• Anonym (Mamma)

Smink till barn?

Min dotter fyller 6 år om ett par månader. Hon har länge sagt att hon vill ha smink. Det finns smink för barn att köpa. Vad tycker ni om det? Är det fel att låta sitt barn sminka sig ibland? Kan hon gå ut med det utan att andra ska titta konstigt på henne?

• Svar på tråden Smink till barn?
  • Anonym (Abcd)

Jag ser inget problem i att man köper barnsmink till barn att leka med. Men det är viktigt att man förklarar att det är en leksak och att det tvättas av innan man går ut genom dörren eller det kommer besök. 

Min dotter hade leksakssmink i den åldern och tyckte det var jättekul. Nu är hon 12 och helt ointresserad av smink och tycker att lagkompisar som kommer till träningar med smink på måste vara lite mer korkade än andra. 

• Anonym (Nina)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-07-09 02:21:34 följande:
    Tack för responsen! Jag som trodde/tänkte att barn-smink var mildare/barnvänligare. Och giftfritt/kemikaliefritt. Men kanske du har rätt. Ska leta efter ekologiskt! Tack
    Alltså, ingenting här i världen är "kemikaliefritt". Det går helt enkelt inte. 
  • Mascaraklumpar

Mina barn (både min son och min dotter) har fått ha smink hemma att leka med, liksom de haft ansiktsfärger och utklädningskläder. Gå ut med det får de däremot bara göra på halloween.

Personligen gillar jag inte sminket som finns i leksaksaffärer utan köper hellre riktigt smink. Ofta kan man hitta bra men lite annorlunda produkter (tex blå mascara eller läppstift i udda färger) till ordentligt nedsatt pris i reakorgarna på tex Åhléns.

• Anonym (Q)

Som jag ser det så hör smink i den åldern hemma med utklädningskläderna. Jag tycker att det är kul och kreativt, men inget man går till för-/skolan med. Dessutom är det rätt så kladdigt (vi har lite smink och ansiktsfärger) så jag vill helst att barnen ber om lov först så att jag kan hålla ett öga på dem.

Även om jag försöker vara cool och avslappnad så är jag orolig för hur hårt klimatet är för tjejer att växa upp i med tanke på kroppsuppfattning. Alla undersökningar som visar på självsäkra och stolta 8-åringar som älskar sig själva och sina kroppar, och sedan ändå på något sätt blir till 13-åringar som hatar sin kropp ... Hur slåss man mot sådana drakar liksom? Jag tror inte det är genom att förbjuda smink för just lek i alla fall.

• Anonym (Kärring mot strömmen)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-07-08 23:30:37 följande:

Nu menar jag sådant smink som är från 5 år. Som finns att köpa i leksaksaffären. Ingen mascara i de förpackningarna.

Men de är väl ändå till för dockor?? Inte för barn.
  • Brumma
    Anonym (Abcd) skrev 2020-07-09 12:46:39 följande:

Jag ser inget problem i att man köper barnsmink till barn att leka med. Men det är viktigt att man förklarar att det är en leksak och att det tvättas av innan man går ut genom dörren eller det kommer besök. 

Min dotter hade leksakssmink i den åldern och tyckte det var jättekul. Nu är hon 12 och helt ointresserad av smink och tycker att lagkompisar som kommer till träningar med smink på måste vara lite mer korkade än andra. 

Varför när det kommer besök?

Mina ungar är prinsessor, varulvar, superhjältar, jokern, cowboys, balettdansöser osv ibland när de leker hemma.. De slutar ju inte leka för att vi får besök?

Och ja, ibland fortsätter leken när vi åjer till affären..
  • Kirenaj68
    Anonym (Mamma) skrev 2020-07-09 02:21:34 följande:
    Tack för responsen! Jag som trodde/tänkte att barn-smink var mildare/barnvänligare. Och giftfritt/kemilaliefeitt. Men kanske du har rätt. Ska leta efter ekologiskt! Tack
    Min kusin fick fria händer av moster redan när hon var runt 5-6 år och idag som vuxen är hennes ansikte mer eller mindre förstört och det p.g.a sminket. Tyvärr blaskade hon på som vanligt även när hon fick acne och det lider hon av nu. Dagens barnsmink är förhoppningsvis skonsammare och mer ekologiska.
  • Anonym (biologen)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-07-08 23:30:37 följande:

Nu menar jag sådant smink som är från 5 år. Som finns att köpa i leksaksaffären. Ingen mascara i de förpackningarna.

Det avråder jag på det bestämdaste ifrån.

Det finns ingen riktig kontroll på leksakssmink och det kan innehålla lite vad som helst, både giftiga ämnen, tungmetaller och allergiframkallande ämnen hittas när stickprovskontroller görs. Detta har stått i tidningar lite då och då under åren.

https://www.svd.se/forbjudna-amnen-i-smink-for-barn
    https://bysara.se/halloweensmink-for-barn-innehaller-farliga-amnen/

Om ett barn ska få leka med smink så använd riktigt smink, med testade ingredienser. Och sällan.
  • Embla twopointoh

Mina döttrar har fått smink att leka med, dock har jag köpt "riktigt" smink till dem och inte barnsmink (undantag nagellack, där har jag köpt sådant för barn eftersom det är vattenlösligt). Jag är lite misstänksam mot innehållet i leksakssminket, helt enkelt. Jag har läst en del organisk kemi och förstår innehållsförteckningen på dessa produkter, och jag tycker "vanligt" smink för vuxna är mycket bättre. Ofta kan man hitta smink som reas ut, det behöver inte bli dyrare än motsvarande mängd leksakssmink.

Mina döttrar har inte fått ha smink till förskola/skola eller så, men om vi ska gå och handla och de råkar ha smink är det inte hela världen.

• Avenia

Så länge hon inte har uppfattningen att man bör se ut på ett visst sätt för att killar gillar det, så är det ok. Kreativt är bra.

Jag försöker mata i mina döttrar att skita i normerna som ska tillfredsställa den manliga blicken. Dvs inte sminka sig på traditionellt sätt.

Svar på tråden Smink till barn?