Inlägg från: Anonym (Fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundersam)

    Han är plötslig bra vän med sin ex!

    Hej alla, behöver er råd i hur jag bör tänka och resonera...kanske nån med erfarenhet av liknande situation.

    Jag är sedan ca 8 månader tillsammans med en underbar kille, allt har gått bra hittills. Han har en ex fru och de har en 8 årig dotter. Den senaste månaden har de plötsligt blivit bra vänner. Alltså det är bra att de ör vänner, att de har en fungerande kommunikation, de har ju barn tillsammans. Men de har kommit närmare, t ex har han skjutsat henne och dottern till en event, han har besökt sin dotter hemma hos henne, de har nyligen blivit fb vänner osv...hon vet att jag är tillsammans med honom, hon är trevlig mot mig, kramar mig osv men det känns falskt.

    Jag kanske överdriver, men det känns jobbigt. Är rädd nu att han ska lämna mig och tillbaka till henne.

    Men å andra sidan har de varit skilda i ca 5 år. T ex så ska jag och han på ett par dagars utflykt med våra barn snart, och hon vet om det. 2 veckor sedan var jag på en fest med honom där jag mötte alla hans vänner...så det går ju bra på nåt sätt ändå.

    Behöver jag oroa mig?

    Jag vågar inte säga nåt till honom eftersom min egen ex är en total idiot och saboterar allt för oss.

  • Svar på tråden Han är plötslig bra vän med sin ex!
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (ppp) skrev 2020-07-15 09:47:55 följande:

    Du kan väl bara fråga hur relationen dem emellan är nu för tiden, eftersom du märkt att han verkar träffa exet fler gånger nu. Det kanske har en alldeles helt naturlig förklaring. 


    Vet inte hur jag ska ställa frågan...tycker att det är en känslig fråga ändå och är rädd att stämningen inte blir bra efter.
  • Anonym (Fundersam)
    CitronTulo skrev 2020-07-15 10:09:38 följande:

    Fast kan vara helt tvärt om också.. de har kommit så långt att de känner sig trygga med att umgås som vänner och vet vart de har varandra!


    Jag hoppas förstås att du har rätt, men helt ärligt så är jag lite ?orolig?.

    Det som är bra ändå, är att han själv berättar detta för mig, på ett öppet sätt, som om det vore vanligt...det tänker jag är bra tecken, men är ändå rädd att det kan utvecklas till mer hos dem.
  • Anonym (Fundersam)
    smulpaj01 skrev 2020-07-15 10:23:04 följande:

    Vet du nåt om hur relationen var mellan dem innan ni träffades? Har exet nån ny man i sitt liv?


    Jag tror att de var jättekära, väldigt fint par faktiskt. Men de är olika som personer, livstil osv. Han har flera gånger berättat att hon har försökt att ändra mycket på honom, klagat mycket, att hon var dominerande osv. De har ff några små problem ibland ang uppfostran av deras dotter, hon vill t ex ha många regler hemma, medans han är mer en avslappnad typ som person.

    Han var tydligen då mycket svartsjuk. Så efter skilsmässan har hon börjat med massa hobbyn som dans osv och hon träffar nog många nya människor. På hennes fb status står det singel...och hon verkar ganska sjävsäker.
  • Anonym (Fundersam)
    smulpaj01 skrev 2020-07-15 10:23:04 följande:

    Vet du nåt om hur relationen var mellan dem innan ni träffades? Har exet nån ny man i sitt liv?


    Han har inte sagt det rakt ut, men det bar hon som lämnade honom. En detalj, jämfört med förr så har han gått upp i vikt mycket, har varit deprimerad de första åren...hans bästa vän har sagt att han mår så bra nu efter att träffat mig, och som sagt så har vi också ett fint förhållande. Men jag vet att han har mer historia med sitt ex. De var t o m barndomsvänner.
  • Anonym (Fundersam)
    Physalis skrev 2020-07-15 13:46:09 följande:

    Det bästa är väl att du är totalt ärlig med honom. Förklara din oro över förändringarna och att du är rädd att fortsätta med risken att du investerar mer känslor och tid samtidigt som han kanske är påväg att lämna dig. Förklara att du inte vill stå där om någon månad hjärtekrossad utan hellre tar det nu om det är så.

    Om han har känslor för henne och är en bra person så kommer han då erkänna och ni kan avsluta redan nu.

    Om han inte har känslor för henne så kan han försäkra dig om sina känslor för dig och förklara vad som pågår mellan honom och henne.

    Risken finns såklart att han har känslor för henne men är oärlig med dig för att han vill behålla kakan och äta den samtidigt. Men då har du åtminstone försökt skydda dig själv.


    Tror att jag ger det lite tid och ser hur allt utvecklar sig. Nu är det sommar och lite andra omständigheter...(som t ex umgänge med barnet), Om de ses mer som vänner så kommer jag att ställa frågan. Måste hitta ett bra sätt lägga fram det.

    Kanske borde jag lägga henne som fb vän? Undrar hur de reagerar då.
  • Anonym (Fundersam)
    smulpaj01 skrev 2020-07-15 20:10:53 följande:

    Förmodligen tänker hon att du är svartsjuk, han bryr sig

    [quote=80525679][quote-nick]smulpaj01 skrev 2020-07-15 20:10:53 följande:[/quote-nick]Förmodligen tänker hon att du är svartsjuk, han bryr sig nog inte.


