• Anonym (JJ)

    Hur tar jag upp det här på bästa sätt?

    Jag vill prata med min tjej om vårt förhållande men utan att göra det för dramatiskt eller en stor grej av det och utan att anklaga eller ifrågasätta henne på något vis. Jag vill kolla om hon är lycklig, om förälskelsen finns kvar, hur hon känner inför oss och så. Det då jag har märkt av att vi blivit lite bekväma, tappat lågan lite. Hon känns inte lika ?på?. Kanske har förälskelsefasen börjar lägga sig och övergå i något annat.

    Men jag mår dåligt över detta och känner att jag behöver lufta det. Hur tar jag bäst upp detta? Hur, rent konkret, ställer jag frågorna? Utan att göra en stor grej av det. Vill bara kunna prata om oss utan att det är något allvarligt snack om vår framtid eller att jag är ?jobbig? som tar upp det och oroar mig. Tacksam för tips.

  • Svar på tråden Hur tar jag upp det här på bästa sätt?
  • Tecum

    Du tar upp det genom att berätta hur du själv känner och hur du mår. Då blir det en naturlig följd att hon hakar på. Gör hon inte det är det ett dåligt tecken.

  • Fjäril kär

    Kanske bara ta upp det med lite humor.

    "älskling jag tycker vi har försoffat oss lite. Kan vi inte hitta på något mer spännande".... Nånting ditåt... Ha gärna nåt uttänkt förslag du kan föreslå. (inte en pizza på stan utan mer något långtidsprojekt typ tapetsera sovrummet eller ta en buggkurs)

    Då slipper du tunga samtal och du slipper låta anklagande.

    Se det som ert gemensamma ansvar.

  • jrockyracoon

    Anonym (JJ) skrev 2020-07-03 20:02:54 följande:

    Jag vill prata med min tjej om vårt förhållande men utan att göra det för dramatiskt eller en stor grej av det och utan att anklaga eller ifrågasätta henne på något vis. Jag vill kolla om hon är lycklig, om förälskelsen finns kvar, hur hon känner inför oss och så. Det då jag har märkt av att vi blivit lite bekväma, tappat lågan lite. Hon känns inte lika ?på?. Kanske har förälskelsefasen börjar lägga sig och övergå i något annat.

    Men jag mår dåligt över detta och känner att jag behöver lufta det. Hur tar jag bäst upp detta? Hur, rent konkret, ställer jag frågorna? Utan att göra en stor grej av det. Vill bara kunna prata om oss utan att det är något allvarligt snack om vår framtid eller att jag är ?jobbig? som tar upp det och oroar mig. Tacksam för tips.


    Jag är tveksam kring premisserna i din fråga.

    Varför skulle du inte ta upp de här allvarliga frågorna och göra en stor grej av det, när det är en stor grej? Det handlar ju om er framtid indirekt. Varför skulle du vara jobbig för att du vill prata om problem i er relation som ni måste lösa för att få ett bra liv tillsammans. Alternativet till att inte prata måste ju vara att ni väntar tills ni sjunkit så djupt ner att det är separation som gäller.

    Är det kanske så att din tjej inte tycker om sådana samtal, och att det är därför du vill hitta det ultimata sättet att berätta det på? Då behöver hon ju växa upp och förstå att relationer behöver vårdas för att blomstra. Växter behöver vattnas. I relationer behöver man kommunicera.

    Om du vill undvika att anklaga henne, så är Tecums tips väldigt bra, d.v.s. använd dig av ordet: "Jag". Säg exempelvis:

    "Jag upplever att vår relation har gått i stå den senaste tiden? Hur tänker du kring det?"

    "Jag är orolig för att vi har blivit bekväma, att lågan har slocknat litegrann. Vad tänker du?"

    Sen tycker jag att du kan fråga henne rakt ut om hon känner sig lycklig i förhållandet och om hon älskar dig. 

    Jag tror inte på att försöka linda in det på något annat sätt, och jag ser inte något behov av det. Är hon så krånglig att man inte kan ta upp viktiga ämnen i relationen är det ett stort problem, som riskerar att omintetgöra ert samliv.

Svar på tråden Hur tar jag upp det här på bästa sätt?