• Anonym (Stackars barn)

    Varför tar man inte tag i sin ekonomi före Kronofogden?

    Blir så fruktansvärt arg när jag läser att fler än 5700 barn i Jönköpings kommun ha föräldrar som har anmärkningar hos KF.

    Alla kan ju inte haft otur.

    Redan på slutet av 80 talet informerades det om att man MÅSTE pensionsspara själv.

    För mer än 10 år sedan kom informationen att 6 månadslöner på banken bör man ha. Det tar minst 3 månader att få sjukpengar från FK. Vad är det folk inte fattar.

    Man kan inte hålla på att skylla ifrån sig att man inte skött sin ekonomi.

    Någon gång måste ni faktiskt växa upp och ta ert ansvar.

    Vad säger ni /lär ni ut till era barn??

  • Svar på tråden Varför tar man inte tag i sin ekonomi före Kronofogden?
  • Anonym (J)

    En gång måste du också växa upp och sluta starta tramstrådar.

  • Anonym (J)
    Anonym (Stackars barn) skrev 2020-07-12 13:14:28 följande:

    Då får man vara utan bil, Bo billigare, jobba extra m.m


    Alla har inte bil.

    Jobba extra? Då ska du och din sort gnälla om att stackars barn har långa dagar på förskolan / fritids och föräldrarna är dumma för att de jobbar för mycket och ej hämtar sina barn tidigt.
  • Fjäril kär
    Anonym (Stackars barn) skrev 2020-07-12 13:14:28 följande:

    Då får man vara utan bil, Bo billigare, jobba extra m.m


    Bilen är för många en nödvändig sak för att kunna ta sig till jobbet.

    Alla kan inte bo billigt. Har du missat att det är många års köer till ledig bostad?

    Alla kan inte jobba extra. Det finns mängder med yrken som inte har den möjligheten.
  • Anonym (...)
    Fjäril kär skrev 2020-07-12 13:32:54 följande:
    Bilen är för många en nödvändig sak för att kunna ta sig till jobbet.
    Alla kan inte bo billigt. Har du missat att det är många års köer till ledig bostad?
    Alla kan inte jobba extra. Det finns mängder med yrken som inte har den möjligheten.
    "Då får man byta jobb", "bo inneboende", "sälja sin själ", "skaffa inte barn"... TS har svar på allt.
    Obegripligt hur man kan leva så långt från verkligheten.
    Jag håller med om att många fall hos Kronofogden skulle kunnat undvikas, men definitivt inte alla. Att spara till 6 månadslöner är ett stort skämt. Att pensionsspara får många i så fall göra på bekostnad av mat och kläder till barnen.
  • Anonym (Fattig mamma)

    TS förklara för mig som lever på existensminimum (försörjningsstöd) ska kunna spara och få en ekonomi att fungera?

    Vartenda öre är exakt uträknat till vart det ska gå. Får jag en utgift utöver detta går jag i konkurs.

    Jag får inga jobb då jag varit långtidssjukskriven i flera år. Jag är utförsäkrad från FK då de bedömer att jag kan jobba en viss procent men i praktiken är det inte möjligt. Den hjälp jag behöver tack vare mina skador och sjukdomar får jag betala för. Det finns inget gratis i sjukvården längre. Med vilka pengar ska jag betala med?

  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Stackars barn) skrev 2020-07-12 13:17:22 följande:

    Syftet är att någon kanske får en tankeställare och gör något åt sin situation.

    Det är inte ok mot barn att växa upp med Kronofogden i hasorna.

    Att ca. 10-12% inte kan hantera sin ekonomi är helt sjukt.


    Du tror på fullaste allvar att någon ändrar sitt beteende för att du startat den här tråden?

    Om de ligger på en nivå.så att de hamnat hos kronofogden?

    Du tror att ingen påpekat detta förut, och att det det egentliga problemet är att de inte vet om detta?
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Stackars barn) skrev 2020-07-12 13:17:22 följande:

    Syftet är att någon kanske får en tankeställare och gör något åt sin situation.

    Det är inte ok mot barn att växa upp med Kronofogden i hasorna.

    Att ca. 10-12% inte kan hantera sin ekonomi är helt sjukt.


    Du tror på fullaste allvar att någon ändrar sitt beteende för att du startat den här tråden?

    Om de ligger på en nivå.så att de hamnat hos kronofogden?

    Du tror att ingen påpekat detta förut, och att det det egentliga problemet är att de inte vet om detta?
  • Anonym (Stackars barn)
    Anonym (Fattig mamma) skrev 2020-07-12 13:43:20 följande:

    TS förklara för mig som lever på existensminimum (försörjningsstöd) ska kunna spara och få en ekonomi att fungera?

    Vartenda öre är exakt uträknat till vart det ska gå. Får jag en utgift utöver detta går jag i konkurs.

    Jag får inga jobb då jag varit långtidssjukskriven i flera år. Jag är utförsäkrad från FK då de bedömer att jag kan jobba en viss procent men i praktiken är det inte möjligt. Den hjälp jag behöver tack vare mina skador och sjukdomar får jag betala för. Det finns inget gratis i sjukvården längre. Med vilka pengar ska jag betala med?


    Det jag menar är att man inte ska hamna där du är. NÄR du kunde jobba skulle du sparar ihop och haft en en inkomstbortfall försäkring.

    Sen tror inte jag att 12% av befolkningen är i din situation.

    Det är ju när man jobbar man ska skapa en stabil grund.

    Av dom 12% som är hos KF så tror jag att ca 8% har haft tillräckligt hög inkomst och både varit på semester och handlat i närbutiken, m.m istället för att skapa en grundtrygghet inför framtiden.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Stackars barn) skrev 2020-07-12 13:14:28 följande:

    Då får man vara utan bil, Bo billigare, jobba extra m.m


    Vet de inte om detta?
  • Anonym (x)
    Anonym (Stackars barn) skrev 2020-07-12 13:55:53 följande:
    Det jag menar är att man inte ska hamna där du är. NÄR du kunde jobba skulle du sparar ihop och haft en en inkomstbortfall försäkring.

    Sen tror inte jag att 12% av befolkningen är i din situation.

    Det är ju när man jobbar man ska skapa en stabil grund.

    Av dom 12% som är hos KF så tror jag att ca 8% har haft tillräckligt hög inkomst och både varit på semester och handlat i närbutiken, m.m istället för att skapa en grundtrygghet inför framtiden.
    Du vet att på papperet så är det enkelt med världsfred också?
Svar på tråden Varför tar man inte tag i sin ekonomi före Kronofogden?