    Nä skickar nog inte fb förfrågan, tänker inte kolla på sociala medier och börja stalka dem.

    Men vad tror du om situationen? Låter det som att de bara är vänner och inget annat. Eller utvecklar de kärlek igen? Och bör jag ens fråga?
  • Anonym (Fundersam)
    smulpaj01 skrev 2020-07-15 20:52:24 följande:

    Jag tror att han känner sig så pass trygg och lycklig med dig nu att han kan umgås med henne utan att känna någonting för henne längre. Jag kan ju såklart inte veta, men det är vad jag tror. Tycker inte att du ska säga något i nuläget utan avvakta lite. Annars kan det starta någon "grej" av det och deras relation kommer påverkas och även er. Alltså att han får för sig att du är svartsjuk, berättar det för henne o.s.v.


    Tack för svar, tänker också i de banorna. Vill inte göra en grej av det.

    Tänker lite, om de ville kunde de varit tillsammans idag, jag borde inte vara ett hinder.

    Frågade här på FL också för att höra hur andras relationer till deras ex är osv.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Bra relation tack vare dig (han ar lycklig)) skrev 2020-07-16 07:10:26 följande:

    Jag tanker ocksa i dessa banorna. Om det var han som blev dumpad sa har relationen kanske varit anstrangd innan eftersom han han varit sur/nere/sviken och hon fatt tampas med daligt samvete varje gang de traffats. Nar han nu har traffat dig, och enligt hans kompisar ar lycklig, och darmed gatt vidare, sa mojliggor det en normal relation till exet. Han behover inte langre ha negativa kanslor nar han ser henne, for han har ju dig, han ar ju lycklig. Hon behover inte ha daligt samvete mer eftersom han ju traffat dig och gatt vidare. Nu kan de antligen umgas som normala vuxna utan negativt laddade kanslor fran forr inblandade. Jag tanker att det har varit svart for honom att standigt traffa exet (vid hamtning/lamning) nar han inte haft det bra. Man grubblar pa varfor det blev som det blev och ar kanske arg for att man blivit lamnad. Men nu nar han ar lycklig ar det ju inga problem eftersom han kommit ut pa andra sidan s a s och gatt vidare. Da kan hon kosta pa sig att vara extra trevlig mot honom utan att det tolkas som att hon vill ha honom tillbaka (som han kanske kunde ha tolkat det om hon varit extra trevlig mot honom innan han traffade dig). Da kunde han ha blivit sarad och fatt fel signaler for sig. Det far han ju inte nu, nar han har dig, och hon kan vaga vara trevlig.

    Men a andra sidan, om hon ar singel och hennes ex plotsligt skaffar en ny sa kan det ju vara sa att kanslorna vaknar igen nar nagon annan tagit honom s a s, men jag gissar att om hon hade velat ha honom sa har hon ju haft manga ar pa sig att fa honom tillbaka. Jag tror helt enkelt att de nu, tack vare dig, kan vara trygga i relationen och att det inte blir sa infekterat att ses mot hur det hade varit om han varit singel och deprimerad. De kan alltsa ha en normal, bra och vanskaplig relation med varandra tack vare dig (att han ar lycklig).


    Åhh tack för svar!! Jag hoppas verkligen att det är så här det ligger till. T ex har hon, exet, tagit initiativ några gånger och kontaktat mig så att våra barn kan leka. Hon har vid ett tillfälle frågat om jag kan passa deras dotter ett par timmar, så hon kunde hinna med nåt hon hade och så att min kille, hennes ex, kunde komma efteråt och hämta och vara hos mig. Ja lite krångligt att förklara men hon verkade att vara ganska över honom, eftersom hon själv involverar mig i deras vardag.

    Vilken skillnad din förklaring gjorde för mig, hela mitt perspektiv ändras. Stort tack :))
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Maskrosen) skrev 2020-07-16 08:40:36 följande:

    Om de umgås väldigt mycket får man känslan att han har två fruar/familjer typ. Känns inte rätt


    De umgicks aldrig, men har setts ett par gånger nu med barnet. Plus att de är vänner på fb nu.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Bra relation tack vare dig (han ar lycklig)) skrev 2020-07-16 09:21:42 följande:

    Tycker att det verkar som om hon vill framja en bra relation, era familjer emellan. Hennes barn bor ju halva tiden hos er (gissar jag) och att ta initiativ till att era barn kan leka tillsammans och lara kanna varandra ar ju jattebra. Det gor ju aven att man fattar att hon ser detta som langsiktigt, alltsa att du och exet ar ett par, annars hade hon inte behovt anstranga sig for att hennes barn ska lara kanna ditt. Varfor skulle hon det om hon hade velat ha tillbaka sitt ex? Eller varfor skulle hon det om hon inte trodde att ert forhallande skulle halla? Man introducerar ju inte sitt barn till varje "fling" exet har, eller hur? Hon verkar jobba for att de framtida bonussyskonen ska kunna ha en bra relation och att hennes barn ska kanna sig tryggt hos dig (genom att du nu passat henne). Tycker att detta later som en bra borjan pa ett bra sammarbete, vilket ar viktigt i bonusfamiljer. 


    hoppas att det är så. Jag bor inte med min kille, och vi kommer inte att ha barn tillsammans, vi är omkring 40 års åldern nu. Men vi har talat om att vi vill flytta ihop och ha en framtid tillsammans.
Svar på tråden Han är plötslig bra vän med sin ex!