• Anonym (Ts)

Hur många aborter har ni gjort?

Hur många aborter har ni gjort?

Vilken typ och vecka?

Har ni barn idag och isåfall var de svårt att bli gravid igen?

• Svar på tråden Hur många aborter har ni gjort?
  • Anonym (dezzy)

10 eller kanske 11, kommer inte ihåg

• Anonym (Sofia1992)
    Anonym (Thea) skrev 2020-07-16 19:42:32 följande:

Det kallar jag empatiskt, att neka någon dennes personliga åsikter, tankar och känslor. Hör du dig själv? Är du verkligen empatisk när du fråntar mig rätten att bestämma vad som är självklart för mig? Är det att bry sig om sin "medsyster"? Men det är ju så det funkar, det handlar inte om att stötta andra kvinnor oavsett vem kvinnan är och vad hon står för. Det handlar om att bara stötta den egna normen och kalla det för öppensinnat.

Du ser väl vad det står i rubriken på tråden ? Det är ju DU som går in och skriver i syfte att provocera när du vet mycket väl vad tråden handlar om. Man får de svar man ber om helt enkelt.
  • Anonym (Sofia1992)

2 aborter. Vecka 13 och vecka 9. Den första var värst då jag bara var 15 år. Men ingen av dom har lämnar några långvariga psykiska ärr i mig.

• Miss Skywalker
    Anonym (Thea) skrev 2020-07-16 17:20:53 följande:
    Det är faktiskt lätt att både säga och göra.
    Så du skulle palla föda och ta hand om en ev våldtäktsmans barn. Starkt!
  • Anonym (Tu)

Två.

En kirurgisk i vecka 10 (eller 11, minns inte exakt), var då 18 år. När jag var 26 år gjorde jag en medicinsk i vecka 7.

Är 28 år nu och fick mitt första barn nyligen, var inte svårt att bli gravid (blev det ett halvår efter att ha slutat med p-piller, utan att vi aktivt försökte bli gravida).

• Anonym (2av3)
    Anonym (Annie) skrev 2020-07-16 14:39:20 följande:

1 kirurgisk abort, v 9.0, 19 år. Blev gravid på första försöket vid 23 och 26 års ålder.

haha, precis exakt det jag skulle svara. läskigt.
  • Anonym (Jenny)

Inget är iallafall självklart. Att du tycker så visar bara att du vid 51 års ålder fortfarande inte vet vad det kan innebära att leva. Du vet aldrig i förväg vilka situationer livet kan ställa dig inför.

Jag var också emot abort till den dagen då det inte fanns något val.

Anonym (Noll) skrev 2020-07-16 17:58:35 följande:

Kan det visst vara. Jag är 51 och har varit emot abort hela livet. Jag visste absolut att det inte fanns nånting som skulle fått mig att göra abort. Finns annat som är självklart för mig också. Mina grundläggande värderingar har aldrig ändrats genom livet.

• Anonym (Aldrig.)
    Anonym (Jenny) skrev 2020-07-17 08:03:19 följande:

Inget är iallafall självklart. Att du tycker så visar bara att du vid 51 års ålder fortfarande inte vet vad det kan innebära att leva. Du vet aldrig i förväg vilka situationer livet kan ställa dig inför.

Jag var också emot abort till den dagen då det inte fanns något val.

Då var du inte emot abort utan hycklare bara.. är man emot abort så vet man att man inte kommer göra det. Vill andra gör det så fine, men anta inte att alla är kapabla till att göra något de anser vara moraliskt fel.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Aldrig.) skrev 2020-07-17 08:46:01 följande:

Då var du inte emot abort utan hycklare bara.. är man emot abort så vet man att man inte kommer göra det. Vill andra gör det så fine, men anta inte att alla är kapabla till att göra något de anser vara moraliskt fel.

Det är väl snarare de som vid passerad fertilitet tvärsäkert kan säga "nej aldrig" i en sådan fråga som är hycklare. Som heller inte har behövt ställas inför svåra dilemman när man blivit gravid oplanerat tex våldtäkt eller fått en svår sjukdom och är tvungen att genomgå en abort. Man har tex redan flertalet barn och vill kanske hellre försöka överleva (vid sjukdom) för deras skull än gå igenom graviditet och stå med ytterligare barn plus problem.

Trots att man starkt är emot abort t o m.

Hur man känner vid ev våldtäkt som leder till graviditet är nog väldigt individuellt. Tex våldtäkt far mot dotter? Då tror jag att abort är att föredra oavsett personlig inställning/övertygelse.

Förstår du inte vilket helvete människor kan drabbas av. Lägg då till vissa länder som har en väldigt restriktiv abortlag. Dock brukar även dessa länder godkänna abort vid incest, våldtäkt och svåra sjukdomar.
  • Anonym (Aldrig.)
    Anonym (Maria) skrev 2020-07-17 09:01:02 följande:

Det är väl snarare de som vid passerad fertilitet tvärsäkert kan säga "nej aldrig" i en sådan fråga som är hycklare. Som heller inte har behövt ställas inför svåra dilemman när man blivit gravid oplanerat tex våldtäkt eller fått en svår sjukdom och är tvungen att genomgå en abort. Man har tex redan flertalet barn och vill kanske hellre försöka överleva (vid sjukdom) för deras skull än gå igenom graviditet och stå med ytterligare barn plus problem.

Trots att man starkt är emot abort t o m.

Hur man känner vid ev våldtäkt som leder till graviditet är nog väldigt individuellt. Tex våldtäkt far mot dotter? Då tror jag att abort är att föredra oavsett personlig inställning/övertygelse.

Förstår du inte vilket helvete människor kan drabbas av. Lägg då till vissa länder som har en väldigt restriktiv abortlag. Dock brukar även dessa länder godkänna abort vid incest, våldtäkt och svåra sjukdomar.

Eller så har de ställts inför svåra dilemman men ändå utgått från sina värderingar och inte hycklat?

Jag är själv i fertil ålder (20-årsåldern) och har inte blivit ställd inför något dilemma ännu, men det innebär inte att jag är egoistisk och väljer abort efter att ha varit emot det i mitt liv. Som om det vore fel för andra men okej för mig?

Dessutom det dilemmat du talar om har inte speciellt många blivit utsatta för bland kvinnor som gör abort varje år, så varför skulle nödvändigtvis jag eller någon annan abortmotståndare bli det?

Tycker det är riktigt sorgligt att det ENDA argumentet ni abortförespråkare kommer med är våldtäkt, speciellt incestvåldtäkt. De flesta aborter sker inte pga detta, och du får gärna komma med siffror angående hur många flickor och kvinnor som blir våldtagna av sin förälder/sitt syskon, sedan gravida och tvungna att göra abort.

Om abort är så bra så kom med relevanta argument tack.
Svar på tråden Hur många aborter har ni gjort?