• Anonym (Undrande)

    Hur fördela ekonomin?

    Jag har under flera år varit försörjare av familjen och stått för 80-90% av alla utgifter. Saker till vår lilla son, resor, boende, mat etc etc. Så kommer det sannolikt fortsätta i en närstående framtid.

    Detta pga sjukdom, föräldraledighet etc. Vill inte gå in på detaljer om detta. Det är ingen optimal situation såklart, men jag accepterar den.

    Till saken hör att min sambo nu ärvt en summa pengar. Denna summa kan sambon tänka sig lägga in i ett gemensamt boende. Dock vill hen att vi ska skriva att denna summa är hens enskilda egendom. Detta tycker jag är.väldigt provocerande. Fine om vi delat hyfsat på alla utgifter, inga problem. Men eftersom jag står för nästan allt och har så gjort i flera år så blir summan jag "lagt ut" relativt stor. Räkna med minst 200 000 per år. Den summa sambon nu får ligger ungefär i linje med det jag lagt ut.

    Sambon säger att det är skillnad eftersom det är löpande utgifter vs en klumpsumma. Men jag kan verkligen inte se det? I slutändan är det ju pengar? Vad spelar det för roll om de betalas ut bit för bit eller i klump?

  • Svar på tråden Hur fördela ekonomin?
  • Anonym (S)

    Jag har också spontant svårt att se skillnaden, så länge ni inte har någon annan uppgörelse kring de löpande kostnaderna. Som att partnern tar alkt ansvar för hem och största för barn som "ersättning". Då får man väl lägga in det i ekvationen också.

  • Anonym (Val)

    Det finns alltid ett val, du har valt att skaffa familj med någon som har svårt att försörja sig och du har valt att betala, uppenbarligen har du även valt att inte gifta dig.

    Arvet är därför sambons och det står din sambo fritt att göra precis vad som helst med arvet. Om din sambo har problem med att försörja sig så kan arvet vara en trygghet vid en eventuell separation.

    Synpunkter kan du förstås ha, rent etiskt mycket förståeligt. Men sambons val kan du inte göra något åt och det är dina egna val som satt dig i denna situation.

  • Anonym (D)

    Så länge hon hade låg inkomst för att hon tog hand om ert gemensamma barn (eller var sjukskriven p.g.a. komplikationer rörande graviditet och förlossning) så ser jag det som att hon bidrog till familjen lika mycket som du. Men har du försörjt henne utöver det så känns det rimligt att ha i åtanke att du annars hade kunnat spara de pengarna till en kontantinsats.

  • Anonym (H)
    Anonym (Val) skrev 2020-07-25 08:12:29 följande:

    Det finns alltid ett val, du har valt att skaffa familj med någon som har svårt att försörja sig och du har valt att betala, uppenbarligen har du även valt att inte gifta dig.

    Arvet är därför sambons och det står din sambo fritt att göra precis vad som helst med arvet. Om din sambo har problem med att försörja sig så kan arvet vara en trygghet vid en eventuell separation.

    Synpunkter kan du förstås ha, rent etiskt mycket förståeligt. Men sambons val kan du inte göra något åt och det är dina egna val som satt dig i denna situation.


    Jag får hålla med till viss del här.

    @TS Men om din sambo ska ha dessa pengar som enskild egendom så är det dags att i större utsträckning ställa krav på hur mycket du själv anser är rimligt att lägga in i den gemensamma ekonomin och anpassa kostnader utifrån det. Du ska ju få möjlighet till ett eget (enskilt) trygghetssparande även du. Om det för din sambos del handlar om miljonbelopp så anser jag att du ska ha möjlighet att spara minst 5000 kr privat, pengar spm enbart är dina, vid sidan av er ekonomi. Vad skulle det innebära för er totalekonomi?
  • Anonym (D)
    Anonym (Val) skrev 2020-07-25 08:12:29 följande:
    Det finns alltid ett val, du har valt att skaffa familj med någon som har svårt att försörja sig och du har valt att betala, uppenbarligen har du även valt att inte gifta dig. Arvet är därför sambons och det står din sambo fritt att göra precis vad som helst med arvet. Om din sambo har problem med att försörja sig så kan arvet vara en trygghet vid en eventuell separation. Synpunkter kan du förstås ha, rent etiskt mycket förståeligt. Men sambons val kan du inte göra något åt och det är dina egna val som satt dig i denna situation.

