• Anonym (???)

    Är detta normalt kring bonusfamiljer?

    För drygt ett år sedan flyttade jag ihop med en man. Vi båda har barn från tidigare förhållanden så varannan vecka har vi fullt hus med barn. Jag vill först tillägga att vi ha3 världens bästa barn, hans barn är de bästa bonusbarn jag kan önska mig och har en väldigt fin relation till dem.

    Problemet är dock att det mesta faller på mig här hemma med städning, planering av mat, vakna med barn på helgerna, alla barns hygien, planering av utflykter samt klä på alla barn på morgonen, borsta hår, tänder osv. Ibland kan han väl steppa upp och städa lite och fuxa med barn men det är inte ofta om jag inte tjatar. Även köp av kläder till hans barn faller på mig och märker mer och mer att barnen kommer till mig när det är något och sällan honom. I ärlighetens namn blir jag helt slut av detta, konstant tänka på all tvätt som måste vikas, byte av sängkläder, hålla reda på saker och allt kring alla barn. Han har svårt att förstå detta och tycker inte alls att detta stämmer. Brukar det vara såhär i bonusfamiljer, att det mesta faller på kvinnan? Kommer börja jobba heltid snart och är grymt nervös över hur stressig vardagen kommer att bli. Vad är lösningen?

  • Svar på tråden Är detta normalt kring bonusfamiljer?
  • Bibbiqueen

    Visa honom denna tråd.
    Vänta gärna tills du fått lite fler kommentarer.

    Givetvis ska ni hjälpas åt, att flytta ihop och delegeras till oavlönad piga känns mest som ett bottennapp.
    Har du kvar någon säkerhet, en utväg?

  • Siden

    Ja, det mesta brukar falla på kvinnan. Det blir ofta traditionella könsroller i bonusfamiljer precis som det blir i kärnfamiljer. Det du kan göra är att sätta dig ner och prata om detta i lugn och ro med din sambo. Läsa upp det du skrivit här i tråden för det är bra formulerat. Och så kan du aktivt ta ett kliv tillbaka och låta mannen ta ett kliv fram med sina barn, dvs att du struntar i klädinköp och hygien osv för hans barn, bara förklara att dom får fråga sin pappa om det. Gör nåt kul med bonusbarnen istället och ha inte dåligt samvete!

  • Anonym (???)

    Jag gör oftast de roliga sakerna med barnen också, sticker ofta iväg själv med alla barn till lekparker, stränder osv. Tyvärr så blir det lite så att jag känner att mina barn inte får den tid de behöver av mig, då jag alltid är fullt upptagen med att tillgodose alla barns behov och även hemmets alla sysslor.

  • Fjäril kär

    Det låter som att han förväntar sig att du ska ta den rollen som du har. Att det var det han önskar sig av en partner, att ni ska vara en familj oavsett vems barn det är. Så här ser det ju ut i många kärnfamiljer också ska tilläggas.

    Om du inte vill ha det så här måste du börja med att backa undan från att vara projektledare och involvera honom per automatik i vardagens sysslor. Det måste finnas ett "vi" i det ni gör i familjen. Många män oavsett kärnfamiljer eller bonusfamilj tycker oftast att kvinnorna är bättre på att rådda tandborstning, handla och lämna barn att de automatiskt backar på många punkter.

    Och sen måste ni prata om era förväntningar ni har på varandra i er familj. Vilken roll vill du ha och vilken vill han ha? Och hur ska ni tillsammans få det att funka?

  • Anonym (20 år tillsammans)

    Det snabba svaret är nej, vad orättvist att du ska ta allt ansvar för barn som inte ens är dina.
    MEN
    Vad vet vi om ert upplägg.
    Kanske är det bara han som jobbar, underhåller bilar, hus, betalar räkningarna mm.
    Ni måste själva komma överens.

  • Anonym (???)

    Båda betalar räkningar och mat hemma. Däremot så tjänar han mer och blir väl automatiskt att han betalar mer, men då står jag för alla barnens kläder och nästan all mat.

    Jag trodde jag roddade i mycket med mitt ex och tyckte det var mycket med 2 barn, detta är dock 100gånger mer att rodda i.

  • Fjäril kär
    Anonym (???) skrev 2020-07-27 10:48:53 följande:

    Båda betalar räkningar och mat hemma. Däremot så tjänar han mer och blir väl automatiskt att han betalar mer, men då står jag för alla barnens kläder och nästan all mat.

    Jag trodde jag roddade i mycket med mitt ex och tyckte det var mycket med 2 barn, detta är dock 100gånger mer att rodda i.


    Han klarade väl av att rådda allt med barnen varannan vecka utan dig. Så frågan är ju varför det blir ditt jobb när han faktiskt klarar av det själv? Vart klev du över gränsen nånstans och varför sa ingen stopp till det?
  • Anonym (My)
    Fjäril kär skrev 2020-07-27 10:32:49 följande:
    Många män oavsett kärnfamiljer eller bonusfamilj tycker oftast att kvinnorna är bättre på att rådda tandborstning, handla och lämna barn att de automatiskt backar på många punkter.

    Jag kanske är cynisk, men jag kan inte låta bli att tänka att "Du är så mycket bättre på det där än jag" egentligen betyder "Det är mycket lättare för mig om du gör det".
  • Limeblad
    Anonym (My) skrev 2020-07-27 11:10:20 följande:

    Jag kanske är cynisk, men jag kan inte låta bli att tänka att "Du är så mycket bättre på det där än jag" egentligen betyder "Det är mycket lättare för mig om du gör det".


    Är övertygad om att det är så.

    Tror TS situation inte är bonusfamiljspecifik utan förekommer i kärnfamiljer också. Bara läsa på instagramkontot mansbebisar.

    Jag tycker inte att en sån fördelning är något man ska acceptera. Känns helt bisarrt att en vuxen ska behöva tjata på den andre för att denne ska göra sin del. Eller som vissa säger, hjälpa till...
  • Anonym (B)

    Men du måste ju säga ifrån, varför går du med på det där??

    På frågan om vad som är normalt i bonusfamiljer så är det nog extremt olika. De skilda /nya par jag känner tar dock ansvar för sina egna barn och lämpar inte det på nya partnern.

    Din sambo låter ansvarslös. Kanske har du hittat orsaken till att han är skild?

Svar på tråden Är detta normalt kring bonusfamiljer?