• Sat 4 Jul 2020 23:24
    3909 visningar
    14 svar
    14
    3909

    Erfarenheter av tidigt ultraljud

    Hej,

    Jag undrar om någon av er har erfarenheter kring tidigt ultraljud privat. Har bestämt mig för att jag vill göra det. I vilken vecka gjorde ni det, kunde ni se något och vilka generella erfarenheter har ni av det?

  • Svar på tråden Erfarenheter av tidigt ultraljud
  • Sun 5 Jul 2020 00:26
    #1

    Hej!

    Tänker att det beror på vad du vill få ut av att göra tidigt ultraljud.

    Jag gjorde VUL i typ v 5 och v9 hos gynekolog för att jag haft ektopisk grav tidigare. V 5 kunde man se att graviditeten va i livmodern, vilket va syftet med undersökningen. Läkaren ville göra ett till VUL senare och v 9 fick jag höra och se hjärtat slå.

  • Sun 5 Jul 2020 00:46
    #2

    Hej!

    Jag bor utomlands och går därför till en privatklinik. Gjorde första ultaljudet 6+3 för att bekräfta graviditen och vi kunde då se hjärtat. Eftersom jag i januari fick ett MA gjorde vi ett till ultaljud 9+1 vilket såg fint ut. Kommer göra tredje ultaljudet nu på tisdag i samband med NIPT (12+1 idag). Jag rekommenderar verkligen att göra tidigt ultaljud, speciellt om du är orolig. Efter vad jag gick igenom tidigare i år har den här graviditeten varit väldigt tuff rent mentalt på grund av all oro vilket min gynekolog förstår och därför hjälper det att kolla att allt är bra regelbundet såhär i början. 

  • Sun 5 Jul 2020 01:19
    #3

    Jag skulle avråda dej att göra det och det är för att det är så svårt att få/se rätt besked.

    Jag gjorde ett i v. 6, läkaren sa att det var en onormal graviditet, hon kunde varken se hjärta eller gulesäck.

    Hon bad mig gå hem och invänta missfall..

    Vi blev helt förkrossade!

    Men det kom aldrig nån blödning och 7 veckor senare visa kub en frisk perfekt graviditet.

    Nu ligger han här 5 månader gammal.

    Men det första ultraljudet hade jag önskat ogjort.

  • Sun 5 Jul 2020 07:22
    #4
    Gimele skrev 2020-07-05 01:19:47 följande:

    Jag skulle avråda dej att göra det och det är för att det är så svårt att få/se rätt besked.

    Jag gjorde ett i v. 6, läkaren sa att det var en onormal graviditet, hon kunde varken se hjärta eller gulesäck.

    Hon bad mig gå hem och invänta missfall..

    Vi blev helt förkrossade!

    Men det kom aldrig nån blödning och 7 veckor senare visa kub en frisk perfekt graviditet.

    Nu ligger han här 5 månader gammal.

    Men det första ultraljudet hade jag önskat ogjort.


    Jag har tyvärr samma erfarenhet. Jag gjorde ett ultraljud i vecka 9+3 så inte så himla tidigt ändå men fick beskedet att bebisen var två veckor för liten och att det troligen var ett missfall. Två (jobbiga) veckor senare gjorde jag kub och då var bebisen inte alls två veckor för liten utan storleken stämde precis med min ägglossning. Hade jag struntat i första ultraljudet så hade jag sluppit mycket onödig oro.
  • Sun 5 Jul 2020 07:28
    #5

    Jag har haft utomkveds så vid mina två senaste graviditeter har jag fått göra VUL i v7 (6+3 och 6+4) och har då sett ett hjärta slå :)

  • Sun 5 Jul 2020 07:48
    #6

    Jag bokar alltid privat i vecka 8+ (ska göra mitt imorgon). Tidigare än så har jag läst så många skräckhistorier ungefär som ovanstående, så jag törs inte boka förrän tidigast 8+. Denna gång blev det dock ett tidigare på akuten eftersom jag blev inlagd med hyperemisis, då är det tydligen rutin att göra ultraljud för att se mängden foster och att det växer i livmodern (samt utesluta ätstörningar snarare än graviditet). Var då i 6+5 och barnmorskan såg foster, hjärta o.s.v. faktiskt.