    Ska man vara krass så har ju inte sambon rätt till TS framtida inkomst heller. Så vill de starta ställningskrig (vilket jag inte rekommenderar) kan TS vägra att fortsätta försörja henne ifall hon vägrar att dela med sig av arvet ...
  • Anonym (känsligt)

    Nej, det är ingen skillnad men det spelar ingen för hon har bestämt dig för att det är det. Nu kan du säga åt henne att om hon har enskild egendom så kan du också ha det och så börjar du spara ihop till en minst lika stor egendom.

    Eller också säger du inget alls och sparar bara.

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Val) skrev 2020-07-25 08:12:29 följande:

    Det finns alltid ett val, du har valt att skaffa familj med någon som har svårt att försörja sig och du har valt att betala, uppenbarligen har du även valt att inte gifta dig.

    Arvet är därför sambons och det står din sambo fritt att göra precis vad som helst med arvet. Om din sambo har problem med att försörja sig så kan arvet vara en trygghet vid en eventuell separation.

    Synpunkter kan du förstås ha, rent etiskt mycket förståeligt. Men sambons val kan du inte göra något åt och det är dina egna val som satt dig i denna situation.


    Denna situation uppstod efter vi skaffat barn. Sambon har alltid kunnat försörja sig innan. Det är "mitt val" lika mycket som det är "ditt val" att bli ihop med någon som är döende om din respektive får en dödlig sjukdom efter X år tillsammans.
  • lostandfound

    Om hen endast ser det som sina pengar efter att du försörjt både hen och barn hade jag sagt "Så, då var det dags för mig att sluta försörja dig och vårt barn på egen hand. Nu har du erhållit pengar och således ser jag ingen annan lösning än att vi delar lika på samtliga utgifter från och med nu". På så vis får du möjlighet att spara ihop dina egna pengar och din partner får lära sig att bidra till sin familj - precis vad du gjort under en längre tid.

  • Anonym (Undrande)
    lostandfound skrev 2020-07-25 08:29:31 följande:

    Om hen endast ser det som sina pengar efter att du försörjt både hen och barn hade jag sagt "Så, då var det dags för mig att sluta försörja dig och vårt barn på egen hand. Nu har du erhållit pengar och således ser jag ingen annan lösning än att vi delar lika på samtliga utgifter från och med nu". På så vis får du möjlighet att spara ihop dina egna pengar och din partner får lära sig att bidra till sin familj - precis vad du gjort under en längre tid.


    Min partners resonemang är att eftersom hen lägger in detta i ett boende stöttar hen familjen. Även jag tycker det är vettigt då vi skulle gagnas av bättre boende. Det är skrivelsen jag vänder mig mot.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (H) skrev 2020-07-25 08:19:42 följande:

    Jag får hålla med till viss del här.

    @TS Men om din sambo ska ha dessa pengar som enskild egendom så är det dags att i större utsträckning ställa krav på hur mycket du själv anser är rimligt att lägga in i den gemensamma ekonomin och anpassa kostnader utifrån det. Du ska ju få möjlighet till ett eget (enskilt) trygghetssparande även du. Om det för din sambos del handlar om miljonbelopp så anser jag att du ska ha möjlighet att spara minst 5000 kr privat, pengar spm enbart är dina, vid sidan av er ekonomi. Vad skulle det innebära för er totalekonomi?


    Det skulle gå rent krasst. Men vi skulle få göra avkall på saker som skulle uppröra sambon (och mig)
Svar på tråden Hur fördela ekonomin?