Inlägg från: Anonym (Ponny-star) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ponny-star)

    Jag är muslim- fråga mig vad du vill!

    Anonym (Nadia) skrev 2020-07-27 08:55:33 följande:

    Som rubriken lyder!


    Hur förhåller du dig till relationen mellan Muhammed/profeten och flickan Aisha?
    Enligt muslimsk lära blev Aisha bortgift till Muhammed som vid tillfället var vuxen, när hon var i 6-9 års åldern. De kan ha antagits haft en sexuell relation innan hon kom in i puberteten.

     https://sv.wikipedia.org/wiki/Aisha
  • Anonym (Ponny-star)
    Anonym (Nadia) skrev 2020-07-27 11:25:05 följande:
    Aisha ansågs under den tidsepoken som vuxen. Idag är det ytterst olämpligt att en äldre man gifter sig med ett barn, tyvärr händer det i delar av världen fortfarande.
    Så en 6 åring ansågs vara vuxen?
    Borde inte en profet och en man av gud kunnat förutse att det skulle anses ytterst olämpligt, för att inte säga kriminellt, att ha sex med ett barn? Och hur anser du att profetens beslut och handlingar har påverkat eftervärlden? Tänker på exempelvis imamer eller muslimska ledare som än idag förespråkar giftermål mellan 9 åringar och vuxna. Alatholla Khomeini för att nämna någon, den islamistiska ledaren i Iran. Han utfärdade exempelvis ett dekret som gjorde det lagligt för vuxna att ha sex med barn i 9 års åldern, så länge man inte hade fullbordat samlag.  

    Förlåt att jag låter hård och grov, men du skrev trots allt: Fråga vad du vill. Och detta är en av de viktigaste frågorna anser jag.

     
  • Anonym (Ponny-star)
    Anonym (Nadia) skrev 2020-07-27 11:37:54 följande:
    Nej, idag anses inte ett barn vara vuxen. Under den tidsepoken gjordes det dock. Inget barn ska under några omständigheter användas till sexuellt syfte.
    Fast det gjorde det ju inte, det var bara i Mellanöstern det ansågs det.

    Men hur anser du att profetens handlingar har påverkat eftervärlden? Aylatholla Khomeini levde inte under profetens tidsepok, han dog ju 1989. Och han införde ett dekret, med stöd av Koranen och Muhammeds syn på barnäktenskap, som tillät vuxna att ha sex med 9 åringar.

    Borde inte man av gud, kunnat förutse sina egna handlingar och förutse hur kriminellt det är att ha sex med en 6 åring?


  • Anonym (Ponny-star)
    Anonym (Nadia) skrev 2020-07-27 11:52:03 följande:
    Gud styr inte människans handlingar. Det är en själv som styr.

    Jag försvarar inte dessa handlingar lika fel som när man brände kvinnor på bål. Det är fel
    Det är bra att du gör det, det hoppas jag verkligen att du gör.

    Men anser du att detta är något som skulle kunna ifrågasätta Muhammeds trovärdighet som guds profet? Kan det vara så att Muhammed inte alls är guds profet, utan kanske den falska profet som Jesus varnade för skulle komma?
    Jag vill inte lägga orden i  munnen på dig, jag bara undrar på hur du anser att det påverkar bilen av din profet.

  • Anonym (Ponny-star)
    Anonym (Nadia) skrev 2020-07-27 11:58:49 följande:
    Jag ifrågasätter inte profeten muhammads trovärdighet. Profeten var som vi, gjorda av ben och kött och var mänsklig. Han var bärare av Guds ord men styrde sina egna handlingar.
    Men då kan med andra ord det som står i koranen också vara fel och bristfälligt? Eftersom de bygger på profetens uppenbarelser menar jag. Om han nu var ute och cyklade när han hade sex med 6 åringar, kan det då inte vara så att han även var ute på hal is när han kom med sina "uppenbarelser", som i sin tur blev koranen?

    Jag menar, du säger att det är fel att barn på 6 år har sex med vuxna, men de normerna är ju hämtade från haditherna. Det är ju din religion islam som de uppfattningarna baseras på. När Khomeini skrev sitt dekret som tillät sex med barn, så baserade han ju det på islam. Han var ju en muslimsk islamisk ledare.    

    Frågan är: Saknar Muhammed trovärdighet, och i så fall, saknar koranen trovärdighet? 
  • Anonym (Ponny-star)
    Anonym (Nadia) skrev 2020-07-27 12:13:17 följande:
    Jag anser inte att profeten Muhammed saknar trovärdighet, inte heller Koranen. I dagens samhälle är det dock direkt olämpligt att ha sexuellt umgänge med barn.
    Men om saker och ting från koranen eller haditherna är olämpliga idag, vilket du anser att sex med barn är. Då betyder det ju att koranen och haditherna saknar relevans idag, och då kan ju egentligen halva koranen vara olämplig idag. Hur kan koranen då vara en helig bok? Koranen anses ju vara guds ord, hur kan det vara guds ord om saker och ting är olämpliga idag?

