• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Limeblad

En konstig dipp men annars ser det väl ut att vara på rätt väg? Jag har också ganska låg temp i munnen. Med min vanliga örontermoeter ligger jag normalt sett över 37 grader.

• molekyl
    Limeblad skrev 2020-11-06 08:25:49 följande:

En konstig dipp men annars ser det väl ut att vara på rätt väg? Jag har också ganska låg temp i munnen. Med min vanliga örontermoeter ligger jag normalt sett över 37 grader.

Det kan vara en implatationsdipp. Det fick jag också. Håller tummarna för dig.

Kan tillägga att jag mäter vaginalt. Började mäta oralt men tempen varierade för mycket.

• semlan20
    molekyl skrev 2020-11-06 08:06:11 följande:

Du ser ut att ha väldigt låg temp. Var mäter du någonstans? Låg temp kan tyda på sköldkörtelproblem så om det inte vill sig kanske det kan vara något att kolla upp.

Detta säger jag i all välmening, inte för att göra dig orolig. Jag har själv en ganska låg temp och plussade i måndags så visst kan det gå ändå.

Lycka till!

Jag mäter i munnen och har börjat tagit tempen tidigare på morgonen än vanligt därav den låga tempen tror jag, innan har jag mätt vid 8 och då brukar den ligga på 36,5 innan äl. Har tagit prover på sköldkörteln i våras så inga problem med den :)
  • semlan20
    molekyl skrev 2020-11-06 10:03:26 följande:

*implantationsdipp (har inga glasögon på mig )

Har bara försökt 3 månader än så länge, gick igenom en förlossning i april så hormonerna har precis börjat återgå till det normala höhö :D
  • Cashili33
    molekyl skrev 2020-11-06 10:03:26 följande:

*implantationsdipp (har inga glasögon på mig )

fast den kommer ju tidigast 5-8 dagar efter äl =) 
  • semlan20

Minst sagt en spännande kurva denna månad! Bara väntar på att få testa, dock enligt mig själv tror jag inte att äl skedde för ens CD20, vad tror ni? Kände små ilningar på ena sidan den dagen så därför tror jag att det var ägglossning då :D
  • Cashili33
    semlan20 skrev 2020-11-09 04:43:42 följande:

Minst sagt en spännande kurva denna månad! Bara väntar på att få testa, dock enligt mig själv tror jag inte att äl skedde för ens CD20, vad tror ni? Kände små ilningar på ena sidan den dagen så därför tror jag att det var ägglossning då :D

håller tummarna! jag försöker att inte analysera mina tempkurvor för mycket haha för jag har haft superfina kurvor som sett lovande ut, men som ändå inte blivit något. Men hoppas så inte är fallet för dig!

Vilken tid på dygnet tempar du? Du har väldigt låg temp. :) 

• semlan20
    Cattisl skrev 2020-11-09 05:11:06 följande:

håller tummarna! jag försöker att inte analysera mina tempkurvor för mycket haha för jag har haft superfina kurvor som sett lovande ut, men som ändå inte blivit något. Men hoppas så inte är fallet för dig!

Vilken tid på dygnet tempar du? Du har väldigt låg temp. :) 

Försöker att inte heller göra det men det blir ju så ändå! Jag tempar tidigt vid 4.30 varje morgon efter 5-6 timmars sömn :)
  • Jolisia

Hej! Tror ni att ägglossningen var i lördags, alltså på dag 16? Blir lite förvirrad av att jag hade ägglossningsflytning i morse..

Svar på tråden Tempkurvor