• Fri 10 Jul 2020 09:34
    478 visningar
    17 svar
    17
    478

    Smärtlindrande

    Hej alla!

    Jag har börjat fundera lite på smärtlindrande under förlossningen. Jag är nu i v26 så det är en bit dit, men vill börja förbereda mig o besluta mig för vad jag ska ta. Jag har alltid vart öppen för allt...men nyfiken på hur ni tänker.

    Speciellt nyfiken är jag kring epidral då jag hört både för och nackdelar(var helt ärlig, jag kan ta det!)

    Och jag är fullt medveten om att alla tänker och känner olika inför smärtlindrande vilket är absolut ok!!!

  • Svar på tråden Smärtlindrande
  • Fri 10 Jul 2020 10:12
    #1

    Jag har fött fyra barn. Med första fick jag akupunktur, en spruta morfin och lustgas. Med andra fick jag TENS, citodon och lustgas. Med tredje fick jag TENS, morfin som man drack och lustgas.

    Jag upplevde att lustgasen tog udden av den värsta smärtan och att jag fick något att fokusera på när det var som värst. Men den lindrade inte smärtan så bra. Morfinen jag fick gjorde mig mer avslappnad, men påverkade inte smärtan nämnvärt och ett av barnen blev väldigt påverkad av morfinen och var ganska slö efteråt, mådde illa och orkade inte amma på tre dygn.

    Vid fjärde förlossningen fick jag ryggbedövning, inte epidural utan spinal (det ger man i princip bara till kvinnor som fött barn innan dock. Förstföderskor får epidural, men de smärtlindrar på samma vis). Det var så underbart. Den funkade perfekt på mig. Den tog nästan helt bort smärtan och jag fick inga biverkningar. Förlossningen gick snabbt och både jag och bebisen mådde jättebra både under förlossningen och efteråt.

  • Fri 10 Jul 2020 10:14
    #2

    TENS lindrade smärtan lite under öppningsfasen men från 6 cm till att bebisen föddes märkte jag inte ens av att jag hade den på mig.

  • Fri 10 Jul 2020 11:06
    #3

    Har fött 3 barn, en gång fick jag eda och det var skönt med paus, mina värkar är otroligt långa(10+ minuter håller en värk i sig), första förlossningen så hann jag få eda. Lustgasen tog jag både första och tredje förlossningen, fick det inte att fungera under första förlossningen utan mådde bara illa av den. Tog pcb tredje förlossningen men öppnade mig från 7 till 10 cm medan läkaren höll på att lägga bedövningen så den hjälpte inte alls för mig.

    Barn 2 föddes när vi kom in till förlossningen så jag blev helt utan smärtlindring och den förlossningen var bäst. Är gravid med barn 4 nu och vill föda utan smärtlindring och gärna i vatten.

  • Fri 10 Jul 2020 11:25
    #4

    Jag skulle absolut inte ha något :) då jag va rädd att få psykos av allt så de ända som fanns att få va Alvedon och epidural som jag absolut inte vill ha pga av bristningar å komplikationer , vattnet går en timme senare är hon ute första barnet ... hann inte tänka bara skrek efter att bli sövd ( hade knappt värkar efter vattnet gått, jag skulle bara ställa mig upp å gå på toa och får all smärta på en gång) då bestämmer sig barnmorskan att jag ska få epidural, dom hinner inte innan hon kommer ut... nu i efterhand så va de de bästa nästa gång blir de också utan bedövning, sprack bara i slemmhinor så fick 6 stygn, dom hade aldrig sett en förstföderska föda på en timme och knappt spricka :)

  • Fri 10 Jul 2020 13:35
    #5
    dameke skrev 2020-07-10 11:06:41 följande:

    Har fött 3 barn, en gång fick jag eda och det var skönt med paus, mina värkar är otroligt långa(10+ minuter håller en värk i sig), första förlossningen så hann jag få eda. Lustgasen tog jag både första och tredje förlossningen, fick det inte att fungera under första förlossningen utan mådde bara illa av den. Tog pcb tredje förlossningen men öppnade mig från 7 till 10 cm medan läkaren höll på att lägga bedövningen så den hjälpte inte alls för mig.

