annabellelee skrev 2020-07-24 21:19:00 följande:
Det låter inte som ett konstigt besök. Min bm har varit försenad vid båda mina kub, jag antar för att de kanske haft ett besvärligt fall innan mig och kanske fått ge en blivande mamma ett väldigt jobbigt besked. Jag tycker det är bra att de tar sig tid till det och förstår om det kanske blir förseningar (det är ju knappast av lathet som de är sena).
Kub är till för diagnos, så mina bm har inte heller förklarat och berättat medan de mätt utan mest stressat igenom allt, och ja, nackspalten tog lång tid att mäta båda gångerna och fick mätas flera gånger med olika mått beroende på läget. Det är heller inget konstigt.
Det bästa är väl att man får foton efteråt som man kan mysa med. Men 1:500 anses vara ett bra värde. Det innebär att risken är 0,2%. Inga landsting betalar nipt vid det värdet.
Att olika trisomier har olika sannolikhet beror ju på att det är olika symdrom som ger olika symtom.
Tack för ditt svar. Jag förstår att mina förväntningar var annorlunda mot vad som skulle ske. Trotts det så tycker jag att människor som jobbar med sånt ska visa lite förståelse. Jag tror att hon gjorde sitt jobb rätt för jag fick det förklarat att hon skulle kunna mista sin licens om de senare kom fram till att hon ej gjorde det men jag fick inget bra bemötande.
Hon såg att ja va jätte förvirrad och orolig och hon brydde sig verkligen inte. Jag har skickat ett klagomål om henne och kommer bli uppringd av hennes chef. Hon skrämde livet ur mig bara av att vara sig själv.
Hon sa ingenting som bekräftade att barnet mådde bra. Hon ville ej bekräfta något. Varken om mina resultat va bra eller om min moderkaka låg fram till eller baktill. Hon frågade om jag rökte 3 gånger i en och samma mening. Jag tyckte hon va extremt frånvarande.
I vilket fall som helst så hade hon iaf noterat att hjärtat slog normalt, foster rörelsen var normala, fostervattnet var där de skulle osv. Och att någon visade mig anteckningarna fick mig att bli ganska lugn.
Det så lite som krävs ibland.
Ett exempel som flera reagerade på som skrämde upp mig var att; hon frågade mig vilket vecka jag var i och jag sa 12+5 då sa hon okej hjärnan är 12+4. Mätte den flera gånger fick 12+4 och då sa jag är det något fel? Nej fel och fel svarade hon.
Mätte sedan kroppen den visade 13 veckor. Då frågade jag är det konstigt att kroppen är 13 veckor och huvudet 12+4 nu. Hon svarade inte direkt det vet man inte i detta skede men du är iaf inte beräknad 28/1 men jag kan ej räkna ut nu när du är beräknad ja måste sammanställa allt du får information sen.
Idag stod det i hennes noteringar att när ja va där efter alla hennes mätningar så var jag beräknad exakt rätt dag och de 3 barnmorskorna/läkare jag pratade med sa att det är HELT normalt att måtten är så. 12+4 och 12+6 (dvs 13) är nästan samma sak. Det absolut inget konstigt och hon hade mätt kroppen flera gånger och måtten va lite olika så mitt BF är 28/1.
Det kanske är självklart i efterhand men när någon säger till någon som mig som ej kan så mkt att barnets huvud är för litet jämfört med kroppen och ej vet om de normalt så blir man livrädd! Jag tycker hon kunde förklara såååå mkt mer än vad hon gjorde.