns inte riktigt vilka tider jag tog i förhållande till när jag skrev in 🙈 

Nej det är väl lite bökigt att få till bra mätningar om man blir väckt hela tiden.

ja om du inte vet vilken tid du tempar så är det svårt att justera dem. Förstår att det kan vara bökigt att skriva in det mitt i natten när man bara vill somna om. Men gör du det så kan du ju sen även räkna om dem och se om grafen skiljer sig.
  • Syskonförsök

Hej! 

Jag har precis startat upp med grafer nu jag med för första gången med en småtting och förstår dig verkligen! de blir olika mätningar hela tiden så en får räkna om massor😅 skiljer sig väldigt i temp, fick liksom 36,44 följt av 36,88 en dag och nästa 36,66, hoppar mycket! Får se om de ens går efter en månad men Ja, de är betydligt svårare med en liten hemma. Tempade innan henne och då var det toppen!

studerade skrev 2023-03-23 07:24:22 följande:

Tack alla ni kloka och kunniga ❤️ vet inte hur jag ska få till bättre mätningar, skiljer sig mycket när jag blir väckt av yngsta och/eller spontan vaknar 🙈 

hur lyckas ni andra med småbarn. 

vakna 02 och sedan sov till 05,30 och tog temp då 36,14 🙈🙈 

maymom: har inte gjort de än men gör jag de då vara på en tidigare månad? Minns inte riktigt vilka tider jag tog i förhållande till när jag skrev in 🙈 

• Vickan31

Hej alla temp-kunniga här inne! Har inte skrivit här förut men har tempat väldigt länge och tycker att jag börjat lära känna min kropp något, men den här månaden förstår jag ingenting. Jag brukar ha väldigt regelbunden cykel på 28 dagar med ägglossning runt CD14. Efter ÄL brukar min temp ligga över 36.6 i alla fall, men den här gången hade jag bara två dagar med hög temp (som kan ha berott på annat) och sedan har den varit lägre än den brukar.

Fertility Friend hade satt ut min ÄL på CD15, men när jag lade in dagens temp sa appen att den inte kunde se några indikationer på att ägglossning skett och att den därför tog bort markeringen för ÄL.

Här ser ni gårdagens graf överst, och nederst är dagens graf. Vad tror ni, har jag inte ägglossat alls den här cykeln?

P.S. Skickar en varm tanke till alla här inne som precis som jag tyvärr behöver grotta ner sig och oroa sig för tempkurvor, ägglossningstester och allt vad det kan vara, som kämpar och kämpar med att bli gravid Hjärta Önskar alla ett stort lycka till och tack på förhand för svar!

• Maymom
    Vickan31 skrev 2023-03-29 09:32:37 följande:

Hej alla temp-kunniga här inne! Har inte skrivit här förut men har tempat väldigt länge och tycker att jag börjat lära känna min kropp något, men den här månaden förstår jag ingenting. Jag brukar ha väldigt regelbunden cykel på 28 dagar med ägglossning runt CD14. Efter ÄL brukar min temp ligga över 36.6 i alla fall, men den här gången hade jag bara två dagar med hög temp (som kan ha berott på annat) och sedan har den varit lägre än den brukar.

Fertility Friend hade satt ut min ÄL på CD15, men när jag lade in dagens temp sa appen att den inte kunde se några indikationer på att ägglossning skett och att den därför tog bort markeringen för ÄL.

Här ser ni gårdagens graf överst, och nederst är dagens graf. Vad tror ni, har jag inte ägglossat alls den här cykeln?

P.S. Skickar en varm tanke till alla här inne som precis som jag tyvärr behöver grotta ner sig och oroa sig för tempkurvor, ägglossningstester och allt vad det kan vara, som kämpar och kämpar med att bli gravid Hjärta Önskar alla ett stort lycka till och tack på förhand för svar!