    Barn 2 föddes när vi kom in till förlossningen så jag blev helt utan smärtlindring och den förlossningen var bäst. Är gravid med barn 4 nu och vill föda utan smärtlindring och gärna i vatten.


    Vad är eda?
  • Fri 10 Jul 2020 13:36
    #6
    Lilant skrev 2020-07-10 11:25:56 följande:

    Jag skulle absolut inte ha något :) då jag va rädd att få psykos av allt så de ända som fanns att få va Alvedon och epidural som jag absolut inte vill ha pga av bristningar å komplikationer , vattnet går en timme senare är hon ute första barnet ... hann inte tänka bara skrek efter att bli sövd ( hade knappt värkar efter vattnet gått, jag skulle bara ställa mig upp å gå på toa och får all smärta på en gång) då bestämmer sig barnmorskan att jag ska få epidural, dom hinner inte innan hon kommer ut... nu i efterhand så va de de bästa nästa gång blir de också utan bedövning, sprack bara i slemmhinor så fick 6 stygn, dom hade aldrig sett en förstföderska föda på en timme och knappt spricka :)


    Vilka komplikationer tänker du på...?
  • Fri 10 Jul 2020 13:37
    #7
    Lilant skrev 2020-07-10 11:25:56 följande:

    Jag skulle absolut inte ha något :) då jag va rädd att få psykos av allt så de ända som fanns att få va Alvedon och epidural som jag absolut inte vill ha pga av bristningar å komplikationer , vattnet går en timme senare är hon ute första barnet ... hann inte tänka bara skrek efter att bli sövd ( hade knappt värkar efter vattnet gått, jag skulle bara ställa mig upp å gå på toa och får all smärta på en gång) då bestämmer sig barnmorskan att jag ska få epidural, dom hinner inte innan hon kommer ut... nu i efterhand så va de de bästa nästa gång blir de också utan bedövning, sprack bara i slemmhinor så fick 6 stygn, dom hade aldrig sett en förstföderska föda på en timme och knappt spricka :)


    Vilka komplikationer tänker du på...?
  • Fri 10 Jul 2020 17:46
    #8
    AgnetaR skrev 2020-07-10 13:37:12 följande:

    Vilka komplikationer tänker du på...?


    Allvarliga bristningar och att urinblåsan inte kommer funka eter och då behöva kateter :) sen så är de ju läskigt att inte känna vad som händer å när man ska trycka på, bäst att köra utan å lita på kroppen bara :) men förstår varför man vill ha bedövning... som sagt skrek ju efter att bli sövd haha
  • Fri 10 Jul 2020 20:51
    #9
    Lilant skrev 2020-07-10 17:46:11 följande:

    Allvarliga bristningar och att urinblåsan inte kommer funka eter och då behöva kateter :) sen så är de ju läskigt att inte känna vad som händer å när man ska trycka på, bäst att köra utan å lita på kroppen bara :) men förstår varför man vill ha bedövning... som sagt skrek ju efter att bli sövd haha


    Det där är det ju dock verkligen inte alla som upplever när de får en ryggbedövning. För de flesta funkar det jättebra. Jag själv kände precis allt när jag skulle krysta, trots ryggbedövning, det var inga problem alls. Och efter förlossningen då jag fick ryggbedövning kunde jag kissa omedelbart. De tre gånger jag har fött barn utan bedövning kunde jag inte kissa, och det tog många försök innan det gick. Troligen pga att jag hade så ont i underlivet. Jag fick heller inga bristningar efter förlossningen med ryggbedövning. Jag behövde inte ett stygn. De andra tre gångerna har jag behövt mellan 2-6 stygn.
  • Sat 11 Jul 2020 08:33
    #10