    Slaveri anses ju vara tillåtet enligt koranen. Koranen stödjer slaveri i flera suros. Är det också olämpligt idag??  


  • Anonym (Ponny-star)
    Anonym (Nadia) skrev 2020-07-27 12:23:29 följande:
    Anonym (Nadia) skrev 2020-07-27 12:13:17 följande:

    Jag anser inte att profeten Muhammed saknar trovärdighet, inte heller Koranen. I dagens samhälle är det dock direkt olämpligt att ha sexuellt umgänge med barn.


    Tyvärr finns det ledare som använder islam för att göra hemska saker, där har vi tex Khomeini och ISIS.
     
     

    Koranen innehåller ett flertal suror (kapitel) som stödjer slaveri. I boken bestämmer Gud vilka rättigheter en troende muslim har med sina slavar. Ingenstans i Koranen förbjuds ägande av eller handel med slavar. Slaveri diskuteras gillande i bland annat i surorna 2, 4, 23, 24, och 33. Dock finns en ayah där frigivande av slavar nämns som en god gärning.[47] Flera islamska texter och tolkningar stödjer att slavarnas barn förblir slavar. Slavar kan inte bli fria män genom att konvertera till islam, däremot förbättras deras och husbondens ställning i himlen om de gör så. Kapitel 33 är centralt; vers 50 slår fast det lagliga i att ta slavar från fienden. Kapitlet berättar även hur Gud hjälpte de troende att ta slavar från de kristna och judar som stred tillsammans med de otrogna. Tillstånd ges också till familjens kvinnor att tala fritt med slavarna inom hemmets väggar.[48] I Sura 24:31 deklarerar Gud att muslimska kvinnor måste sänka sina blickar och dölja sina behag inför alla andra än män och kvinnor inom familjen, inklusive familjens slavar. I samma sura, vers 58, står skrivet att slavar måste be om tillstånd innan de får komma in i de muslimska ägarnas rum under tre speciella perioder om dagen.[49]


    Rättroende muslimer ska följa Muhammeds exempel och leva som han, i enlighet med sunnah. Hur Muhammed levde förtäljs i textsamlingen Hadith. Enligt Hadith räknas slavar som egendom, och kan användas för att betala av pengaskulder [50]. Hadith beskriver också hur Muhammed själv handlade med slavar.[51][52]

  • Anonym (Ponny-star)
    Anonym (Nadia) skrev 2020-07-27 12:37:50 följande:
    Koranen skrevs runt år 610 och framåt , idag är de sakerna du talar om olagliga vilket gör det olämpligt att använda dem i samhället. Det gör inte Koranen mindre trovärdig. Bibeln och talmud säger tex att man får stena i olika sammanhang, det gör det inte lagligt för det.
    Det som skiljer Nya Testamentet från Koranen är att Nya Testamentet inte är guds ord, utan människors vittnesmål om gud/Jesus. Koranen är inte vittnesmål utan guds ord och vilja. Allt i Koranen betraktas av en muslim som guds vilja och ord. Ingenting i koranen kan vara fel för en muslim.

    Om koranen då uppmuntrar till slaveri av svarta, hur kan den då vara guds ord? Skulle en god och allsmäktig gud uppmuntra till slaveri? 
    Slavar vantrivdes med sina liv och var plågade även på 600 talet.
      
  • Anonym (Ponny-star)
    Anonym (tråkig svensk) skrev 2020-07-27 12:58:57 följande:

    För er som klagar på att den muslimske profeten ska ha haft ett barn som hustru så kom ihåg att vi i Sverige inte var bättre.
    Heliga Birgitta giftes bort som 13åring, många prinsessor skickades till andra kungariken som mycket unga kvinnor (barn) för att det främjade landets intressen.


    Skillnaden var att vi inte baserade eller rättfärdigade barnäktenskap med något Jesus hade sagt eller bestämt. Än mindre var det Jesus själv som hade sex med 6 åringar, tillskillnad från Mohammed.

    Vidare förespråkar Koranen slaveri av svarta. Det är både inhumant och rasistiskt. Vad jag vet förespråkas inte slaveri i NT, vilken är det som kristendomen bygger på. Det är NT som skiljer kristendomen från judendomen.
  • Anonym (Ponny-star)
    Drottningen1970 skrev 2020-07-27 13:07:45 följande:
    Står det nånstans att han hade sex med en sexåring?
    Vet inte om det uttryckligen står att de hade sex. Men haditherna, vilket är texter som beskriver hur man ska leva efter Mohammeds sätt att leva, skriver att ingick äktenskap med en 6 åring. Vidare har ju detta lett till att inflytelserika islamistiska ledare har infört lagar som möjliggjort det ha äktenskap och sex med barn, exempelvis Khomeini i Iran.

