• nnnnnnnn

    Snabba sätt att spara ihop till kontantinsats?

    Inför köpstopp tex 1 månad och därefter kan ni köra på längre period. De pengar ni har över sätter ni på kontot som är till kontantinsatsen eller gör en extra amortering på ert boende med = kommer ha större vinst när ni säljer.

    Köpstopp => Läs på hur andra gjort och inspireras.
    Man kan börja lite "light" med att bara ha köpstopp på onödiga saker (bara köpa nytt av det som tagit slut eller gått sönder och inte går att laga) + varje inköp förutom mat/bashygien måste pausas 1 vecka tex: Jag behöver nya jeans för ett par gick sönder och hittar ett par i en affär, istället för att köpa dem så lägger jag undan dem tex 5 dagar och använder tiden till att kolla igenom min garderob så att jag inte har fler par byxor än jag tror, ibland hittar man fynd i garderoben! Sen tänker jag efter om jag klarar mig utan dessa jeans. Om svaret är nej, jag behöver dem till jobbet eller fritiden, så kollar jag begagnatmarknaden så att jag inte missar ett fynd där. Hittar jag inte begagnat, så får jag köpa dem när de 5 dagarna har gått.
    Man inser att man inte behöver så mycket för att klara sig! Och att det mesta går att laga, hitta begagnat, byta med vänner eller vänta tills rean för att köpa. Och att man oftast har för mycket hemma, det räcker kanske att ha något färre par jeans? Kanske ska man använda sina "finkläder" mer? Oftast hänger många fina plagg och blir omoderna eller för stora/för små under tiden de bara hänger i garderoben = kunde lika gärna använt den där kostymen och klänningen lite mer till vardags, man kan ofta "dressa ner" plagg tex ta bara kostymbyxorna + t-shirt eller har en enklare kofta till finklänningen och så funkar det på jobbet/en dag på stan.

  • nnnnnnnn

    Ät inte ute... ALLS... Inget kaffe i farten, godisbit på väg till bussen osv. Varje gång du brukar betala något litet, så avstår du och sätter över den summan på ett särskilt konto, då ser du att 20-50 kr 1-7 ggr/vecka = 80-1400 kr/mån
    Så gör båda så kan ni ha 2800 kr efter 1 månad och bättre hälsa... Utan att avstå så mycket mer än det där onödiga. OBS: Köp nyttigare snacks och ha i jackan, så du inte frestas att köpa godis eller liknande om du måste få i dej något snabbt.

Svar på tråden Snabba sätt att spara ihop till kontantinsats?