• Ernst11

    Är det rimligt att studera till jurist i 35-årsåldern?

    Hej,

    Jag är nu strax 35 och funderar på att jaga drömmen om att utbilda mig till jurist, men har åldersnoja.

    Vad har ni läsare för åsikter om detta?

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Är det rimligt att studera till jurist i 35-årsåldern?
  • Ernst11
    Anonym (pluggis) skrev 2020-07-25 23:13:31 följande:

    Nuförtiden är de rätt strikta med antagning, man får inte läsa dubbelfart tror jag.

    På min tid kunde man snacka sig in lokalt på institutionerna och jag har varit antagen på 40 poäng en termin trots att man tekniskt sett bara kunde vara antagen på 30 då. Tog 34 av dem men sen fick jag jobb och struntade i resten.

    Du behöver kontakta aktuellt lärosäte för att undersöka om det går att läsa i snabbare takt, jag tror tyvärr inte det går men man kan alltid försöka. 


    Det ska tydligen gå i LU och SU, men inte Uppsala universitet. Ska kontakta lärosätet och fråga.
  • Anonym (Ja!)

    Min man är 42 och vill börja läsa till jurist för att han tycker det är intressant!

    Såklart du ska göra det om du känner att det är något fu vill arbeta med!

  • Limeblad
    Anonym (pluggis) skrev 2020-07-25 22:16:13 följande:

    Om man struntar i betygen och är van student så kan det gå ganska lätt. Jag har tentat ett år juridik brevid heltidsjobb bara för att det var intressant.

    Men ska man pressa betyg för en domarkarriär eller liknande så lär det ta mer tid.


    Vill man jobba som jurist skulle jag inte direkt strunta i betygen. Är så pass många som examineras att betygen är viktiga för alla juristjobb. Det är min erfarenhet i vart fall. Annars blir man handläggare på en myndighet och det går ju med bara en examen i stadsvetenskap.
  • Anonym (kille)

    Jag var 3d grafiker med 19 års erfarenhet. Sadlade om och jobbar i industri nu. Nu funderar jag på att sadla om igen.  Jag är 43. 


    Fördelen med att vara gammal är att 1. du pluggar för titeln, eller betyget, eller certet. Thats it. Du inte där för att skaffa kompisar eller brudar. Det är ett rent karriärsval och du har förmodligen den biten fixad, jämnfört med 20åringarna. 


    Så du har ett helt annat fokus. Man har ett annat driv och med sina vunna insikter så vet man vad man vill och har verktyg att ta sig till det mesta. 


    Så ja, kör på, du har bara ett liv. Sen är det över. Och dom som tycker att du är för gammal, är bara rädda själva. Fega att inte ta itu med sig själv och projicerar det på andra t.ex dig. 


    Kör 100% för det är allt du kan göra, sen fort ut i praktik/jobb. Så du snabbt kommer igång med arbetet bara. 


    För mig är det så att det är lättare om du kommer ur en utbildning för att få jobb. Studier är inga problem för mig. Jag vet bara inte vad jag skall plugga. Jag tjänar 28000 efter skatt nu och vill inte gå ned i lön.  Utan byta till något som ger samma eller mer. 


     


    Lycka till!

  • Ernst11
    Limeblad skrev 2020-07-26 00:17:33 följande:

    Vill man jobba som jurist skulle jag inte direkt strunta i betygen. Är så pass många som examineras att betygen är viktiga för alla juristjobb. Det är min erfarenhet i vart fall. Annars blir man handläggare på en myndighet och det går ju med bara en examen i stadsvetenskap.


    Hur mycket mer engagemang krävs för AB gentemot Ba och B?
  • Ernst11
    Anonym (kille) skrev 2020-07-26 00:24:09 följande:

    Jag var 3d grafiker med 19 års erfarenhet. Sadlade om och jobbar i industri nu. Nu funderar jag på att sadla om igen.  Jag är 43. 

    Fördelen med att vara gammal är att 1. du pluggar för titeln, eller betyget, eller certet. Thats it. Du inte där för att skaffa kompisar eller brudar. Det är ett rent karriärsval och du har förmodligen den biten fixad, jämnfört med 20åringarna. 

    Så du har ett helt annat fokus. Man har ett annat driv och med sina vunna insikter så vet man vad man vill och har verktyg att ta sig till det mesta. 

    Så ja, kör på, du har bara ett liv. Sen är det över. Och dom som tycker att du är för gammal, är bara rädda själva. Fega att inte ta itu med sig själv och projicerar det på andra t.ex dig. 

    Kör 100% för det är allt du kan göra, sen fort ut i praktik/jobb. Så du snabbt kommer igång med arbetet bara. 

    För mig är det så att det är lättare om du kommer ur en utbildning för att få jobb. Studier är inga problem för mig. Jag vet bara inte vad jag skall plugga. Jag tjänar 28000 efter skatt nu och vill inte gå ned i lön.  Utan byta till något som ger samma eller mer. 

     

    Lycka till!


    Mycket bra skrivet och jag håller givetvis med dig. Jag tjänar lite över 30 nu och vill inte gå ner i lön heller, men det är temporärt framtill vi är klara med utbildningen och våra mål.

    Ska sälja bilen och lite annat av värde. Tänkte jobba extra 2 till 3 gånger i veckan när jag börjar studera.
  • Anonym (K)

    Bättre rent än aldrig. Jag är 36 år och ska precis börja plugga igen, kommer ha en klar kandidatexamen om ett par år.

  • Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2020-07-26 01:23:50 följande:

    Bättre rent än aldrig. Jag är 36 år och ska precis börja plugga igen, kommer ha en klar kandidatexamen om ett par år.


    *SENT
  • Ernst11
    Anonym (K) skrev 2020-07-26 01:23:50 följande:

    Bättre rent än aldrig. Jag är 36 år och ska precis börja plugga igen, kommer ha en klar kandidatexamen om ett par år.


    Härligt!
  • Ernst11
    Anonym (F) skrev 2020-07-26 05:24:47 följande:

    Är det något specifikt juristjobb du siktar på?


    Finns vissa slags jobb som jag uppmärksammar mer än andra, men inget jag specifikt är tvärsäker på ännu.

    Själv?
  • Anonym (F)
    Ernst11 skrev 2020-07-26 06:28:18 följande:

    Finns vissa slags jobb som jag uppmärksammar mer än andra, men inget jag specifikt är tvärsäker på ännu.

    Själv?


    Jag är inte jurist men känner flera. Några är väldigt karriärsinriktade inom affärsjuridik, andra har suttit ting och gått den vägen. Någon är säljare av avancerade saker och verkar ha nytta av sin juristutbildningen ändå.

    Min personliga bild är att de är skärpta människor :)

    35 år är ingen ålder på en häst, klart du ska göra detta om det är din dröm.
  • Ernst11
    Anonym (F) skrev 2020-07-26 06:39:59 följande:

    Jag är inte jurist men känner flera. Några är väldigt karriärsinriktade inom affärsjuridik, andra har suttit ting och gått den vägen. Någon är säljare av avancerade saker och verkar ha nytta av sin juristutbildningen ändå.

    Min personliga bild är att de är skärpta människor :)

    35 år är ingen ålder på en häst, klart du ska göra detta om det är din dröm.


    Jag känner ett extremt behov av att vara runt skärpta människor. Tack för peppen!
  • Uppsalalimpan
    Ernst11 skrev 2020-07-25 23:43:52 följande:

    Nice!

    Skulle varit kul att vara kurskamrater. Blir du bra mottagen och har du andra i samma åldersgrupp?

    Såg att det går att läsa på dubbelfart i SU. Har du stött på några som gör det?


    Jag blir bra mottagen men det är nog vad du gör det till. Kan bara svara för SU, men på juristprogrammet hjälper man inte varandra i onödan. Kanske har med betygen att göra och kanske också att alla har olika studieteknik och till viss del ålder och mognad. Vissa gillar att sitta själva med en bok och plöja, vissa andra (jag) tycker om att diskutera och komma fram till lösningar. Det senare kräver ju grupparbete och blir lite svårt ibland när en mindre grupp som precis slutat gymnasiet ska bjuda in mig som är över 40. Händer inte varje dag. Så trots att jag är en av de mest sociala i min kull, kan det tyvärr bli lite ensamt ibland. Men jag tar igen det med målsättning och ett ganska strikt veckoschema så att det funkar med villa, fru och barn. Dubbelfart är inget jag rekommenderar. Du kommer träffa på ämnen som inte är favorit, men du måste ta dig igenom dom. Vissa kurser är dessutom bara fem veckor långa och kräver kanske att man sover på saken och läser igen innan det sjunker in. Skulle du då göra det på motsvarande två veckor, krävs antingen förkunskap eller begåvning. No offence, men lita inte på att du har talang för alla ämnen juristprogrammets första sex terminer erbjuder. Men med det sagt, så kan du säkert göra på dubbel fart, kan bli problem med obligatorier, men juristprogrammet kanske har en lösning på det. Jag tycker ändå, precis som någon annan skrev, att du ska satsa på betyg istället. När jag började trodde jag att det svåraste var att komma in och sedan komma ut. Betygen har oundvikligt blivit en del av studierna, men beror på vad du vill göra. Ca hälften av de som exas jobbar inom statlig och kommunal förvaltning, där betygen inte är så viktiga. Ska du däremot sitta ting är du rökt utan bra betyg. Stora byråer är nog tyvärr lika så, även om jag inte är där ännu.
  • Limeblad
    Ernst11 skrev 2020-07-26 01:07:29 följande:

    Hur mycket mer engagemang krävs för AB gentemot Ba och B?


    Det är svårt att svara på iom att man inte vet vilket betyg man skulle fått om ambitionsnivån var en annan. Jag fick iaf anstränga mig för mina ABn och många anstränger sig och får BA, vissa B iaf. Jag vet ingen som läste på högre fart. Läste dock inte på SU så har inget erfarenhet av deras upplägg, betygsättning etc.
  • nihka
    Ernst11 skrev 2020-07-25 19:01:12 följande:

    Hej,

    Jag är nu strax 35 och funderar på att jaga drömmen om att utbilda mig till jurist, men har åldersnoja.

    Vad har ni läsare för åsikter om detta?

    Tack på förhand


    Härligt att du vet vad du vill. Lycka till!
  • Anonym (Chefsjurist)

    Absolut! Gjorde själv exakt samma sak och är nu, 15 år efter examen, chefsjurist. Och det är bara positivt att ha gjort andra saker innan man börjar plugga juridik, man har bättre koll på hur saker funkar. I min klass gick ett gäng nykläckta gymnasister och dom hade inte en aning om livet...

Svar på tråden Är det rimligt att studera till jurist i 35-årsåldern?