    Det står dock i Koranen att man får äga slavar, och att svarta slavar inte ska röra vid koranen då de är smutsiga. 

     
  • Anonym (Ponny-star)
    Anonym (Nadia) skrev 2020-07-27 13:18:23 följande:
    Varje muslim ska när det är möjligt följa sharia fullt ut, idag är det inte möjligt att följa detta någonstans. Det står saker i alla heliga skrifter som inte är anpassade till dagens samhälle.

    Ja GT blev NT, där de förfinade allt, Koranen har inte skrivits om på nytt och där har du skillnaden.

    Nu stänger vi denna diskussionen eftersom det inte är frågor längre utan mer en diskussion kring slaveri. Och jag har svarat på detta redan. Tack:)
    Du borde lämna islam, jag tror och är övertygad om att Jesus är den enda vägen till gud. Det är inte försent att ändra dig.

    Varför ska du följa en religion och en bok som legitimerar slaveri av svart? Varför ska det vara lagligt att äga och sälja en slav/människa? Du förstår att det är fel. Det är därför du vill lämna tråden. Det går emot ditt förstånd.

    Ge Jesus en chans, det kan bli din räddning.  
  • Anonym (Ponny-star)
    Anonym (Nadia) skrev 2020-07-27 13:36:05 följande:
    Jag respekterar dina åsikter och värderingar. Men jag behöver inte räddas. Jag gör det jag kan för att vara en god medmänniska, mamma, syster, dotter och vän.
    Jag tror dig. Du är säkert en jättebra människa. Men jag vill bara så ett frö hos dig, uppmana dig att söka information och ifrågasätta. Jag menar, varför ska du som är en så bra människa följa en bok och en profet som uppmanar folk att köpa och sälja slavar, eller ha sexuellt umgänge med barn, eller att stena folk, eller att döda den som avviker/konverterar från religionen?

    Jag säger inte att du ska bli kristen, men ge Jesus en chans. Läs in dig på saker. Inte bara om Jesus, utan om islam, om buddhism eller vad som helst. Vidga dina vyer.  
  • Anonym (Ponny-star)
    Anonym (Nadia) skrev 2020-07-27 13:38:41 följande:
    Ibland tvivlar man, speciellt när det finns orättvisor. Men man måste komma till sans och inse att det inte är gud som tvingar till onda handlingar.

    Jag tycker att islam i grunden är en fin och vacker religion, Koranen är något man måste tolka, och använda efter hur samhället fungerar idag. Svårt att svara på om något borde vara annorlunda
    Jag själv är kristen, har varit det hela livet. Kristendomen baseras bara på de vittnesuppgifter vi får veta i Nya Testamentet. Läs det Nya Testamentet! Bara som ren fakta, se vad som står. 

    Jesus varnade för kommande falska profeter. Jag tror att Mohammed är den som han varnade för. Jag tror, med all respekt för dig och din tro, att Mohammed kapade Bibeln och sedan skapade en egen och förvrängd version som skulle passa i det samhälle han själv levde i. Det är därför som så många saker är så himla lika från GT och Koranen. Jag tror han bara kapade rakt av. Mohammed var historiskt en man som avrättade massvis med människor, en krigare. Jesus var godheten och jag tror Jesus är vägen till gud.   
  • Anonym (Ponny-star)
    Drottningen1970 skrev 2020-07-27 14:12:50 följande:
    Äktenskap innebär inte sex. På den tiden giftes eller trolovades små flickor bort i hela världen, oavsett religion. Men sex med barn innan puberteten ville de flesta män inte ha på den tiden heller. Slavar har ju också varit vanligt förekommande i de flesta civilisationer.
    Ja, men en profet och en allsmäktig god gud borde inte förespråka och uppmuntra till slaveri och rasism, eller barnäktenskap. Förstår du hur ung en 6 åring är?????? Om Jesus hade uppmanat till slaveri eller barnäktenskap, eller halshuggning av de som lämnar kristendomen, då hade jag aldrig kunnat tro att han var vägen till gud.

    Jag tror att det som står i Koranen är en reflektion av det samhälle de levde i, och att Mohammed inspirerades och kapade delar av GT och berättelser om Jesus. Jag tror att han är en av de falska profeter som Jesus varnade för.


  • Anonym (Ponny-star)
    Anonym (...) skrev 2020-07-27 14:16:36 följande:

    Både bibeln och koranen är skrivna av... håll i er nu - människor!

    Gissa om de dramatiserade storyn för att få till lite mera action i handlingen.


    Visst är det så. Ingen har påstått något annat.

