• Anonym (Add?)

    Ni som har ADD

    Hur märks era svårigheter? Hur ser en typisk dag ut för er? Äter ni medicin?

  • Svar på tråden Ni som har ADD
  • Anonym (Ung tjej)

    Har inte fått diagnosen än men är under kö och väntar på utredning. Prickade rätt exakt på alla formulär och gick vidare till utredning så chansen är stor att diagnosen snart är på papper.

    Iallafall, mina problem är många. Främst rutiner, hemma är det städning, disk osv kan se ut som en riktig svinstia och jag kommer aldrig igång att städa om det en gång blivit stökigt.

    Socialt är det ibland som jag har en dimma i huvudet och hänger inte med och zoonar ut i samtal, kommer ofta på mig själv med att ha missat helt vad någon sagt, beror helt på dag hur socialt engagerad jag orkar vara, är det en bra dag är jag dock duktig socialt.

    Skjuter upp grejer som jag vet att jag måste göra, (gör helst sista dagen) tappar bort viktiga saker, pass, nycklar, bankkort osv., det kan ju alla göra men för mig är det väldigt ofta.

    Ingen tidsuppfattning, ofta sen annars mycket för tidig.

    Svårt att förstå saker ibland, när någon förklarar ett kortspel exempelvis kan jag bli totalförvirrad och allt blir bara rörigt i huvudet, gör nästan ont att tänka ibland haha.

    Kan också lätt ligga i sängen flera dagar utan att göra något, har ingen motor eller inget ?jag måste fånga dagen? tänk. Sover gärna och ofta.

    I relationer är jag upp och ner, jag tänker så mycket och är inre rastlös så övertänker alltid ALLT. Lång text men det är lite av min vardag

  • Anonym (Add?)

    Tack snälla för ditt svar. Du beskriver på pricken hur jag fungerar. Hur fungerar du i arbetslivet?

  • Anonym (Sambo)

    Pojkvännen/sambon sen 8år tillbaka har ADD.

    Han medicinerar sig med CBD olja (utan THC! Alltså helt laglig) kombinerat med KBT.

    Han provade medicinering men tappade sig själv. Han mår bra av det han använder sig av idag.

    Om han stöter på hinder kan han bli arg. Men efter lite svordomar och skrik så blir det bra.

    Hemma är han lite glömsk och slarvig (tänk förvuxen tonåring) men han gör sin del av sysslor. Behöver aldrig påminna eller tjata om att han ska laga mat/dammsuga/ta hand om barnen utan mer de typiska småsakerna som att plocka upp strumpor/gå ut med sopor och påminna honom om att handla de varor vi ska ha. Han måste alltid ha en lista.

    Snurrar in sig på saker och tycker om att lära sig. Väldigt intelligent och smart.

    Föredrar att vara själv (bortsett från oss som familj) men när vi sa i större sällskap är han väldigt social och framåt

    Har starka åsikter och principer men kan acceptera att andra tycker olika även om han har svårt att förstå hur en kan tycka så olika.

    Platschef på en större byggfirma. Väldigt kompetent och stiger i karriärstegen. Mer ordning på jobbet än hemma haha

    När vi träffades mådde han inte alls lika bra som han gör idag men då hade han inte den hjälp och stöttning han har idag.

  • Anonym (L)

    Har mild ADD, fick jag veta för ca ett halvår sedan. Såhär är det för mig:

    - Mycket intryck. Märker detaljer, känner av när människor är ledsna eller kära i mig till exempel. Alla dessa intryck gör att jag behöver sova fler timmar än snittet. Eftersom jag är så känslig så är jag konflikträdd, har scenskräck och allt blir lätt lite mer dramatiskt för mig. Skulle behöva vara lite mer avtrubbad. Däremot är det suveränt i mitt jobb, jag jobbar med att läsa av människor och att göra personbedömningar. Jag märker lätt om någon ljuger för mig.

    - Jag har ingen startmotor, detta är min största svårighet. Medicinerar med Equasym som hjälper lite men inte tillräckligt. Får se sen när jag ska börja studera.

  • Anonym (Karoline)
    Anonym (L) skrev 2020-07-07 19:31:43 följande:

    Har mild ADD, fick jag veta för ca ett halvår sedan. Såhär är det för mig:

    - Mycket intryck. Märker detaljer, känner av när människor är ledsna eller kära i mig till exempel. Alla dessa intryck gör att jag behöver sova fler timmar än snittet. Eftersom jag är så känslig så är jag konflikträdd, har scenskräck och allt blir lätt lite mer dramatiskt för mig. Skulle behöva vara lite mer avtrubbad. Däremot är det suveränt i mitt jobb, jag jobbar med att läsa av människor och att göra personbedömningar. Jag märker lätt om någon ljuger för mig.

    - Jag har ingen startmotor, detta är min största svårighet. Medicinerar med Equasym som hjälper lite men inte tillräckligt. Får se sen när jag ska börja studera.


    Känner verkligen igen mig! Blir nyfiken med vad du jobbar med? Låter intressant! :)
  • Anonym (L)
    Anonym (Karoline) skrev 2020-07-07 19:37:03 följande:

    Känner verkligen igen mig! Blir nyfiken med vad du jobbar med? Låter intressant! :)


    Bedömer om personer är pålitliga och lämpliga att få tillträde till säkerhetskänsliga områden och information.
  • Anonym (Add?)

    Tusen tack för era svar! Ni som har bekräftat add eller går under utredning, har ni även ångestproblematik till och från?

  • Anonym (Karoline)
    Anonym (L) skrev 2020-07-07 20:27:00 följande:
    Bedömer om personer är pålitliga och lämpliga att få tillträde till säkerhetskänsliga områden och information.
    Aha okej låter intressant! Vad är du utbildad inom?
  • Anonym (L)
    Anonym (Karoline) skrev 2020-07-07 20:51:58 följande:

    Aha okej låter intressant! Vad är du utbildad inom?


    Internt utbildad, först och främst via min f.d. arbetsgivare, ett vaktbolag. Sen har det rullat på.
  • Anonym (L)
    Anonym (Add?) skrev 2020-07-07 20:50:50 följande:

    Tusen tack för era svar! Ni som har bekräftat add eller går under utredning, har ni även ångestproblematik till och från?


    Nja, led av ångest och depression en period och även om jag är på benen så är jag inte helt återställd. Men det var en extremt dålig period i mitt liv med alldeles för mycket elände på kort tid.
Svar på tråden Ni som har ADD