Inlägg från: IceKitten |Visa alla inlägg
  • IceKitten

Ringa soc??

Alltså... jag tycker absolut att man ska ringa soc om man är orolig för ett barn. Men det du radar upp är ju faktiskt inget krav som förälder...

Man måste inte bjuda in barnets vän på mat, man måste inte erbjuda pengar för vad barnet äter, man måste inte åka till tivoli, man måste inte vara trevlig mot barnets kompisars föräldrar osv. Om du tror att barnet inte får mat, blir fysiskt/psykist misshandlad, inte har rena/hela kläder, på annat sätt inte får sina behov uppfyllda så ring. Men att ni har olika syn på föräldrarollen är inget skäl... så ta reda på om barnet är hos er för hon själv vill eller för att hon inte får vara hemma, exempelvis, och gå vidare därefter.

• IceKitten
    Magical skrev 2020-07-03 07:23:34 följande:

Och vad ska TS göra om barnet säger att jag vill så gärna vara hemma hos er, det är skit hemma hos mig? (din sista mening är med andra ord inte helt hållbar) 

Dessutom har inte TS familj skyldighet att ta emot flickan dag efter dag, om de inte vill, bara för att flickan kanske vill vara där. 

Fråga varför det är skit hemma? Följdfrågor är generellt ett ganska bra redskap.

Har jag påstått att de har någon skyldighet till det? Men TS är en vuxen person, huruvida hon är ok med att ha tjejen där eller inte måste ju vara upp till henne. Och om hon inte är det så får hon förklara reglerna för flickan och föräldrarna helt enkelt.
  • IceKitten
    emma enhörning skrev 2020-07-03 08:13:41 följande:

Men barnet är knappt hemma? Man borde som förälder ha ett stort intresse i att veta var sina barn är och att de äter under dagarna, som minst!

Det framgår ju inte ens hur gammal tjejen är och det är ju fullt möjligt att tjejen varje morgon säger "hej då, jag går till Emma nu!" och att föräldrarna vet om att dottern får mat hos sin kompis.

Sedan håller jag med dig om att det låter som att föräldrarna borde vara mer engagerade men vi vet ju inte hur samtalen hemma låter och det måste faktiskt finnas några steg mellan att inte hålla med någon om hens föräldrarstil och en anmälan till soc.
Svar på tråden Ringa soc??