  • Sun 5 Jul 2020 08:09
    #7

    Tack för era svar! Tråkigt att en del har så fruktansvärda upplevelser... Jag tänker att jag vill ha ett tidigt ultraljud för att få veta om fostret lever. Jag tänker i så fall att jag vill göra ultraljudet mellan v 8-10. Känner att jag hade blivit galen av att inte veta om de lever längre än så..

  • Sun 5 Jul 2020 08:55
    #8

    Jag gjorde vanligt ultraljud (dvs utanpå magen, ej VUL) i vecka 8. Jag ville säkerställa att det fanns något där inne och att det växte på rätt ställe då min bästa vän nyligen hade råkat ut för utomkvedeshavandeskap.
    Alla mått stämde, och jag både såg och hörde ett hjärta som slog. Då var jag i 7+3. Gjorde privat på Vasamamma i Stockholm. (Gjorde även nipt där senare).

  • Sun 5 Jul 2020 08:59
    #9

    Jag blev erbjuden ett i vecka 8ish efter ett tidigare MA i vecka 12 eller 13 (där fostret beräknades ha dött i vecka 6). Syftet var att se att hjärtat slog!

  • Sun 5 Jul 2020 10:25
    #10

    Jag skulle säga att vul vecka 8-10 borde funka bra. I v.7 är det fortf lite chansning om man kan se hjärtavtivitet... men i v.8-10 bör det synas om man inte räknat fel på datum. För mig har det varit räddningen denna graviditet...att göra flera tidiga vul. Varit så orolig.

  • Sun 5 Jul 2020 10:36
    #11

    Utan medicinsk anledning skulle jag inte göra det då det rent medicinskt inte tillför något.

    Har gjort tidigt vul i grav 2 och 3 då grav 1 var utomkvedshavandeskap. I grav 2 gjordes det i v 8+2 och allt såg normalt ut. Började dock småblöda tidvis efter undersökningen. I v14 konstaterades att fostret dog v8+3. Var säkert inte undersökningens fel, men känns ju ändå delvis så.

  • Sun 5 Jul 2020 10:46
    #12
    Aamon skrev 2020-07-05 10:36:17 följande:

    Utan medicinsk anledning skulle jag inte göra det då det rent medicinskt inte tillför något.

    Har gjort tidigt vul i grav 2 och 3 då grav 1 var utomkvedshavandeskap. I grav 2 gjordes det i v 8+2 och allt såg normalt ut. Började dock småblöda tidvis efter undersökningen. I v14 konstaterades att fostret dog v8+3. Var säkert inte undersökningens fel, men känns ju ändå delvis så.


    Förstår att de inte tillför något, men för stunden hade det tagit bort en stor del oro. Sen givetvis kan saker hända därefter, de förstår jag. Är ledsen för att du har haft den upplevelsen, måste varit tufft. Men finns det något som kan stödja att VUL kan leda till missfall? Kan ju bara varit slumpen.
  • Sun 5 Jul 2020 14:09
    #13

    Före v.8 är det inte säkert man kan se hjärtat slå. IVF-kliniker brukar rekommendera v.8 just för att då ska man se ifall fostret lever. Jag har gjort VUL v.10 (MA), 13 (levde) och 10 (levde). UL v.13 också. Om man sett hjärtat slå v.9 är missfallsrisken jättelåg, runt 2%.

  • Mon 6 Jul 2020 12:58
    #14
    Msofie skrev 2020-07-05 10:46:54 följande:

    Förstår att de inte tillför något, men för stunden hade det tagit bort en stor del oro. Sen givetvis kan saker hända därefter, de förstår jag. Är ledsen för att du har haft den upplevelsen, måste varit tufft. Men finns det något som kan stödja att VUL kan leda till missfall? Kan ju bara varit slumpen.


    Självklart är det högst sannolikt slumpen, men för mig känns det inte tillräckligt. Har fått rekommenderat att inte ha sex under mina graviditeter pga förhöjd missfallsrisk och har fått ont i samband med varje vul eller strax därefter. Önskar jag inte behövde göra det varje graviditet för att utesluta x. Att se hjärtat en dag innebär ju inte att fostret inte dör under bilresan hem från undersökningen.

    Usch vad pessimistiskt det där blev, tyvärr.

    Oavsett lycka till med graviditeten <3
Svar på tråden Erfarenheter av tidigt ultraljud