• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Cashili33
    Lillaälta skrev 2020-10-30 16:02:26 följande:
    Lägre idag. Så ägglossning kanske är senare ändå. Så knepigt
    ok, ja om den gått ner idag så kanske du inte haft ÄL faktiskt..
    Jag tycker det är svårt att tolka kurvan du har, känner inte riktigt till den appen, men...vilka temperaturer har du haft senaste 5 dagarna?
  • Lillaälta
    Cattisl skrev 2020-10-30 17:27:06 följande:

ok, ja om den gått ner idag så kanske du inte haft ÄL faktiskt..

Jag tycker det är svårt att tolka kurvan du har, känner inte riktigt till den appen, men...vilka temperaturer har du haft senaste 5 dagarna?

Är vanliga natural cycles :)

Har nu fått bekräftad ägglossning, 1 dag tidigare än vad den förutspått på tidigare bild.

• Janni91

Alltså jag blir så trött! Förut har jag haft ägglossning runt dag 16-17 men nu vet jag inte om jag kommer ägglossa denna månaden (heller) :( Jag använder mig av både FertilityFriend och Natural Cycles. FF säger att jag troligtvis inte alls är fertil och NC säger "högst fertilitet" idag. Vet inte vad jag ska tro :( 
  • Cashili33
    Janni91 skrev 2020-10-31 17:17:13 följande:
    Alltså jag blir så trött! Förut har jag haft ägglossning runt dag 16-17 men nu vet jag inte om jag kommer ägglossa denna månaden (heller) :( Jag använder mig av både FertilityFriend och Natural Cycles. FF säger att jag troligtvis inte alls är fertil och NC säger "högst fertilitet" idag. Vet inte vad jag ska tro :( 
    Appar är appar =) de kan bara räkna ut vad de tror kommer ske utifrån den data du knappat in. Jag skulle mer gå på fertilt sekret, känslan du har i kroppen, ev. äl test. Visar du tecken på att du är fertil, ja då skulle jag se till att ha sex nu =) 
    Enligt din bild ser det ut som om du skkulle kunna ha haft äl CD 17, förutsatt att tempen håller sig hög.. 
  • Janni91
    Cattisl skrev 2020-11-01 05:18:38 följande:
    Appar är appar =) de kan bara räkna ut vad de tror kommer ske utifrån den data du knappat in. Jag skulle mer gå på fertilt sekret, känslan du har i kroppen, ev. äl test. Visar du tecken på att du är fertil, ja då skulle jag se till att ha sex nu =) 
    Enligt din bild ser det ut som om du skkulle kunna ha haft äl CD 17, förutsatt att tempen håller sig hög.. 
    Tack för svar, ja det har du rätt i! :P Jag tror också att det var CD 17 för jag hade fertilt sekret dagarna innan och under dagen hade jag lite molande värk (om jag inte inbillade mig då). Nu har jag inget fertilt sekret eller värk... :) 
  • babybel95

Hoppas någon kan hjälpa mig att tolka kurvan. På cd10 hade jag positivt digitalt äl-test. Enligt FF har jag haft äl på cd10 enligt NC cd11. Vad tror ni?

Nu tror jag att jag är ute ändå pga dippen idag men hoppet är ju det sista som lämnar en.

• Cashili33
    Janni91 skrev 2020-11-01 07:25:30 följande:
    Tack för svar, ja det har du rätt i! :P Jag tror också att det var CD 17 för jag hade fertilt sekret dagarna innan och under dagen hade jag lite molande värk (om jag inte inbillade mig då). Nu har jag inget fertilt sekret eller värk... :) 
    Då får vi hoppas tempen fortsätter att stiga =) 
  • Janni91
    Cattisl skrev 2020-11-01 10:31:36 följande:
    Då får vi hoppas tempen fortsätter att stiga =) 
    Tack, verkligen! Sov ganska dåligt i natt så borde inte räkna med dagens temperatur, men om jag gör det så har NC bekräftat ägglossning CD 17. Hoppas jag sover bättre imorgon :) 
  • EllieBelliee

God morgon!

Jag tror att jag fick en nidblödning i morse, äl+8 :) min kurva håller sig uppe. Bim till helgen men kan knappt vänta på att få ta ett test!

• Hews

Hej,

Äter enkeldos letrozole för att få stötta ägglossning. Har tidigare cykler ägglossat runt CD 17-19. Denna cykel fick jag dock positivt lh-trst (CB digital) redan CD 13. Har tyvärr inte kunnat mäta ordentligt denna cykel pga sovit dåligt många nätter. Känns så hopplöst att jag och min partner ev failade att pricka in äl ordentligt denna cykel (vi var iväg på var sitt håll under allhelgonahelgen eftersom vi inte förväntade oss äl förrän CD 17 som vanligt. :/

Vad tror ni, hade jag äl redan CD 13 eller idag som NC säger? Idag steg tempen precis över strecket.

Svar på tråden Tempkurvor