• Ett till maskrosbarn

Snabba sätt att spara ihop till kontantinsats?

Som rubriken lyder-ge mig era bästa tips!

Vi vill köpa hus inom 1,5-2 år och känner att vi vill bygga på kontantinsatsen rejält för att öka våra möjligheter till bättre lånevillkor och större utbud av hus att välja på.

Summering av vår situation just nu: vi är sambo, är strax över 30 år, bor i en bostadsrätt som är belånad till 83 %, har ett gemensamt sparkonto på över 50 000 men det är en buffert och större delen är tänkt till vårt framtida bröllop. Båda har lite fonder och aktier men mindre belopp.

En av oss studerar med CSN, och tar examen nästa sommar. God chans till arbete med kanske runt 28-30 i ingångslön, därefter möjlighet till bra löneutveckling. Den andra har har 30 000 i månadslön. Vi har inga barn, men däremot en bil som är avbetalad i oktober och en hund. Inga kostsamma hobbies direkt men shoppar onödigt mycket. Så där ska vi ju dra in på shoppandet helt klart!

Så det vi själva tänkt är: sluta shoppa, ha matlådor, göra storkok... Vi äger inte så mkt saker som vi kan sälja, brukar lägga ut kläder och sånt på sellpy och tradera.

Har ni några tips eller vill berätta om hur ni gjorde för att spara ihop till en kontantinsats? :)

• Svar på tråden Snabba sätt att spara ihop till kontantinsats?
  • Aniiee

Tips nr 1: Öka inte era utgifter när era inkomster ökar, förutom eventuella nya resekostnader till arbetet.. Det överskottet går direkt in på sparkontot (även om den ekonomiska fördelningen mellan er förändras).

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aliona

Vänta med det kostsamma bröllopet!

Den som studerar kanske kan jobba vid sidan om och lägga undan de extra pengarna?

Hur dyrt hus är det vi pratar om? Alltså, hur mycket behöver ni spara ihop?

• nnnnnnnn

Inför köpstopp tex 1 månad och därefter kan ni köra på längre period. De pengar ni har över sätter ni på kontot som är till kontantinsatsen eller gör en extra amortering på ert boende med = kommer ha större vinst när ni säljer.

Köpstopp => Läs på hur andra gjort och inspireras.
    Man kan börja lite "light" med att bara ha köpstopp på onödiga saker (bara köpa nytt av det som tagit slut eller gått sönder och inte går att laga) + varje inköp förutom mat/bashygien måste pausas 1 vecka tex: Jag behöver nya jeans för ett par gick sönder och hittar ett par i en affär, istället för att köpa dem så lägger jag undan dem tex 5 dagar och använder tiden till att kolla igenom min garderob så att jag inte har fler par byxor än jag tror, ibland hittar man fynd i garderoben! Sen tänker jag efter om jag klarar mig utan dessa jeans. Om svaret är nej, jag behöver dem till jobbet eller fritiden, så kollar jag begagnatmarknaden så att jag inte missar ett fynd där. Hittar jag inte begagnat, så får jag köpa dem när de 5 dagarna har gått.
    Man inser att man inte behöver så mycket för att klara sig! Och att det mesta går att laga, hitta begagnat, byta med vänner eller vänta tills rean för att köpa. Och att man oftast har för mycket hemma, det räcker kanske att ha något färre par jeans? Kanske ska man använda sina "finkläder" mer? Oftast hänger många fina plagg och blir omoderna eller för stora/för små under tiden de bara hänger i garderoben = kunde lika gärna använt den där kostymen och klänningen lite mer till vardags, man kan ofta "dressa ner" plagg tex ta bara kostymbyxorna + t-shirt eller har en enklare kofta till finklänningen och så funkar det på jobbet/en dag på stan.

• Ett till maskrosbarn
    Aliona skrev 2020-07-21 21:24:34 följande:

Vänta med det kostsamma bröllopet!

Den som studerar kanske kan jobba vid sidan om och lägga undan de extra pengarna?

Hur dyrt hus är det vi pratar om? Alltså, hur mycket behöver ni spara ihop?

Tack för din input!

Vi skulle gift oss redan denna våren och fick skjuta upp det 1,5 år pga corona, så det är inte aktuellt att ställa in bröllopet. Annars ett bra förslag :) den studerande av oss som är tjänstledig från sitt ordinarie fasta arbete har arbetat lite grann (inte varje månad) och vi har lagt undan lite från hen. Samtidigt så känns det inte tillräckligt...

Vi villhöver spara ca 200 000 kr.
  • Ett till maskrosbarn
    Aniiee skrev 2020-07-21 21:19:24 följande:

Tips nr 1: Öka inte era utgifter när era inkomster ökar, förutom eventuella nya resekostnader till arbetet.. Det överskottet går direkt in på sparkontot (även om den ekonomiska fördelningen mellan er förändras).