    Tänk på att smärtlindring inte tar bort rädsla! Om man fortfarande är rädd kommer smärtan att ta överhand ändå, så man bör se all smärtlindring som ett verktyg snarare än som ett bot mot smärtan. Det kommer aldrig att bli smärtfritt men beroende på hur du tolkar smärtan, antingen som farlig eller som naturlig och alldeles nödvändig i stunden, så blir den mer eller mindre betydande i förlossningsupplevelsen. Lycka till :))

  • Sat 11 Jul 2020 09:46
    #11

    Jag har använt både ryggbedövning och fött utan något. Båda sätten var bra! Skulle jag föra igen skulle jag föda utan ingen eftersom det var ett mer effektivt med värkarbete och gick snabbare. Men självklart ska man ta bedövning om man behöver och tycker att det gör för ont!

    Jag skrev i mitt förlossningsberev att jag ville att de skulle säga till när det var sista chansen att kunna lägga ryggbedövning. Då jag inte ville bestämma något j förväg utan känna av hur situationen blev. Lustgasen var magisk och tens var riktigt skönt att ha i början!

  • Sun 12 Jul 2020 12:08
    #12
    AgnetaR skrev 2020-07-10 13:35:34 följande:

    Vad är eda?


    Epidural
  • Sat 18 Jul 2020 19:47
    #13

    Jag fick HELLP-syndrom så fick inte möjlighet att ta all typ av bedövning pga av risk att förblöda (tror jag). Fick alltså inte stickas med nål.

    Höll på i 20 h med lustgas, kommer ej ihåg något alls från hela förloppet. I efterhand hade jag gärna velat ha epidural för att få några minnen från det hela. Smärtan klarar man dock av ändå om man blir ?tvingad? att köra utan smärtlindring.

  • Sat 18 Jul 2020 19:48
    #14

    Jag fick HELLP-syndrom så fick inte möjlighet att ta all typ av bedövning pga av risk att förblöda (tror jag). Fick alltså inte stickas med nål.

    Höll på i 20 h med lustgas, kommer ej ihåg något alls från hela förloppet. I efterhand hade jag gärna velat ha epidural för att få några minnen från det hela. Smärtan klarar man dock av ändå om man blir ?tvingad? att köra utan smärtlindring.

  • Sat 18 Jul 2020 20:51
    #15

    Jag tog bara lustgas och är så glad för det. Andades och räknade mig genom förlossningen. Hade inte velat gå någon föräldrakurs så jag hade inte lärt mig någon metod, följde bara kroppen och gjorde vad som kändes bra. Skulle definitivt göra samma sak igen. Jag ville känna och följa med vad som hände i kroppen, och det var så otroligt häftigt att känna kraften i att föda barn.

  • Sat 18 Jul 2020 21:13
    #16

    Barn 1: Lustgas och epidural, samt lokalbedöving i mellangården då de tänkt klippa. Varken lustgas eller EDA hjälpte, tappade dock känseln i ett ben och hade svårt att gå några dagar.

    Barn 2: Född helt utan smärtlindring, gick otroligt fort och nästan smärtfritt.

    Barn 3: Lustgas sista 20 minuterna, smärtlindrande inte då heller men jag upplevde att den lugnade lite då den höll mig fokuserad.

    Barn 4: Testade spinalbedövning, som är en ryggbedövning som bara räcker två timmar och inte går att fylla på. Ges vid förväntat snabbt förlopp. Helt fantastiskt! Gick från 10/10 på smärtskalan till helt oberörd. Dock höll sonen på att födas utan att jag märkte det när jag satte mig för att kissa, men det gick bra, haha!


    Moa-08 Svea-10
  • Tue 21 Jul 2020 14:38
    #17

    Två snabba förlossningar resulterade i två friska barn. Med ettan fick jag lustgas och Alvedon, från första värk till hon var ute tog det 5,5h. Med andra fick jag bara Alvedon och värmekudde, tog 4h från första värk till han var ute. Jag har tyckt det varit ok fast jag inte fått tyngre smärtstillande artilleri.

Svar på tråden Smärtlindrande