Känns ju konstigt att den skulle varit så hög som den var 2 dagar utan ÄL. Men med tanke på hur låg den är i övrigt så kanske det är så att ÄL uteblivit. Isåfall kan mensen dröja nån dag, vanligt med senare mens om ÄL uteblir.
    (Det är ju inget konstigt att ÄL uteblir nån månad per år, det är snarare väldigt vanligt tydligen)
    Hoppas nästa cykel blir som vanligt igen!
  • Cashili33
    Vickan31 skrev 2023-03-29 09:32:37 följande:

Om du vet med dig att de högre temperaturernaberor på annat så ser det ut som om du ej haft ÄL  
  • Vickan31
    Maymom skrev 2023-03-29 11:10:56 följande:
    Känns ju konstigt att den skulle varit så hög som den var 2 dagar utan ÄL. Men med tanke på hur låg den är i övrigt så kanske det är så att ÄL uteblivit. Isåfall kan mensen dröja nån dag, vanligt med senare mens om ÄL uteblir.
    (Det är ju inget konstigt att ÄL uteblir nån månad per år, det är snarare väldigt vanligt tydligen)
    Hoppas nästa cykel blir som vanligt igen!
    Cashili33 skrev 2023-03-29 15:40:01 följande:
    Om du vet med dig att de högre temperaturernaberor på annat så ser det ut som om du ej haft ÄL  
    Tusen tack för svar Maymom och Cashili33! Mensen kom dagen efter att jag skrev här, dvs på CD28 som vanligt, så nästan provocerande punktlig, haha! Ny cykel, nya tag och jag hoppas att den här månaden bjuder på en tydligare och starkare ägglossning och att det (precis som du skriver Maymom) inte är helt ovanligt att ÄL uteblir en månad per år eller så, därav den konstiga grafen.

Hoppas att ni mår bra och att ni haft en fin helg! Hjärta

• studerade

bild 1är nuvarande och har haft 2 spotings (aldrig haft) och har inte kommit upp i någon temp. Kör samma tid kan diffa 30 min. Har slutat med lite naturpreparat som jag misstänker nu sänkt min temp och get spotings. måste kanske börja om eller är detta min ?normala? temp, om ni förstår hur jag menar 🙈
    Bild 2 är min första tempkurva och blev ?ändå? hyfsad. 
  • Cashili33
    studerade skrev 2023-04-06 09:34:11 följande:
    bild 1är nuvarande och har haft 2 spotings (aldrig haft) och har inte kommit upp i någon temp. Kör samma tid kan diffa 30 min. Har slutat med lite naturpreparat som jag misstänker nu sänkt min temp och get spotings. måste kanske börja om eller är detta min ?normala? temp, om ni förstår hur jag menar 🙈
    Bild 2 är min första tempkurva och blev ?ändå? hyfsad. 
    Har du alltså spottings före ÄL ? 
  • Foodie92

Hello alla tempare,

Min tempkurva har varit konstigare än vanligt denna månad. Inte varit sjuk eller nått och tagit vid samma tidpunkt varje gång.

Tror ni ÄL va där NC markerar ut trots att jag inte fick fullt utslag på ÄL testet förrän cd 21? Tror att jag hade ÄL (om jag haft denna månad) på 23 eller 24.

Någon som varit med om nått sånt ? Stegring av LH skedde cd 18 men det visade aldrig glad gubbe förrän 21.

• Maymom
    Foodie92 skrev 2023-04-17 22:22:37 följande:

Hello alla tempare,

Min tempkurva har varit konstigare än vanligt denna månad. Inte varit sjuk eller nått och tagit vid samma tidpunkt varje gång.

Tror ni ÄL va där NC markerar ut trots att jag inte fick fullt utslag på ÄL testet förrän cd 21? Tror att jag hade ÄL (om jag haft denna månad) på 23 eller 24.

Någon som varit med om nått sånt ? Stegring av LH skedde cd 18 men det visade aldrig glad gubbe förrän 21.

Skulle gissa på ÄL cd24 alternativt utebliven ÄL, beroende på om den går upp mer nu eller inte.