Hur många aborter har ni gjort?
Vilken typ och vecka?
Har ni barn idag och isåfall var de svårt att bli gravid igen?
Vilken typ och vecka?
Har ni barn idag och isåfall var de svårt att bli gravid igen?
Inga aborter här, har ett barn, hoppas på no2 snart. 33 år.
Jag skulle göra abort bara i extrema fall (mitt liv står på spel o jag redan har familj, barnet i magen skulle inte överleva osv). Jag är för fri abort men emot Sveriges extremism. Jag tycker att regler de flesta EU länder har är lagom (fri abort till v12, efter bara om man har en bra anledning). Jag tror att få skulle argumentera att man måste föda ett våldtäktsbarn, men vi kanske är överens om att absolut majoriteten av aborterna utförs inte pga det. I mitt hemland (annat eu land) bekostar staten abort om det finns speciella skäl, som att mamman är under 18, missbildning, våldtäkt, mammas hälsa t.ex. Annars får man betala själv (pappan är skyldig att betala 50% - det ofta är orsak tyvärr till mycket konflikter när de vägrar). Jag förstår inte varför skulle skattepengarna gå dit. Sen tycker jag att om man måste lägga ut 20-50 tusen kronor för en abort de flesta skulle inte slarva med piller... Suger för dem som blev gravida trots preventivmedel, men det måste vara en liten andel. Graviditet är en risk man tar om man har sex. Jag har vänner som gör abort på löpande band, det blev ett slags dygd bland innerstadens feminister. Ju flera aborter, desto mer självständig kvinna du är. Jag vill tro att jag är feminist men för mig ekvationen är ju flera abort desto dummare du är... (Pratar inte om människor som får sjuka foster gång på gång.) Jag var alltid noggrann meg piller, men hade jag blivit gravid ändå skulle ha behållit då jag var i stabila relationer. De få tillfällen jag hade bara dejtat för skojens skull hade jag både pill o kondom. Funkat för mig, men förstår självklart att det finns några få som inte tål hormoner.
Då hade jag använt 2 preventivmedel samt undvikit sex kring ägglossning. Inte svårare än så.
Kanske att man rentav hade steriliserat sig om man visste att en graviditet innebar abort.
En bekant till mig drabbades av aggressiv underlivscancer när hon var gravid. Det upptäcktes i vecka 13. Enda alternativet för att överleva var att operera bort tumören, men det innebar också att barnet skulle tas bort. Det andra alternativet var att hoppas på att överleva tills barnet kunde födas och sen dö.
Hon valde livet. Och de andra barnen. Men det var väldigt, väldigt svårt att undvika den situationen!