• Anonym (Ida)

    Snälla hjälp mig :( så låg självkänsla

    min pojkväns mamma har aldrig nånsin sagt nånting snällt om mitt utseende.. hon kommenterar ofta mina förändringar med utseende. Hon ser ofta när jag färgat håret eller klippt mig eller gått ner i vikt, men hon säger aldrig nåt positivt om det. Då tycker jag hon lika gärna kan vara tyst. Eller har jag fel? Man brukar ju säga ? har du färgat håret va fint eller va bra det blev. Medans hon säger bara har du färgat håret. Sen inget mer...

    Det konstiga med allt är att hon kommenterar vacker på killens brors flickväns bilder... alltså hennes andra son, hans flickvän... de får mig att känna mig ful. Hon kommenterar hennes bilder men aldrig mina.. vad hade ni gjort i min sits? Tror ni hon har nåt emot mig? Vet ju om att jag inte är ful :/ men sånt här gör att jag får så dålig självkänsla..

  • Svar på tråden Snälla hjälp mig :( så låg självkänsla
  • Anonym (Hanna)

    Jag hade gått igenom min mentala lista på folk vars åsikt jag bryr mig om och sett att hon inte finns med.

  • Anonym (Ida)

    Men är det inte dåligt? Varför hade du inte brytt dig?

  • FuckGoggleAskMe

    Jamen hon kanske inte tycker att det blev fint när du färgade håret. Hon är ju i alla fall inte otrevlig och säger att det blev fult. Jag skulle inte gjort någonting, bara insett att ni kanske har olika smaker. Detta behöver ju inte betyda att hon tycker illa om dig, hon kanske bara inte gillar dina förändringar, medan hon tycker att den andra tjejen gör något som är positivt.
    Varför är det så viktigt för dig vad hon tycker om ditt utseende? Huvudsaken är väl att du är nöjd, och kul om din pojkvän gillar det.

  • Anonym (tobbe)

    Jag tycker du ska skita i vad hon tycker. Det viktiga är att du gillar hur du ser ut. Och det är ju din pojkvän du är ihop med så det är väl han som ska gilla hur du ser ut och det gör han ju eftersom han är med dig. Du ska inte jämföra hur hon behandlar den andra tjejen det kan vara bara en slump eller något hon gör omedvetet. Eller så gör hon skillnad men då är hon inte värd att bry sig om.

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Ida) skrev 2020-07-14 21:17:19 följande:

    Men är det inte dåligt? Varför hade du inte brytt dig?


    Jag är tillsammans med hennes son, inte henne. Tycker hon att jag är ful så är det hennes problem. Sen finns det ingen anledning att analysera hennes beteende för man kommer aldrig få veta varför hon gör som hon gör. Tycker hon att jag är ful och att broderns flickvän är vacker och vill uppmärksamma det? Skriver hon att broderns flickvän är vacker för att lyfta henne och få henne att må bättre? Hon kanske känner sig "hotad" av mitt utseende, tycker att jag är vackrast osv och därför gör som hon gör.

    Det finns många anledningar till varför hon gör som hon gör. Förmodligen är hon helt ovetandes om sitt beteende. Har du inte tänkt konfrontera henne så kommer du aldrig att få veta.

    Jag hade även funderat på varför jag reagerar på detta. I grund och botten så handlar detta inte om hon tycker du är fin eller ful utan om hon gillar dig. Visst hade jag kunnat bli avis om hon och svägerskan verkar ha en fantastisk relation. Men samtidigt vet jag att jag ser inte allt. Mycket på Facebook är bara massa rosa skimmer som ger följarna en specifik bild. Den bilden är inte helt sann. Jag är även en annan person så det är inte så konstigt att min och svärmors relation ser annorlunda ut.

    I slutändan så är det vad du tycker om dig själv som är det viktiga. Sluta att jämföra dig. För du kan inte jämföra ditt inre med någons yttre. Du vet inte vad som händer bakom kulisserna. Du vet inte hur en person faktiskt mår. Du ser på ditt ansikte på ett sätt men alla som möter dig ser det på ett helt annat sätt. Man kommer inte särskilt långt med ett bra utseende utan i slutändan så är det ens personlighet som avgör.
Svar på tråden Snälla hjälp mig :( så låg självkänsla