    Bibeln består av GT och NT. Båda delarna är skrivna av människor. Kristendomen baseras på NT, dvs den andra delen av bibeln. NT är texter som skrivs om herren Jesus tid på jorden. Det är berättelser om han tid på jorden. 
  • Anonym (Ponny-star)
    Drottningen1970 skrev 2020-07-27 15:30:25 följande:
    Din jesus var också en produkt av sin tid. Lyfte antagligen inte ett ögonbryn över barnäktenskap. Om barnäktenskap hade varit nån big deal för honom hade han naturligtvis predikat mot saken, men det gör han ju inte...
    Vad han antagligen gjorde eller inte gjorde vet inte du, mer än det du kan läsa dig till. Så sitt inte och tillskriv påhittade egenskaper. 

    Han hade inga förhållanden med 6 åringar, att han avrättade och halshögg inte människor, att han förslavade människor och uppmuntrade till det. Du kan inte ens jämföra Jesus med Mohammed utefter den fakta vi har om de två. Att jämföra Koranen med NT är bara pinsamt. Möjligtvis kan du jämföra GT med Koranen, men GT ligger inte till grund för kristendomen utan judendomen.

    Mohammed var en krigare och erövrare, inget annat.  


  • Anonym (Ponny-star)
    Drottningen1970 skrev 2020-07-27 17:20:59 följande:
    Tänker nog att i den tiden och på den platsen där Jesus verkade så borde han om han hade nån åsikt om saken givetvis berättar för sina följare om vad som gällde omkring barnäktenskap precis som han predikade om annat, så det faktum att han eller hans lärljungar inte ens nämner saken i förbigående, visar att det inte var nåt de hade nån åsikt om...
    Vilka menar du var slavar under Jesus tid på den plats han befann sig i området kring Gallileen? Det var han själv och judarna som på sätt och vis var slavar uner romarna. Några andra slavar känner jagf inte till. Utveckla gärna.
    Oavsett vad så är det information vi fått om Jesus selekterad av de som bevittnade honom. Han kan mycket väl ha nämnt slaveri i negativ bemärkelse utan att det dokumenterades. De var ju människor som dig och mig.

    Det är viss skillnad på att inte nämna något om slaveri, och att förespråka och bedriva slaveri, och uppmuntra till det, eller? Eller är dte samma ska för dig? 
    Är det samma sak att sätta som vuxen ha sex med en 9 åring och att inte nämna något om att ha sex med en 9 åring? What a fuck?
  • Anonym (Ponny-star)
    Drottningen1970 skrev 2020-07-27 17:59:58 följande:
    Well.. i egenskap av guds son på jorden så känns det tämligen relevant att uttala sig om barnäktenskap och slaveri om det är att betrakta som viktigt. Men han blev tydligen lite mer upprörd över att man sålde lite grejer i templet. Antar att han också hade prioriteter...
    Det som dokumenterats är det som folk bevittnat. Och det de har bevittnat är det som utspelat sig på platser där man iakttagit Jesus. Eftersom det inte fanns något utbrett slaveri på platsen, mer än att judarna och alltså han själv slavade under romarna, så fanns det ingen poäng i att nämna det. Om Jesus skulle nämna varenda problem som någonsin existerat på jorden för de här stackars människorna, så hade de blivit galna.
    Hans syfte på jorden var inte att nämna varje problem och förklara allt om allt, utan att visa att man når himlen och gud genom honom, och att gud är god. Det var det primära syftet. Till skillnad från Mohammed så mördade han inte, utan att helade. Han hade inte sex med barn, hade inte ens sex med en vuxen. Han bedrev inte slavhandel, han befriade människor från deras åkommor och problem.

    Viss skillnad.    
  • Anonym (Ponny-star)
    Drottningen1970 skrev 2020-07-27 19:20:06 följande:
    Som sagt... uppenbarligen tyckte han inte att barnäktenskap var nåt viktigt att ta upp...
    Och det är uppenbart samma ska som att ha sex med förpubertala småbarn och förslava svarta afrikaner...????. För dig.  
  • Anonym (Ponny-star)
    Anonym (Nadia) skrev 2020-07-27 19:46:19 följande:
    Homosexuella får för mig gärna vara det, så länge de lämnar mig utanför.

    Aldrig reflekterat över vad som händer efter döden, vare sig hos icke troende eller troende. Men förhoppningsvis möter man det vackraste man sett

    Det borde du börja reflektera över. Jesus är vägen till gud och efterlivet, förnekar du det faktumet så kommer du inte till himlen. Speciellt inte när du fåt det förklarat för dig. Jesus är profet inom både kristendomen och islam av en anledning.

    För övrigt ska jag sluta diskutera annat nu. Som du på E sa. Tråden är till för att folk ska ställa frågor till ts. Annat hör inte hit!
Svar på tråden Jag är muslim- fråga mig vad du vill!