Mycket bra råd, vi har tänkt på det och det som känns mest utmanande är nog att hålla den ekonomiska disciplinen sen. Samtidigt, vi har ju ett mål vi vill uppnå som borde kunna motivera oss :)
  • Ett till maskrosbarn
    nnnnnnnn skrev 2020-07-21 22:57:02 följande:

Inför köpstopp tex 1 månad och därefter kan ni köra på längre period. De pengar ni har över sätter ni på kontot som är till kontantinsatsen eller gör en extra amortering på ert boende med = kommer ha större vinst när ni säljer.

Köpstopp => Läs på hur andra gjort och inspireras.

Man kan börja lite "light" med att bara ha köpstopp på onödiga saker (bara köpa nytt av det som tagit slut eller gått sönder och inte går att laga) + varje inköp förutom mat/bashygien måste pausas 1 vecka tex: Jag behöver nya jeans för ett par gick sönder och hittar ett par i en affär, istället för att köpa dem så lägger jag undan dem tex 5 dagar och använder tiden till att kolla igenom min garderob så att jag inte har fler par byxor än jag tror, ibland hittar man fynd i garderoben! Sen tänker jag efter om jag klarar mig utan dessa jeans. Om svaret är nej, jag behöver dem till jobbet eller fritiden, så kollar jag begagnatmarknaden så att jag inte missar ett fynd där. Hittar jag inte begagnat, så får jag köpa dem när de 5 dagarna har gått.

Man inser att man inte behöver så mycket för att klara sig! Och att det mesta går att laga, hitta begagnat, byta med vänner eller vänta tills rean för att köpa. Och att man oftast har för mycket hemma, det räcker kanske att ha något färre par jeans? Kanske ska man använda sina "finkläder" mer? Oftast hänger många fina plagg och blir omoderna eller för stora/för små under tiden de bara hänger i garderoben = kunde lika gärna använt den där kostymen och klänningen lite mer till vardags, man kan ofta "dressa ner" plagg tex ta bara kostymbyxorna + t-shirt eller har en enklare kofta till finklänningen och så funkar det på jobbet/en dag på stan.

Bra tips, tack så mycket!
  • Anonym (Investeraren)

Spekulera på börsen.

• Barbro45
    Ett till maskrosbarn skrev 2020-07-22 07:38:53 följande:
    Tack för din input!

Vi skulle gift oss redan denna våren och fick skjuta upp det 1,5 år pga corona, så det är inte aktuellt att ställa in bröllopet. Annars ett bra förslag :) den studerande av oss som är tjänstledig från sitt ordinarie fasta arbete har arbetat lite grann (inte varje månad) och vi har lagt undan lite från hen. Samtidigt så känns det inte tillräckligt...

Vi villhöver spara ca 200 000 kr.
    Gift er nu om ni vill men skjut upp bröllopsfesten. Vigseln kostar inget, ni måste inte ha ringar, nu kan ha era vanliga finkläder. Det är rätt bra att man är gift när man gör ett så stort åtagande som ett husköp. Man kan också skriva in i ett avtal vad som ska gälla men enklare att gifta sig om man i alla fall tänkt göra det.
  • hawthorne

Det enda hållbara är att tänka långsiktigt. Det ni kommer långt på är att göra något åt shoppandet.
    Ett sätt är ju att läsa på om köpstopp men jag tycker att det är mycket idioti därför att folk verkar inte tänka utan de gör som alla andra och då ändrar man ganska lite i sitt eget beteende.

Så en liten, men ack så svår sak, är att tänka efter innan ni shoppar. "Behöver jag denna", "kommer jag att använda detta". Är svaret ja så köper man, annars avstår man.

Sen framförallt, låt det ta tid. Hellre att det tar ett par år extra än att forcera fram ett husköp som kanske blir fel.

• Barbro45
    hawthorne skrev 2020-07-22 08:45:14 följande:

Det enda hållbara är att tänka långsiktigt. Det ni kommer långt på är att göra något åt shoppandet.
    Ett sätt är ju att läsa på om köpstopp men jag tycker att det är mycket idioti därför att folk verkar inte tänka utan de gör som alla andra och då ändrar man ganska lite i sitt eget beteende.

Så en liten, men ack så svår sak, är att tänka efter innan ni shoppar. "Behöver jag denna", "kommer jag att använda detta". Är svaret ja så köper man, annars avstår man.

Sen framförallt, låt det ta tid. Hellre att det tar ett par år extra än att forcera fram ett husköp som kanske blir fel.

Ack ja, så rätt. Man kan inför varje gång man vill köpa något fråga sig själv. Är detta något jag behöver eller är det något jag vill ha. Det är sällan man BEHÖVER och ofta man VILL HA.
Svar på tråden Snabba sätt att spara ihop till kontantinsats?