• Msofie

    Lång menscykel

    Hej,

    Jag har försökt att bli gravid under fyra månaders tid. Jag har upptäckt att den första fasen i min cykel, från mens till ägglossning, är ganska långt. Generellt får jag ägglossning efter 18 dagar.

    Är detta ett problem eller något som kan tyda på svårigheter att bli gravid? Är någon i samma situation och kan man göra något åt det?

  • Svar på tråden Lång menscykel
  • Madame98

    Nej, det är ju inte så konstigt. Alla har ju inte 28 dagars menscykel utan många har längre. Det man brukar säga gör det svårare att bli gravid är en för kort lutealfas, alltså mellan ägglossning till nästa mens.

    Jag brukar ha cirka 20-23 dagar mellan mens till ägglossning och jag har blivit gravid 3 gånger (ett barn), alla tre på första försöket.

  • Mageric

    Jag hade ca 35-50dgr cykel, med ägglossning 14 dagar innan mens. Tog ägglossningstest varje dag i cykeln när vi försökte, köpte storpack via Testlagret. Så länge det är den första delen som är lång så är det ok vad jag förstått. Det är tid från ägglossning till mens som kan ställa till det.

  • Msofie

    Okej det är bra att veta. Dock känns de tråkigt för tycker liten går långsamt som de är utan att se är extra lång tid tills nästa chans att bli gravid...

  • Mageric

    Jag förstår vad du menar, för min del var det ägglossning varannan månad pga långa cykler, därav tester dagligen så jag fick med stegringen också. Tog tre cykler (6mån).

  • Solblomma30

    Som de andra har skrivit redan så är det inte alls ett problem att man har ägglossning dag 18. Det är helt normalt. Jag har själv ägglossning mellan dag 19-26. Oftast runt dag 20-21. Jag har fyra barn och det har inte varit något problem mig att bli gravid. Lycka till med försöken, hoppas att det är din tur snart :)

Svar på tråden Lång menscykel