• Solen123

    Gravid, skola in äldre på förskola

    Hej!

    Har en fråga ang om man är gravid men inte kommer jobba kan man skola in äldre barnet innan bebis föds? Fast man är föräldraledig för det äldre barnet.

    Hade en riskgraviditet så det är väl en backup ifall något skulle hända igen samt att man skolar in när man kan lägga all fokus på äldre barnet som ska börja förskolan.

    Någon som vet/varit med om liknande?

  • Svar på tråden Gravid, skola in äldre på förskola
  • Anonym (Anonym)

    Du får skola in precis när du vill men eftersom du är ledig om dagarna får du bara ha det äldre barnet 15 h/vecka, om inte kommunen beslutat generösare regler.

  • Aliona

    Fast man kan väl inte ha barnet på fsk när man samtidigt är föräldraledig med det barnet?

  • Alexi

    Nej du kan inte vara föräldraledig för ett barn och samtidigt lämna det på förskola.

  • Solen123
    Alexi skrev 2020-07-22 10:26:26 följande:

    Nej du kan inte vara föräldraledig för ett barn och samtidigt lämna det på förskola.


    Det vet jag. Jag menar skola in barnet innan ifall sjukskrivning/för tidig födsel sker mm. Inte ha barnet på förskola om jag är föräldraledig för barnet det gäller.
  • Alexi
    Solen123 skrev 2020-07-22 12:46:50 följande:

    Det vet jag. Jag menar skola in barnet innan ifall sjukskrivning/för tidig födsel sker mm. Inte ha barnet på förskola om jag är föräldraledig för barnet det gäller.


    Mennär tänker du att barnet ska börja påförskolan då? För att börja precis samtidigt som hen får syskon är en dålig ide mot barnet. Risjen är står att hen känner sig undanskuffad då.
  • fjanten

    Har du någon särskild tanke bakom att skola in? Är barnet över tre år och har utbyte av förskola? Annars är det ju lika att vänta tills det yngre barnet också ska börja förskola och då skola in båda. Du måste ha en bättre back up-plan inför en eventuell riskgraviditet.

  • annabellelee
    Solen123 skrev 2020-07-22 12:46:50 följande:

    Det vet jag. Jag menar skola in barnet innan ifall sjukskrivning/för tidig födsel sker mm. Inte ha barnet på förskola om jag är föräldraledig för barnet det gäller.


    Du kan inte skola in om du sedan inte använder platsen. När barn är små är inskolningen färskvara, dvs skolar du in men barnet sedan inte är på förskolan på flera veckor kommer ju barnet inte längre känna sig bekant och trygg med personal och barn.
Svar på tråden Gravid, skola in äldre på förskola